Первичные работы
Помимо опер Альфано написал несколько симфонических произведений, в том числе Первую симфонию , а также несколько произведений камерной музыки, в том числе три струнных квартета, сонату для скрипки и виолончель.
- La Fonte di Enschir ( Луиджи Иллика ), лирическая опера в 2-х действиях (1898 г., Бреслау )
- Risurrezione ( Чезаре Ханау после Воскресения из Л.Н.Толстого ), драма в 4 действиях (30 ноября 1904 г.Театр Vittorio Emanuele Турин ) — премьера на немецком языке в Берлине на5 декабря 1909 г..
- Принцип ди Зила ( Луиджи Иллика по мотивам «Принца Зила» Жюля Кларети ), лирическая драма, Пролог, 2 действия, Эпилог (3 февраля 1909 г.Театр Карло Феличе, Генуя )
- L’ombra di Don Giovanni ( Ettore Moschino ), лирическая драма в 3-х действиях ( Милан, 1914 ); переработано в Дон Жуане де Манара (1941 Флоренция )
- La leggenda di Sakuntala (по мотивам индуистского поэта Калидасы ), 3 действия (10 декабря 1921 г.Болонья ); переработано в Сакунтале (9 января 1952 г. Рим)
- Мадонна Imperia ( Arturo Rossato после La Belle Imperia , смешная сказка по Оноре де Бальзака ), мюзикл в 1 действии (1927 Турин)
- L’ultimo Lord ( Уго Фалена и Россато ), полусерьезная опера в 3 действиях ( Неаполь 1930 )
- Сирано де Бержерак ( Анри Каин после Эдмона Ростана ), героическая комедия в 4-х действиях (22 января 1936 г.Рим , Театро Реале)
- Il dottor Antonio ( Марио Гизальберти по Джованни Руффини ), лирическая опера в 3-х действиях (30 апреля 1949 г.Teatro dell’Opera Rome )
- Художественные песни. Лириш для голоса и фортепиано.
Есть издание Ricordi-Curci. 2008 г.
List of works
- 1896 Miranda Opera
- 1898 La Fonte di Enschir Opera
- 1899 Four Romanian Dances for piano
- 1901 Napoli Ballet
- 1901 Lorenza — Ballet
- 1904 Risurrezione Opera
- 1909 Suite Romantica for orchestra (became Eliana)
- 1909 Il principe di Zilah — Opera
- 1910 Symphony n. 1
- 1910 I Cavalieri e la Bella Opera (never completed)
- 1914 L’ombra di Don Giovanni Opera (later Don Juan de Manara)
- 1918 Tre poemi by Tagore for voice and piano
- 1918 Quartet n. 1 for strings
- 1919 Six songs for voice and piano
- 1921 La Leggenda di Sakùntala Opera
- 1923 Eliana Ballet from Suite Romantica
- 1923 Sonata in D for violin and piano
- 1925 Sonata for cello and piano
- 1926 Turandot finale Opera
- 1926 Quartet n. 2 for strings
- 1927 Madonna Imperia Opera
- 1928 Tre Liriche by Tagore for voice and piano
- 1929 Concerto for Violin, Cello and Piano
- 1930 L’ultimo Lord Opera semiseria, libretto by Ugo Falena
- 1930 Himno al Libertador dedicated to Simon Bolivar
- 1933 Vesuvio Ballet
- 1933 Symphony n. 2
- 1935 Divertimento for piano and chamber orchestra
- 1936 Nuove Liriche Tagoriane for voice and piano
- 1936 Cyrano de Bergerac Opera
- 1939 Tre Nuove Liriche
- 1941 Don Juan de Manara Opera
- 1943 E’ Giunto il Nostro Ultimo Autunno for voice and piano
- 1945 Quintet in A flat Major for Piano and String Quartet
- 1948 Cinque Nuove Liriche Tagoriane for voice and piano
- 1949 Il Dottor Antonio Opera
- 1949 Quartet No 3 in g minor for strings
- 1950 Vesuvius Opera for radio (from Vesuvius)
- 1952 Sakùntala Opera (reconstruction now superseded by the original 1921 score, discovered in 2006 in the Ricordi archives)
- 1953 Sinfonia Classica from Symphony n. 1
- Other works:
- Suite Adriatica;
- Intermezzi for Strings;
- Ninna-Nanna Partenopea.
