Popular videos from Gian Menotti
Steal me sweet thief
(Old maid and thief)
Dawn Upshaw
Monica’s Waltz
(The Medium)
Renée Fleming
Papers, papers..
(The Consul)
Virginia Zeani
The Black Swan
(The Medium)
Victoria Livengood
Hello? Oh Margaret, it’s you!
(The Telephone)
Lena Lootens
I know that you all hate me
(Saint of Bleeckerstreet)
Richard Cassilly
Leon Lishner
John Reardon
Ah, poor Michele
(Saint of Bleeckerstreet)
Gloria Lane
Scenes by Gian Menotti
Arias by Gian Menotti
27 Results
Page 1 of 1
Nr.
1Steal me sweet thief Popularity:
Opera: Old maid and thiefComposer: MenottiAct: 4
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: English
Roles: Laetitia
2Monica’s Waltz Popularity:
Opera: Medium, TheComposer: MenottiAct:
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: English
Roles:
3Papers, papers.. Popularity:
Opera: Consul, TheComposer: MenottiAct: 2.02
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: English
Roles: Magda Sorel
4To this we’ve come Popularity:
Opera: Consul, TheComposer: MenottiAct: 2.02
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: English
Roles: Magda Sorel
5All that gold! Popularity:
Opera: Amahl and the NightvisitorsComposer: MenottiAct:
Type: ariaVoice: mezzo or sopranoLanguage: English
Roles: The Mother
6The Black Swan Popularity:
Opera: Medium, TheComposer: MenottiAct:
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: English
Roles:
7Hello? Oh Margaret, it’s you! Popularity:
Opera: Telephone, TheComposer: MenottiAct: 1
Type: recitativeVoice: sopranoLanguage: English
Roles: Lucy
8I know that you all hate me Popularity:
Opera: Saint of BleeckerstreetComposer: MenottiAct:
Type: ariaVoice: tenorLanguage: English
Roles:
9Oh, those faces! Popularity:
Opera: Consul, TheComposer: MenottiAct:
Type: ariaVoice: mezzoLanguage: English
Roles:
10This is my box Popularity:
Opera: Amahl and the NightvisitorsComposer: MenottiAct:
Type: ariaVoice: tenorLanguage: English
Roles: King Kaspar
11Ah, poor Michele Popularity:
Opera: Saint of BleeckerstreetComposer: MenottiAct:
Type: ariaVoice: bassLanguage: English
Roles:
12I shall find for you Popularity:
Opera: Consul, TheComposer: MenottiAct: 2.01
Type: ariaVoice: contraltoLanguage: English
Roles: Mother
13Ah! Michele don’t you know Popularity:
Opera: Saint of BleeckerstreetComposer: MenottiAct: 2
Type: ariaVoice: mezzoLanguage: English
Roles: Desideria
14Oh, woman, you may keep the gold Popularity:
Opera: Amahl and the NightvisitorsComposer: MenottiAct:
Type: ariaVoice: baritone or bassLanguage: English
Roles:
15Oh! sweet Jesus spare me this agony Popularity:
Opera: Saint of BleeckerstreetComposer: MenottiAct: 1.01
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: English
Roles: Annina
16Shall we ever see Popularity:
Opera: Consul, TheComposer: MenottiAct: 1.01
Type: ariaVoice: contraltoLanguage: English
Roles: Mother
17How did I do it Popularity:
Opera: Consul, TheComposer: MenottiAct: 2.02
Type: ariaVoice: tenorLanguage: English
Roles: Nika Magadoff
18The Police Agent’s Aria Popularity:
Opera: Consul, TheComposer: MenottiAct:
Type: ariaVoice: baritone or bassLanguage: English
Roles:
19Be good to her be kind Popularity:
Opera: Saint of BleeckerstreetComposer: MenottiAct: 2
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: English
Roles: Annina
20The Empty-Handed Traveler Popularity:
Opera: Consul, TheComposer: MenottiAct:
Type: ariaVoice: mezzoLanguage: English
Roles:
21What does she ever do for you Popularity:
Opera: Saint of BleeckerstreetComposer: MenottiAct: 2
Type: ariaVoice: mezzoLanguage: English
Roles: Desideria
22Afraid, am I afraid? (Baba’s Aria) Popularity:
Opera: Medium, TheComposer: MenottiAct:
Type: ariaVoice: mezzoLanguage: English
Roles:
23Wir sind so weit Popularity:
Opera: Consul, TheComposer: MenottiAct:
Type: Voice: Language: English
Roles:
24The Foreign Woman’s Aria Popularity:
Opera: Consul, TheComposer: MenottiAct:
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: English
Roles:
25When air sings of summer Popularity:
Opera: Old maid and thiefComposer: MenottiAct: 8
Type: ariaVoice: baritoneLanguage: English
Roles: Bob
26Although you made this land your home Popularity:
Opera: Saint of BleeckerstreetComposer: MenottiAct: 2
Type: ariaVoice: tenorLanguage: English
Roles: Michele
27You remember the time Popularity:
Opera: Saint of BleeckerstreetComposer: MenottiAct: 3.01
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: English
Roles: Maria Corona
27 Results
Page 1 of 1
The Telephone
Композитор
Джан Карло Менотти
Дата премьеры
18.02.1947
Жанр
оперы
Страна
США
Одноактная опера
Джан Карло Менотти на либретто (по-английски)
композитора.
