The 20th-Century Classic
The exceptional style of his mature oeuvre, the timeless appeal of many of his works and his contribution to the avant-garde, made Lutosławski, in his old age, a 20th-century classic.
As a ‘present’ for his 75th birthday the composer gave himself the project that he had attempted and abandoned a half a century earlier, the Piano Concerto. This renewed effort, concluded with a successful performance by Krystian Zimerman at the Salzburg Festival in 1988.
Forty years after his Songs for Children he wrote Chantefleurs et Chantefables, also set to nursery rhymes. Written for no particular occasion, they may have been the most personal works of Lutosławski.
His 80th birthday was marked with the premiere of Symphony No. 4, which he conducted in February 1993 in Los Angeles. During that year, spent on the road conducting his pieces, he was honoured for his almost sixty-years of musical productivity with numerous prizes, including the prestigious Polar Music Prize and Kyoto Prize. His physical and mental condition was remarkable. His head was brimming with new ideas.
Author: Danuta GwizdalankaSource: www.lutoslawski.pl
Развитие карьеры
После смерти Сталина в 1953 году культурный климат для литературных произведений и музыки стал более благоприятным. В 1954 году появился его концерт для оркестра, признанный произведением большого значения. Благоприятный культурный климат привел к росту репутации Лютославского как дома, так и за рубежом. Его композиционный стиль развивался от народной музыки в его ранних произведениях к более сложному стилю, основанному на его развитии двенадцатитоновой техники, которая явно выражена в «Musique funebre» 1958 года. В 1963 году Лютославский начал свою дирижерскую карьеру. когда он подготовил «Trois Poèmes d’Henri Michaux» для оркестра и хора, которые были написаны между 1961 и 1963 годами. После этого он оставался активным дирижером до конца своей жизни, гастролируя по таким странам, как Франция, Чехословакия (1965), Голландия (1969), Норвегия и Австрия (1969 г.). Его широкое участие в дирижировании собственными произведениями позволило ему еще больше усовершенствовать свой музыкальный язык. Это привело к тому, что его композиционный стиль стал лиричен и гармонически прозрачен. Он дирижировал с Филармоническим оркестром Лос-Анджелеса, Симфоническим оркестром Сан-Франциско, Симфоническим оркестром Би-би-си, Лондонской симфониеттой, Парижским оркестром и WOSPRiT (в настоящее время известным как NOSPR).
Помимо работы дирижером, Лютославский также стал участником многих курсов и мастерских композиции — в Музыкальном центре Беркшира в Тэнглвуде (1962), во время которого он познакомился с Эдгаром Варезом и Милтоном Бэббитом, в Дартингтонской летней музыкальной школе в Англии (1963 и 1964), Шведской королевской музыкальной академии в Стокгольме и Университете Остина, Техас (1966) и в Орхусе, Дания (1968). В 1970-х и 1980-х годах он читал гостевые лекции о своей работе.
Education
Having qualified for the Stefan Batory Grammar School, an elite Warsaw institution for boys, Lutosławski started to attend. At the same time, he attended the music school, where he took up the piano and later the violin. At the age of 15 he began to study composition under Witold Maliszewski.
Lutosławski matriculated in 1931 and enrolled in a Math degree course, which he quit two years later for music. Persuaded by Maliszewski that an aspiring composer should be able to play the piano, he gave up the violin and joined Jerzy Lefeld’s course at the Warsaw Conservatory.
He scored his first success as a 20-year-old student: the Warsaw Philharmonic Orchestra performed his composition, Harun Al-Rashid. A year later another work, his Piano Sonata, won critical acclaim. In the coming years this piece had several public performances, including one attended by Karol Szymanowski.
After five years, in 1937, Lutosławski graduated in Composition from the Maliszewski course. He was awarded the diploma for works that he did not value much. He was truly absorbed in writing orchestral variations, too ‘modern’ to be accepted by the diploma panel. He considered the premiere of these Symphonic Variations in the summer of 1939 as his composing debut.
Selected Compositions
For List of Works, click here.
For Bibliography, click here.