See also List of operas by Alfano.
Recordings
Operas
- Cyrano de Bergerac; William Johns, Olivia Stapp, Gianfranco Cecchele, Miti Truccato Pace, Ezio Di Cesare, Alfredo Giacomotti — Director: Maurizio Arena — Orchestra RAI di Torino — Live — 2 CD Opera d’Oro IOD (2004);
- Resurrezione; Magda Olivero, Giuseppe Gismondo, Nucci Condò, Anna Di Stasio — Director: Elio Boncompagni — Live — 2 CD Opera d’Oro IOD (2003);
- Sakùntala; Sakùntala: Celestina Casapietra – Il re: Michele Molese – Prijamvada: Laura Didier Gambardella – Anusuya: Adriana Baldiseri – Kanva: Aurio Tomicich – Durvasas: Ferruccio Mazzoli – Harita: Mario Rinaudo – Il giovane eremita: Ezio Di Cesare – Lo scudiero: Carlo Micheluzzi – Un pescatore: Vincenzo Tadeo – Una guardia: Alberto Caruzzi; Orchestra Sinfonica e Coro di Roma della Rai, director: Ottavio Ziino CD Tryphon TRC-9612;
- Liriche da Tagore; Duo Alterno: Tiziana Scandaletti, soprano — Riccardo Piacentini, pianoforte CD Nuova Era 7388 (Torino 2004).
Other compositions
- Sonata for Cello and Piano, 1925: Samuel Magill (cello); Scott Dunn (piano). CD: Naxos, 2009 (World premiere recording)
- Concerto for Violin, Cello and Piano, 1932: Elmira Darvarova (violin); Samuel Magill (cello); Scott Dunn piano. CD: Naxos, 2009 (World premiere recording)
- Sonata for Violin and Piano, 1923: Elmira Darvarova (violin); Scott Dunn (piano). CD: Naxos, 2011 (World premiere recording)
- Piano Quintet, 1945: Elmira Darvarova (violin); Mary Ann Mumm (violin); Craig Mumm (viola); Samuel Magill (cello); Scott Dunn (piano). CD, Naxos, 2011 (World premiere recording)
«Elmira Darvarova». Naxos. Retrieved 9 May 2010.
Operas
He completed his first opera, Miranda, still unpublished, for which he also wrote the libretto based on a novel by Antonio Fogazzaro in 1896. His work La Fonte Di Enschir (libretto by Luigi Illica) was refused by Ricordi but was presented in Wrocław (then Breslau) as Die Quelle von Enschir on 8 November 1898. It enjoyed some success.
There followed the opera Risurrezione in 1904. It was based on Tolstoy, and was later sung by Magda Olivero.
Cyrano de Bergerac followed. This based on the famous play by Edmond Rostand and composed to the French libretto by Henri Cain. It had its Italian version premiere in Rome in January 1936, and its French version premiere in Paris four months later. It was recently revived by the Kiel Opera (Germany), the Montpellier Radio Festival (France) and the Metropolitan Opera, New York City, starring Plácido Domingo in the title role.
In 1921, La Leggenda di Sakùntala appeared, described by some as his most important stage work, and while it was successful enough to have Arturo Toscanini recommend Alfano for the completion of Puccini’s posthumous Turandot, the performance materials were thought destroyed in an air raid during the Second World War. Alfano reconstructed it in 1952 as Sakùntala, after Abhijñānaśākuntalam (The Recognition of Sakuntala), the Sanskrit play by Kālidāsa. Subsequently, the original version was recovered in 2005, with the two versions available for performance today. The second version of Sakùntala was performed in New York City by Teatro Grattacielo in the fall of 2013.