Действующие лица:
ЛЮСИ (сопрано)
БЕН (баритон)
Время действия: настоящее.
Место действия: практически любая страна, где есть телефон.
Первое исполнение: Нью-Морк, 18 февраля 1947 года.
«Медиум» Менотти — это беспощадная и очень сильная
трагедия, но сама опера недостаточно продолжительная, чтобы
составить программу оперного вечера. По этой причине, когда она
была впервые поставлена Балетным обществом в Хекшер-театре в
Нью-Йорке, композитор дополнил ее восхитительно контрастирующей с
ней по звучанию короткой оперой.
Начальные такты вступления имеют темповое обозначение Allegro
vivace. Переведенное буквально, оно означает «быстро и живо» или —
еще лучше в качестве описания партитуры в целом — «жизнерадостно».
И с этим каждый, послушав оперу, вероятно, согласится.
В своих апартаментах Люси распаковывает подарок, который ей только
что вручил Бен — маленькую смешную статуэтку. «О, это как раз то,
что я хотела», — восклицает она еще даже до того, как взглянула на
нее. Бену, явно увлеченному девушкой и, еще более очевидно, очень
смущенному, удается сказать, что он через час уезжает поездом, но
что когда вернется, надеется… надеется… Бен собирается с духом,
чтобы сделать Люси предложение, как вдруг звонит телефон. Это одна
из подружек Люси — и несколько страниц партитуры воспроизводят
обычную, ничего не значащую болтовню девушек по телефону: «Джейн и
Пол собираются пожениться в следующем июле. Не правда ли, смешнее
не придумаешь?.. Ну а ты что? Как Джон? Как Жан? Что слышно про
Урсулу? А Натали? А Розалия? Надеюсь, она не так холодна…» И так
далее. Включая наиболее восхитительные раскаты веселого девичьего
колоратурного смеха. И так до тех пор, пока Бен не начинает
постепенно выходить из себя и демонстрировать свое состояние.
Наконец беседа возобновляется. Бен еще раз начинает свое с таким
трудом дающееся ему предложение. Раздается новый звонок.
Неправильно набран номер. О, но она сама должна перезвонить. Бен
начинает еще раз. Опять телефон. На сей раз это друг Люси, Джордж.
По-видимому, она повторяет какой-то пущенный о нем слух и пытается
— тщетно — защититься от его упреков. Джордж надолго повис на
телефоне. Люси разражается слезами; а Бен неуклюже пытается
успокоить ее. Когда она идет в другую комнату за платком, Бен
вполне серьезно обдумывает, не перерезать ли телефонный провод. Но
в этот момент опять звонит телефон — «отчаянно», — как сказано в
партитуре. Люси выбегает и берет у Бена трубку, надувшись на него
за то, что он «может узнать ее секрет». Теперь она должна позвонить
Памеле и рассказать ей о Джордже. Еще один долгий телефонный
разговор. Бен, сначала бормотавший что-то сам себе под нос, в конце
концов приходит в отчаяние. Люси, когда он уходит, равнодушно
замечает: «Так я и чувствовала, что у него что-то на уме», вешая
трубку.
Спустя мгновение высвечивается один угол сцены; виден Бен в
телефонной будке. Он набирает номер Люси; она берет трубку и
отвечает. Наконец он делает ей предложение. Выйдет ли она за него
замуж? Конечно! И опера кончается телефонным дуэтом, в котором Бен
обещает, что никогда не забудет ее номер телефона.