For Discography, click here.
Requiem fragments for soprano, choir, orchestra (1937)Lacrimosa for soprano and organ (1937) Symphonic Variations for orchestra (1938) Two Studies for piano (1941) Variations on a Theme by Paganini for two pianos (1941) Variations on a Theme by Paganini for piano and orchestra (1941/1978) Symphony No. 1 (1947) Overture for strings (1949) Little Suite for chamber ensemble (1950) Little Suite for orchestra (1950/1951) Silesian Triptych for soprano and orchestra (1951) Recitative e arioso for violin and piano (1951) Bucolics for piano (1952) Bucolics for violin and cello (1952/1962) Miniature for two pianos (1953) Three Fragments for flute and harp (1953) Concerto for Orchestra (1954)Dance Preludes for clarinet and piano (1954) Dance Preludes for clarinet and chamber orchestra (1954/1955) Dance Preludes for chamber ensemble (1954/1959) Five Songs for soprano and piano (1957) Five Songs for soprano and orchestra (1957/1958) Musique funèbre for string orchestra (1958) Three Postludes for orchestra (1960) Jeux vénitiens for chamber orchestra (1961) Trois poemes d’Henri Michaux for choir and orchestra (1963) Quartet for Strings (1964) Paroles tissées for tenor and chamber orchestra (1965) Symphony No. 2 (1967) Livre pour orchestre (1968) Invention for piano (1968) Concerto for Cello and Orchestra (1970) Preludes and Fugue for 13 strings (1972) Les espaces du sommeil for baritone and orchestra (1975) Sacher Variation for cello (1975) Mi-parti for orchestra (1976) Novelette for orchestra (1979) Epitaph for oboe and piano (1979) Double Concerto for oboe, harp and chamber orchestra (1980) Grave: Metamorphoses for cello and piano (1981) Grave: Metamorphoses for cello and string orchestra (1981) Nie dla ciebie for soprano and piano (1981) Mini-Overture for brass quintet (1982) Symphony No. 3 (1983) Chain I for instrumental ensemble (1983) Partita for violin and piano (1984) Partita for violin and orchestra (1984/1988) Chain II: Dialogue for violin and orchestra (1985) Chain III for orchestra (1985) Fanfare for Louisville for winds and percussion (1986) Fanfare for CUBE for brass quintet (1987) Concerto for Piano and Orchestra (1987) Slides for chamber ensemble (1988) Prelude for G.S.M.D. for orchestra (1989) Fanfare for Lancaster for brass ensemble and side drum (1989) Interlude for orchestra (1989) Tarantella for baritone and piano (1990) Chantefleurs et Chantefables for soprano and orchestra (1990) Symphony No. 4 (1992) Subito for violin and piano (1992) Fanfare for LA Phil for brass and percussion (1993)
The Breakthrough
The mid-1950s breakthrough, the time of the ‘thaw’ in Polish politics, brought about changes in art, restoring to artists the possibility of creating an audience for experimental work. Witold Lutosławski was hailed as one of the ‘forefathers’ of modern Polish music.
As he employed new means, his works gained in fresh beauty. He invented his own 12-tone system to craft the harmony of Five Songs to Kazimiera Iłłakowiczówna’s poems. In Funeral Music he used an unprecedented series based on merely two intervals. The extremely precise technique and rigorous counterpoint did not reduce the emotional evocativeness of that piece, which soon became a world-known icon of modern Polish music.
Polish artists no longer suffered from strict isolation: contact with the outside world was restored, while the Warsaw Autumn annual festival of new music provided a link between the East and the West. The Polish Society for Contemporary Music was revived, although only for a short time. Participating in al. of these endeavours, Lutosławski became one of the most active composers. With an established reputation, he supported new trends while sitting on various boards, such as the Board of Publishers at the Polish Music Publishers. He also counselled committees at the Ministry of Art and Culture. He used these positions to advocate the composer’s right and duty to artistic freedom.