Дискография
- Сирано де Бержерак — Уильям Джонс, Оливия Стапп, Эцио ди Чезаре, Антонио Бланкас, Клаудио Струдтхофф, Альфредо Джакомотти, Мити Труккато Пейс, Агата Пальми, Джованни Савоярдо; Хор и оркестр РАИ Турина, реж. Маурицио Арена (6 сентября 1975 г., Opera d’oro) ( OCLC )
- Сакунтала (1979, Трифон)
- Воскрешение (2003, Accord)
- Сирано де Бержерак — Роберто Аланья , Натали Манфрино, Ричард Трокселл; Национальный оркестр Монпелье, реж. Марко Гуидарини (2005, DG CD и DVD) ( OCLC )
- Sinfonia classica; Seconda sinfonia — Бранденбургский государственный оркестр Франкфурта, реж. Исраэль Йинон (29-30 июня и 1-3 июля 2004 г., CPO) ( OCLC )
- Концерт для скрипки, виолончели и фортепиано; Соната для виолончели — Самуэль Магилл, виолончель; Эльмира Дарварова, скрипка; Скотт Данн, фортепиано (9-10 июня 2008 г., Naxos 8.570928) ( OCLC )
- Камерная музыка: Соната для скрипки и фортепиано; Квинтет с фортепиано; «Нения и скерцино» для скрипки и фортепиано ( переложение Энрико Пьеранджели) — Эльмира Дарварова и Мэри Энн Мумм, скрипки; Крейг Мамм, альт; Сэмюэл Мэджилл, виолончель; Скотт Данн, фортепиано (22-23 февраля 2011 г., Naxos) ( OCLC )
Statements
instance of
human
3 references
imported from Wikimedia project
Russian Wikipedia
stated in
BnF authorities
retrieved
10 October 2015
reference URL
stated in
LIBRIS
reference URL
publication date
5 November 2012
retrieved
24 August 2018
image
Franco Alfano (before 1954) — Archivio Storico Ricordi FOTO001885.jpg864 × 1,204; 343 KB
0 references
sex or gender
male
5 references
imported from Wikimedia project
Swedish Wikipedia
stated in
Virtual International Authority File
VIAF ID
retrieved
4 November 2018
imported from Wikimedia project
Italian Wikipedia
stated in
Gemeinsame Normdatei
retrieved
27 April 2014
stated in
BnF authorities
retrieved
10 October 2015
reference URL
country of citizenship
Italy
start time
18 June 1946
end time
26 October 1954
1 reference
stated in
LIBRIS
reference URL
publication date
5 November 2012
retrieved
24 August 2018
Kingdom of Italy
start time
8 March 1875Gregorian
end time
18 June 1946
0 references
name in native language
Franco Alfano (Italian)
0 references
given name
Franco
3 references
imported from Wikimedia project
Italian Wikipedia
stated in
Gemeinsame Normdatei
GND ID
retrieved
13 August 2015
stated in
LIBRIS
reference URL
publication date
5 November 2012
retrieved
24 August 2018
family name
Alfano
1 reference
stated in
LIBRIS
reference URL
publication date
5 November 2012
retrieved
24 August 2018
date of birth
8 March 1875Gregorian
6 references
imported from Wikimedia project
English Wikipedia
stated in
Gemeinsame Normdatei
retrieved
27 April 2014
stated in
BnF authorities
retrieved
10 October 2015
reference URL
stated in
SNAC
SNAC ARK ID
subject named as
Franco Alfano
retrieved
9 October 2017
stated in
International Music Score Library Project
IMSLP ID
subject named as
Franco Alfano
retrieved
9 October 2017
stated in
Musicalics
Musicalics composer ID
subject named as
Franco Alfano
8 March 1876Gregorian
1 reference
stated in
Archivio Storico Ricordi
retrieved
3 December 2020
Archivio Storico Ricordi person ID
place of birth
Naples
1 reference
imported from Wikimedia project
Italian Wikipedia
Posillipo
1 reference
stated in
Archivio Storico Ricordi
retrieved
3 December 2020
Archivio Storico Ricordi person ID
date of death
27 October 1954
7 references
imported from Wikimedia project
Italian Wikipedia
stated in
BnF authorities
retrieved
10 October 2015
reference URL
IdRef ID
stated in
Musicalics
Musicalics composer ID
subject named as
Franco Alfano
stated in
Archivio Storico Ricordi
retrieved
3 December 2020
Archivio Storico Ricordi person ID
imported from Wikimedia project
English Wikipedia
stated in
Gemeinsame Normdatei
retrieved
27 April 2014
place of death
Sanremo
2 references
imported from Wikimedia project
German Wikipedia
stated in
Archivio Storico Ricordi
retrieved
3 December 2020
Archivio Storico Ricordi person ID
languages spoken, written or signed
Italian