Генри У. Саймон (в переводе А. Майкапара)
Одно из лучших сочинений Менотти, напоминающее по своей драматургии комические итальянские интермеццо 18 века.
Русская премьера состоялась в 1978 году (Казань).
Дискография: CD — Decca. Дир. Серебриер, Бен (Р. Смит), Люси (Форли).
Е. Цодоков
Публикации
«Телефон» и «Медиум» Менотти на Камерной сцене им. Б.А. Покровского 22.08.2019 в 17:59
Как нарисовать птицу? 05.07.2017 в 16:17
На Минском международном Рождественском оперном форуме. Часть 2 (operanews.ru) 12.01.2014 в 17:51
Неделя в Минске: испытание и воспитание оперой 27.12.2013 в 21:11
Менотти. Опера «Телефон» (classic-music.ru)
About the composer Gian Menotti
Gian Carlo Menotti (pronounced ) (July 7, 1911 — February 1, 2007) was an Italian-American composer and librettist. Although he often referred to himself as an American composer, he kept his Italian citizenship. He wrote the classic Christmas opera, Amahl and the Night Visitors, among about two dozen other operas intended to appeal to popular taste. He won the Pulitzer Prize for two of them: The Consul (1950) and The Saint of Bleecker Street (1955). He founded the noted Festival dei Due Mondi (Festival of the Two Worlds) in 1958 and its American counterpart, Spoleto Festival USA, in 1977. In 1986 he commenced a Melbourne Spoleto Festival in Australia, but he withdrew after three years.Born in Cadegliano-Viconago, Italy, near Lake Maggiore and the Swiss border, Menotti was the sixth of eight children of Alfonso and Ines Menotti, his father being a coffee merchant. Menotti began writing songs when he was seven years old, and at eleven wrote both the libretto and music for his first opera, The Death of Pierrot. He began his formal musical training at the Milan Conservatory in 1923.
Read more on Wikipedia
About this release
A major new, native recording of a sparkling operatic double-bill. After Amelia goes to the ball was staged in 1937 at the Metropolitan Opera with acclaim, Gian Carlo Menotti became hot property. Two further radio operas were comparative failures but it was with The Medium that Menotti really hit his stride. A tragedy in two acts for five singers, a dance-mime role and a chamber orchestra of 14 players, Menotti’s opera is both dramatically astute in the Puccini tradition and composed with an acute ear for mood and mystery: the score, often quite dissonant, conveys an eerie, morbid atmosphere. According to the composer, ‘The Medium is actually a play of ideas. It describes the tragedy of a woman caught between two worlds, a world of reality which she cannot wholly comprehend, and a supernatural world in which she cannot believe.’
Premiered in 1945, The Medium received its first Broadway staging two years later, with a hugely successful a run of 212 performances at the Ethel Barrymore Theatre on Broadway. As a curtain-raiser for these performances (and a striking contrast), Menotti wrote a light one-act comedy in the opera buffa tradition, The Telephone, which he sub-titled L’amour à trois. The opera’s central role of Lucy became a huge success for its first interpreter, Marilyn Cotlow, and now the young American soprano Elizabeth Hertzberg steps into her shoes with an assured portrayal.
Made under studio conditions in Modena in 2018, these recordings took place in association with semi-staged performances given by artists on the distinguished Raina Kabaivanska Masterclass programme. According to the Giornale della Musica, Hertzberg was ‘excellent’ as Lucy, and more critical praise was directed towards the fluent and insightful conducting of Scogna. There are comparatively few modern recordings to rival the classic 1947 recording; an essential acquisition for avid listeners of 20th century music theatre.
Gian-Carlo Menotti (1911-2007) was a child prodigy, writing his first operas at the age of 11 on tales by Hans Christian Andersen. At the age of 17 he and his family went to the USA, where Toscanini obtained a place at Curtis Institute for the young composer. He teamed up with Samuel Barber, who became his musical and life partner.
Menotti’s American operas were met with great public success. This new production presents his two short operas, which are often performed together: The Medium and The Telephone, the first highly dramatic, the latter a comic opera. Menotti wrote the libretto for both operas himself.
Menotti’s musical language is eclectic, influenced as it is by Puccini, Mussorgsky, Debussy and Stravinsky. The different styles have a fluent eloquence and naturalness, and are highly effective, as is to be expected from a theatre man pur sang.
The performances are by Italian vocal soloists, the Orchestra Filarmonica Italiana is conducted by Flavio Emilio Scogna.