The Ambassador
Witold Lutosławski steadily gained recognition; he was placed first on the UNESCO International Rostrum of Composers and was awarded several prizes for his recordings. He started to be honoured for his life’s work: including the Alfred Jurzykowski Foundation Prize in New York, the Gottfried-von-Herder-Preis in Vienna, and the Ernst von Siemens Musikpreis in Munich. In 1971 he received the first of several honorary doctorate degrees. His status as an avant-garde artist changed to that of a composer known to a wide audience; the most renowned soloists and ensembles performed his compositions.
Lutosławski enjoyed a stream of important commissions. Prompted by the London Royal Philharmonic Society, Lutosławski wrote his Cello Concerto for Mstislav Rostropovich. The Concertgebouw in Amsterdam commissioned Mi-parti; the Luzerna Festival received the Double Concerto for Holligers; and the Salzburg Festival – Piano Concerto for Krystian Zimmerman. Symphony No. 3 was premiered by the Chicago Symphony Orchestra under Sir Georg Solti. Lutosławski also composed two cycles of songs for prominent singers: Paroles tissées for Peter Pears, and Les espaces du sommeil for Dietrich Fischer-Dieskau. In addition, Lutosławski composed three pieces, titled to allude to his ‘chain technique’: Chain 1 for Anne-Sophie Mutter, Chain 2 for the London Sinfonietta, and Chain 3 for the San Francisco Symphony Orchestra.
Lutosławski sporadically wrote chamber pieces, such as Sacher Variation, Epitaph, Grave. Metamorphoses, and Partita, but it was the orchestra that remained his favourite ‘instrument’. He demonstrated his passion for it in his conducting as well: beginning with his performance of the Trois poemes, he continued to conduct his pieces with the best European and American orchestras. He conducted his own works exclusively. His final concert as a conductor was in Toronto during the autumn, 1993.
Литература
- Lutosławski profile. — London: Chester Music, 1976.
- Stucky S. Lutosławski and his music. — Cambridge; New York: Cambridge UP, 1981.
- Kaczyński T. Conversations with Witold Lutoslawski. — London: Chester Music, 1984.
- Беседы Ирины Никольской с Витольдом Лютославским. Статьи. Воспоминания. — 1995.
- Skowron Z. Lutosławski Studies. — New York: Oxford UP, 2000.
- Gwizdalanka D., Meyer K. Lutosławski. — T. 1, 2. — Kraków, 2003—2004.
- Пейко Н. Две инструментальные миниатюры (композиционный анализ пьес О.Мессиана и В.Лютославского // Музыка и современность. — М., 1975. — Вып. 9. — С. 262—310.
- Раппопорт Л. Витольд Лютославский. — М.: Музыка, 1976.
- Lutosławski’s Worlds, L. Jakelski & N. Reyland (ed.), The Boydell Press, Woodbridge 2018
Биография
Родился в семье помещиков, сын политического деятеля Юзефа Лютославского (1881—1918), арестованного и убитого большевиками 5.09.1918 в московской тюрьме. Сочинял музыку с девятилетнего возраста (Прелюдия для фортепиано, 1921), учился игре на фортепиано и скрипке. Окончил Варшавскую консерваторию в 1937 году.
Надгробие Витольда Лютославского и его жены на Повонзках
В Варшавской консерватории Лютославский учился у известного российского и польского композитора, профессора Витольда Осиповича Малишевского (1873—1939), ученика Н. А. Римского-Корсакова и основателя Одесской консерватории (1913). Именно талантливый педагог Малишевский заложил основы композиторского мастерства Лютославского. Лютославский высоко ценил музыкальные произведения другого выдающегося композитора XX века — Игоря Стравинского.
Во время Второй мировой войны был мобилизован, попал в плен, но сумел бежать по пути в концлагерь. Подрабатывал в варшавских кафе вместе с Анджеем Пануфником, собирая средства для артистов, скрывающихся от нацизма (в том числе, для Владислава Шпильмана). После 1948 года польские сталинисты, следуя ждановским курсом, обвинили Лютославского в формализме. В 1950-е годы он пришёл к серийной технике, что также вызвало неудовольствие властей. После премии ЮНЕСКО (1959) и исполнения Струнного квартета в Стокгольме (1965) к композитору приходит международное признание.