0 references
occupation
pianist
1 reference
imported from Wikimedia project
Dutch Wikipedia
composer
1 reference
imported from Wikimedia project
Dutch Wikipedia
music teacher
0 references
writer
0 references
educated at
University of Music and Theatre Leipzig
1 reference
imported from Wikimedia project
Japanese Wikipedia
instrument
piano
0 references
notable work
Cyrano de Bergerac
0 references
genre
opera
0 references
symphony
0 references
official website
end time
unknown value
language of work or name
Italian
archive URL
1 reference
imported from Wikimedia project
Italian Wikipedia
Wikimedia import URL
described by source
Obalky knih.cz
URL
0 references
Commons category
Franco Alfano
0 references
topic’s main category
Category:Franco Alfano
1 reference
imported from Wikimedia project
Italian Wikipedia
биография
Изучив фортепиано и композицию в консерватории Сан-Пьетро-а-Майелла недалеко от Неаполя , он уехал в Лейпциг, где в возрасте двадцати лет учился у Саломона Ядассона . Он посетил множество концертов в Гевандхаусе и погрузился в музыку таких композиторов, как Штраус , Д’Альбер и Бузони , и даже встретил Эдварда Грига . Затем он жил в Берлине с по 1899 год , затем в Париже, где он написал два балета для Фоли-Бержер, которые принесли ему большой успех. В году он преподавал в Болонском музыкальном лицее, директором которого стал в 1918 году . С по 1939 год он переехал в Турин, где стал директором Liceo Musicale . Затем он будет вызван в Палермо на должность суперинтенданта Театро Массимо в 1940 году . С по 1950 год он был директором Liceo Musicale в Пезаро, где также давал уроки.
Две его ранние работы Miranda (1896) и La Fonte di Enschir (1898) быстро канули в Лету, но он выбрал Risurrezione, которое было одним из любимых произведений Сопрано в саду Марии . Во время его премьеры в Teatro Regio Vittorio Emanuele II в Турине можно было увидеть следующий состав: Эльвира Маглиуло, Анджело Скандиани, Миели, Чезероли под управлением маэстро Туллио Серафина . Альфано, оторвавшийся от школы веристов, сохранил любовь к мелодии и умело пишет для голоса.
После смерти Пуччини ( ), когда Турандот осталась незаконченной, Артуро Тосканини просит Альфано завершить третий акт. Под давлением Тосканини Альфано должен быстро выполнять свою работу по эскизам, оставленным Пуччини. Тосканини, который должен был дать представление Турандот в Ла Скала в Милане в 1926 году , намеревался вырезать большую часть произведений Альфано. И именно эту переработанную версию постоянно проигрывали Тосканини, а затем и другие, пока версия Альфано не была реабилитирована в 1982 году .
Он принадлежал неаполитанской Ложе Великого Востока Италии и достиг 33-го градуса и последней степени старого и принятого шотландского обряда .
Historical perspectives
In Fanfare ‘s issue of September/October 1998-99, it was asserted that Alfano’s reputation suffers because of several things. Firstly, that he should not be judged as a composer on the basis of the task he was given in completing Turandot (La Scala, 25 April 1926). Secondly, that we almost never hear everything he wrote for Turandot since the standard ending heavily edits Alfano’s work. Thirdly, it is not his conclusion that is performed in productions of Turandot but only what the premiere conductor Arturo Toscanini included from it… Puccini had worked for nine months on the following concluding duet and at his death had left behind a whole ream of sketches… Alfano had to reconstruct…according to his best assessment…and with his imagination and magnifying glass» since Puccini’s material «had not really been legible.»
«Alfano’s reputation has also suffered , understandably, because of his willingness to associate himself closely with Mussolini’s Fascist government.»
Alex Ross, in The New Yorker, notes that a new ending of Turandot composed by Luciano Berio premiered in 2002 is preferred by some critics for making a more satisfactory resolution of Turandot’s change of heart, and of being more in keeping with Puccini’s evolving technique.