The Post-war Strategy
For years Lutosławski was not able to pursue the music he desired except during short spans of time away from work. The post-war period did not welcome creativity. The country was in ruins and so was the musical life; everything had to start again from scratch. When the Communists took over, they turned art into a tool of propaganda.
Lutosławski earned his family’s living by writing applied music: piano pieces for school practice, songs for children, music for radio plays, and for Warsaw theatrical performances. He also arranged folk tunes and even composed popular songs – al. this while devoting his spare time to the symphony started back in 1941.
The 1947 premiere of that symphony was highly praised. Unfortunately, its success did not last. The work was soon labelled as ‘Formalist’ and withdrawn from orchestral repertories. Yet his later pieces, Little Suite and Silesian Triptych, inspired by folk music gained official approval and were awarded a number of prizes.
Over time, Lutosławski worked out a specific style: technically perfect, employing a tonal language attractive to the audience, and uncontroversial for the establishment because of its allusions to folk music. With this style, Concerto for Orchestra premiered in 1954. It was a sweeping success and has remained Lutosławski’s most frequently performed symphonic work. The composer, however, felt that it was al. he had to say in that particular language. Fortunately enough, historic changes in the political climate facilitated the pursuit of new styles.
Under Occupation
Settled on a career in music, the young composer applied for a scholarship. He was planning to study in Paris, just as many other Polish composers of his generation, but his plans were frustrated by the outbreak of the Second World War.
Caught up in the theatre of war, in September 1939 Lutosławski was enlisted as a radio operator with the “Kraków” Army Headquarters. Three weeks later he was taken prisoner by the Germans. He managed to escape and join his mother and elder brother, Jerzy, in Warsaw. His second brother, Henryk, was taken captive by the Soviets and died a year later in a Kolyma work camp. In occupied Poland, any work opportunity outside of the Reich was welcomed.
Lutosławski found a job as a pianist in a café, where he accompanied a group of male singers. Eager to engage in a different repertory, he soon set up a piano duo with Andrzej Panufnik. They appeared regularly at Aria and SIM cafés for four years. At one point they miraculously avoided transportation to a concentration camp during a ‘łapanka’ (a round-up of Polish civilians by the SS, Wehrmacht and Gestapo). And at Aria, Lutosławski also had the good fortune to meet his wife-to-be, Danuta Bogusławska.
The Lutosławski-Panufnik duo mostly performed transcriptions of classical and popular ‘hits’. Variations on a theme by Paganini was a typical favourite of the Aria patrons.
In Public Life
Witold Lutosławski kept a low public profile but engaged in various social activities. He would comment on his own music and stress the significance of art in the life of society. He sat on various committees such as the UNESCO International Music Council and, from 1973, the Board of the Polish Composers’ Union. He accepted invitations to conferences and met with young composers. He treated these activities as important, although they often robbed him of the time designated for ‘homework’, as he used to call it; he was a meticulous composer and his slow pace made time a precious commodity.
In the 1960s and the 1970s the composer shunned contacts with the authorities but participated in public life. After the martial law was imposed in Poland in December 1981, he also withdrew from the state mass media. For both his Symphony No. 3 and his public stance, Lutosławski was awarded the 1984 Solidarity Committee for Independent Culture Prize.
The 1989 collapse of Communism marked a big change in Lutosławski’s life. He became the musicians’ spokesman on the Citizens’ Committee, working with Lech Wałęsa and, from 1992, in the Cultural Council at the President’s Office.
Awards and honours
Kielce
- Order of Polonia Restituta, 1953
- Order of the Banner of Work, 1955
- First Prize of the International Music Council ‘s International Rostrum of Composers, 1959
- Koussevitzky Prix Mondial du Disque (France), 1964
- Grand Prix du Disque de Académie Charles Cros (France), 1965
- Jurzykowski Prize (United States), 1966
- Herder Prize (Germany/Austria), 1967
- Léonie Sonning Music Prize (Denmark), 1967
- First Prize of the International Music Council’s International Rostrum of Composers, 1968
- Grand Prix du Disque de Académie Charles Cros (France), 1971
- Prix Maurice Ravel (France), 1971
- Honorary member of the Polish Composers’ Union, 1971
- Wihuri Sibelius Prize (Finland), 1973
- Honorary degree of the University of Warsaw, 1973
- Koussevitzky Prix Mondial du Di sque (France), 1976
- Order of the Builders of People’s Poland, 1977
- Honorary degree of the Nicolaus Copernicus University in Toruń, 1980
- Ernst von Siemens Music Prize (Germany), 1983
- Honorary degree of the Jagiellonian University, 1984
- Queen Sofía Composition Prize (Spain), 1985
- Grawemeyer Award (United States), 1985
- Koussevitzky Prix Mondial du Disque (France), 1986
- (United Kingdom), 1986
- Grammy Award for Best Classical Contemporary Composition, 1987
- Honorary degree of the University of Cambridge, 1987
- Honorary degree of the Fryderyk Chopin University of Music, 1988
- Polar Music Prize (Sweden), 1993
- Kyoto Prize (Japan), 1993
- Order of the White Eagle (Poland), 1994
БИОГРАФИЯ
Витольд Лютославский (польск. Witold Lutosławski, 25 января 1913, Варшава, Российская империя — 7 февраля 1994, Варшава, Польша) — польский композитор и дирижёр, один из крупнейших музыкантов XX века.
Родился в семье помещиков, сын политического деятеля Юзефа Лютославского (1881—1918), арестованного и убитого большевиками в московской тюрьме. Сочинял музыку с девятилетнего возраста (Прелюдия для фортепиано, 1921), учился игре на скрипке и фортепиано. Закончил Варшавскую консерваторию в 1937 году, параллельно изучал математику — студент Варшавского Университета (1931—1933).
В Варшавской консерватории Лютославский учился у известного российского и польского композитора, профессора Витольда Осиповича Малишевского (1873—1939), ученика Н. А. Римского-Корсакова и основателя Одесской консерватории (1913). Именно талантливый педагог Малишевский заложил основы композиторского мастерства Лютославского (другим известным учеником В. О. Малишевского был Н. Н. Вилинский). Лютославский высоко ценил музыкальные произведения другого выдающегося композитора XX века — Игоря Стравинского. Как композитор также складывался и под влиянием Кароля Шимановского, увлекался мазовецким фольклором.
Во время Второй мировой войны был мобилизован, попал в плен, но сумел бежать по пути в концлагерь. Подрабатывал в варшавских кафе вместе с Анджеем Пануфником, собирая средства для артистов, скрывающихся от нацизма (в том числе, для Владислава Шпильмана). После 1948 года польские сталинисты, следуя ждановским курсом, обвинили Лютославского в формализме. В 1950-е годы он пришёл к серийной технике, что также вызвало неудовольствие властей. После премии ЮНЕСКО (1959) и исполнения Струнного квартета в Стокгольме (1965) к композитору приходит международное признание.
Сочинение «Три стихотворения Анри Мишо» считается образцом хорового авангарда XX века; во II его части («Великая битва») использована коллективная 20-голосная декламация без точной фиксации музыкальной высоты; в целом это — шокирующая сонористическая картина в динамическом диапазоне от шёпота до крика, с шумовой канонадой ударных, «инфернальными» трубными сигналами, магическими возгласами «Абрах!» и т.п.
Лютославскому принадлежат четыре симфонии, концерт для оркестра, ряд камерных и вокальных сочинений, в том числе — на слова А. Мишо, Р. Десноса, К. Иллакович, Ю. Тувима и других поэтов. Он — первый лауреат Премии Гравемайера (1985, за Третью симфонию), лауреат премии имени Соннинг и премии Гердера (обе — 1967), премии Эрнста Сименса (1983), премии Киото (1993), награждён золотой медалью Королевского филармонического общества Великобритании (1987), кавалер французского Ордена искусств и литературы, польского Ордена Белого орла (1994), почётный доктор многих университетов, включая Кембриджский.
Его произведения исполняли лучшие музыканты мира, среди которых Мстислав Ростропович, Хайнц Холлигер, Дитрих Фишер-Дискау, Анне-Софи Муттер, Дон Апшоу, Георг Шолти, Эса-Пекка Салонен, Антони Вит и многие другие.
Композитор и его жена похоронены на варшавском кладбище Повонзки. Концерт «Аура» памяти Лютославского (1994) написал Магнус Линдберг, «Пути» для трубы (1994) — Тору Такэмицу, «Прощальную музыку» (Farewell Music) для орк. (1997) — Кшиштоф Мейер.
Ранние годы
Витольд Лютославский родился в 1913 году в Варшаве в Польше и был младшим из трех братьев вскоре после начала Первой мировой войны. Его родители были выходцами из польского дворянства и владели фамильными поместьями в Дроздове. Его отец, Йозеф, был членом Польской национально-демократической партии, и семья Лютославских была близка с ее основателем Романом Дмовским.
Когда Лютославскому было всего два года, они отправились на восток, в Москву, где Йозеф был политически активен. Он подготовил польские легионы к любым немедленным действиям по освобождению Польши (страна была разделена в соответствии с Венским конгрессом 1815 года, и Варшава была частью царской России). Однако когда Октябрьская революция в России ознаменовала приход нового советского правительства, заключившего мир с Германией, Деятельность Иосифа вступила в конфликт с большевиками, которые арестовали его, а его брату Мариану и Лютославскому не дали вернуться домой. Братья были заключены в Бутырскую тюрьму Центральной тюрьмы и расстреляны в сентябре 1918 года. Витольду Лютославскому было всего пять лет, когда произошел этот инцидент.
После смерти отца большое влияние на жизнь Витольда оказали другие члены семьи, в том числе сводный брат Йозефа Винцентий Лютославский, многоязычный философ. Когда война закончилась, семья вернулась в новую независимую Польшу только для того, чтобы найти свои разрушенные поместья.
В возрасте шести лет Лютославский начал брать уроки игры на фортепиано. После окончания польско-советской войны семья уехала в Дроздово, но вскоре вернулась, добившись ограниченного успеха после управления разрушенными поместьями. В 1924 году Лютославский поступил в среднюю школу и одновременно посещал классы фортепиано. Именно при этом большое влияние на него произвело исполнение «Третьей симфонии» Кароля Шимановского.
В 1926 году он начал посещать уроки игры на скрипке, а в 1927 году поступил на заочное обучение в Варшавскую консерваторию, где Шимановский был одновременно директором и профессором. Хотя он и начал сочинять самостоятельно, но совмещать учебу в консерватории и школу ему не удавалось. В результате он прекратил обучение в консерватории. В 1931 году он поступил в Варшавский университет для изучения математики, а в следующем году поступил на класс композиции в консерватории. Его учитель композиции Витольд Малишевский дал ему прочную основу в музыкальных структурах, особенно в движениях в форме сонаты.
В 1936 году он получил диплом консерватории по классу фортепиано после того, как представил виртуозную программу, включающую «Токкату» Шумана и «Четвертый фортепианный концерт» Бетховена. Диплом композитора он получил в том же институте в 1937 году. он не мог справляться ни с учебой в консерватории, ни со школой. В результате он прекратил обучение в консерватории. В 1931 году он поступил в Варшавский университет для изучения математики, а в следующем году поступил на класс композиции в консерватории. Его учитель композиции Витольд Малишевский дал ему прочную основу в музыкальных структурах, особенно в движениях в форме сонаты.
Наследие и признание
Лютославскому принадлежат четыре симфонии, концерт для оркестра, ряд камерных и вокальных сочинений, в том числе — на слова А. Мишо, Р. Десноса, К. Иллакович, Ю. Тувима и других поэтов. Он — первый лауреат Премии Гравемайера (1985, за Третью симфонию), лауреат премии имени Соннинг и премии Гердера (обе — 1967), премии Эрнста Сименса (1983), премии Киото (1993), награждён золотой медалью Королевского филармонического общества Великобритании (1987), командор французского Ордена искусств и литературы (1982), польского Ордена Белого орла (1994), почётный доктор многих университетов, включая Кембриджский.
Его произведения исполняли лучшие музыканты мира, среди которых Мстислав Ростропович, Хайнц Холлигер, Дитрих Фишер-Дискау, Анне-Софи Муттер, Дон Апшоу, Георг Шолти, Эса-Пекка Салонен, Антоний Вит, Роман Ревакович и многие другие.
Композитор и его жена похоронены на варшавском кладбище Старые Повонзки. Концерт «Аура» памяти Лютославского (1994) написал Магнус Линдберг, «Пути» для трубы (1994) — Тору Такэмицу, «Прощальную музыку» (Farewell Music) для орк. (1997) — Кшиштоф Мейер, «Épitaphe à Witold Lutosławski» (2013) для басовой флейты, контрабаса и струнного квартета – Фарадж Караев.
С 1990 года в Варшаве проходит Международный конкурс композиторов имени Витольда Лютославского, организованный Национальной филармонией. В Польше 2013 год объявлен годом Витольда Лютославского.
Manuscripts at USC
Lutoslawski’s Manuscripts, photo by Maja Trochimczyk, 2000.
In January 1985, on the occasion of the dedication of the Polish Music Reference Center (now: Polish Music Center), within the Music Library of the University of Southern California, Witold Lutosławski donated five complete manuscripts of the final versions of his compositions. The ceremony was held at the Music Library in Doheny Library at USC, in the presence of the composer, officials from USC (including the Dean of the School of Music, William Thomson, and the Dean of the Libraries, Dr. Robertston), founders of the Center, Dr. And Mrs. Wilk, invited guests and the press.
The Lutoslawski holdings of the PMC were increased in May 2001, thanks to a donation of the composer’s copy with manuscript title pages and notes of Trois poèmes d’Henri Michaux, given by Józef Patkowski. The Lutosławski manuscripts are on deposit in the Special Collections Department of the Doheny Library at USC and may be viewed in the reading room of the Library. All study and research requests should be directed to the Special Collections Department at USC.
Mini-uwertura . 1982. Manuscript score: 3 bi-folios, 11 pages, including cover page in ink and the music pages in pencil. On 20-stave B&H musci paper with logo.
Preludia i fuga na 13 instrumentów smyczkowych . 1970-1972. Completion date 29 June 1972. Manuscript score of over 150 pages, with a cardboard cover and title handwritten by the composer, the score in pencil with annotations in red and blue. 20-stave Dom Książki paper. Seven preludes and fugue: Prelude 1 (10 pages dedicated to Mario D. Bonaventura), Prelude 2 (8 pages), Prelude 3 (12 pages), Prelude 4 (12 pages), Prelude 5 (7 pages), Prelude 6 (14 pages), Prelude 7 (14 Pages), Fugue (74 pages).
Preludes and Fugue, photo by Maja Trochimczyk, 2000.
Mi-Parti for orchestra. Completion date 15 June 1976. Manuscript score of 43 pages, individual sheets, written on one side in pencil, with marginal marks (X) to show annotations and changes and inserts attached with paper clips to cover crossed off sections. On Panopus Score system made in England C30, L45 paper.
Novelette for orchestra. 1979. Manuscript score of 46 pages, individual sheets, written on one side in pencil, with pencil annotations and taped inserts correcting sections with corrections in red. On Panopus Score system made in England C30, L36, L40, L 45 paper.
Novelette manuscript, photo by Maja Trochimczyk, 2000.
Paroles tissées for tenor and orchestra. 1965. Completion date 10 May 1965. 12 bi-folios, 48 pages, in pencil with blue and red pencil annotations, title page in black marker. Pages 24-25 contain inserts attached with a paperclip over a crossed-out section of the score. 32-stave PWM music paper. Paper in poor condition.
Corrections to Paroles tissees, photo by Maja Trochimczyk, 2000.
Trois poèmes d’Henri Michaux: partition d’orchestre. . Orchestral score of work for double chorus and orchestra. 45 pages, blue print copy from the composer’s mansucript, with a handmade cover, title page signed by the composer who wrote the title in large letters. Oversized.
Trois poèmes d’Henri Michaux: partition de choeur. . Choral score of work for double chorus and orchestra. 45 pages, blue print copy from the composer’s mansucript, with a handmade cover, title page signed by the composer who wrote the title in large letters. Oversized.
Early Childhood
Witold Lutosławski was born on the evening of January 25th, 1913 near the Warsaw Philharmonic. He was the third and youngest child of 33-year-old Maria Lutosławska (née Olszewska) and 32-year-old Józef Lutosławski. The couple already had two sons: nine-year-old Jerzy and four-year-old Henryk. Witold spent his childhood in the estate at Drozodowo near Łomża, which had belonged to his family for about 150 years.
The First World War interrupted the peaceful existence of the Drozdowo inhabitants. Seeking refuge from German troops, the Lutosławski family settled in Moscow in August 1915.
Active supporters of the fight for Poland’s independence, the family continued their political activity in Russia with tragic results for Józef and his brother, Marian. They were arrested by the Bolsheviks and executed in September 1918. Maria returned to liberated Poland as a widow with her three sons.
Before the advent of the radio and the phonograph, many used to sing and play music during work and for leisure – and so did the Lutosławski family. Quite early, little Witold was extremely sensitive to music. When he was six, his mother decided that he would have piano lessons and soon the boy started to compose simple pieces.
Достижения
Музыковеды делят его творчество на несколько периодов. Ранние произведения, такие как «Симфонические вариации» (1938), «Симфония № 1. 1» (1947) и «Увертюра для струнных» (1949) считаются неоклассикой. Его «Маленькая сюита» (1950) и «Концерт для оркестра» (1954) явно свидетельствуют о его интересе к польскому фольклору. «, (1957) положило начало додекафонному периоду. Следующий этап начался с «Венецианских игр» (1961). Здесь его композиционная техника отмечена использованием контролируемого алеаторизма. Произведения «Симфония № 2» (1967) и «Livre pour Orchestre» (1968) отражают наброски его попыток создать свою собственную формальную модель.
Примечания и ссылки
Внешние ссылки
- Авторитетные записи :
- Ресурсы, связанные с музыкой :
- Ресурсы, связанные с шоу :
- Ресурсы изобразительного искусства :
- Аудиовизуальный ресурс
(ru) База данных фильмов в Интернете
Витольд Лютославский |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Предшествует | С последующим | |||||
|
|
|
Лауреаты музыкальной премии Polar Music Prize |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Современный |
|
||||||
Классический |
|
||||||
Изобретатель |
|
||||||
1 В 2003 году был только один победитель. |
События во время Второй мировой войны
В связи с началом Второй мировой войны Лютославский был призван на военную службу и прошел обучение работе на радио и связи. Однако в 1939 году он завершил работу «Симфонические вариации», которую считает своим композиторским дебютом. Однако мировая война резко положила конец его планам поехать в Париж для дальнейшего музыкального образования. Когда Лютославский находился с радиоотрядом в Кракове, немецкие солдаты схватили его, хотя он бежал, когда его доставили в лагерь для военнопленных. Однако брат Лютославского попал в плен к русским солдатам и позже погиб в сибирском трудовом лагере. После этого инцидента, чтобы заработать на жизнь, он работал пианистом в кафе, эту работу он делил с другим композитором Анджеем Пануфником.
Единственное произведение, которое он написал и сохранилось за это время, «Вариации на тему Паганини для двух фортепиано» (1941). После окончания войны он навсегда поселился в Варшаве и женился на Марии Дануте Богуславской, с которой познакомился в кафе «Ария», где работал. Он не согласился на постоянную работу ни в одной организации и пережил сталинские годы, сочиняя музыку для радио, кино и театра. Кроме того, он также писал народные песни и сочинял произведения для детей.