Сен-санс. «пляска смерти»

Сен-санс. «пляска смерти»

Later years[]

In 1886 Saint-Saëns debuted two of his most renowned compositions: Le Carnaval des Animaux and Symphony No. 3, dedicated to Franz Liszt, who died that year. That same year, however, Vincent d’Indy and his allies had Saint-Saëns removed from the Société Nationale de Musique. Two years later, Saint-Saëns’s mother died, driving the mourning composer away from France to the Canary Islands under the alias «Sannois». Over the next several years he travelled the world, visiting exotic locations in Europe, North Africa, Southeast Asia, and South America. Saint-Saëns chronicled his travels in many popular books using his nom de guerre, Sannois.

Saint-Saëns continued to write on musical, scientific and historical topics, travelling frequently before spending his last years in Algiers, Algeria. In recognition of his accomplishments, the government of France awarded him the Légion d’honneur.

Saint-Saëns died of pneumonia on 16 December, 1921 at the Hôtel de l’Oasis in Algiers. His body was repatriated to Paris, honoured by state funeral at La Madeleine, and interred at Cimetière du Montparnasse in Paris.

Подробности личной жизни маэстро Camille Saint-Saëns

Камиль долго не мог наладить личную жизнь. До определённого времени он проживал за своей матушкой в её квартире. В 1875 году он наконец-то созрел и женился на Мари-Лора Трюфф.

Спустя некоторое время женщина родила ему двоих детей, но, они скончались ещё в младенчестве. Старший сын выпал из окна и разбился на смерть, а младший умер от воспаления лёгких.

Камиль был огорчен и подавлен из-за событий, которые забрали у него детей. После этого, пара прожила под одной крышей ещё три года. Однажды во время семейного отдыха в другой стране, Камиль ушёл из отеля и больше не вернулся. Он оставил супруге записку о том, что между ними всё кончено. В смерти первого ребёнка он обвинил свою супругу. Камиль не мог простить женщине оплошность, которая стояла смерти первенца.

Более 10 лет маэстро прожил со своей престарелой матерью. Когда мама композитора умерла – в его биографии настали самые тёмные времена. Он впал в депрессию и подумывал над тем, чтобы добровольно уйти из жизни. 

Камиль решил сменить обстановку. На некоторое время он переехал в Алжир. В 1900 году он окончательно осел в Париже. Маэстро снял квартиру, которая находилась неподалеку от дома умершей матери, и провёл там остаток своих дней.

Премьера оперы «Генрих VIII»

До определённого времени бытовало мнение о том, что Камиль не способен писать большие произведения. Оперы и, правда, давались маэстро невероятно сложно. Ситуация изменилась после того, как он принялся за написание музыкального сочинения о кровавом английском короле. Ему удалось невозможное – он отлично передал настроение, которое царило в период Возрождения. Произведение «Генрих VIII» вызвало у современников Камиля неподдельный интерес. Талант композитора был принят на высшем уровне.

На территории Англии Камиля внесли в список одного из самых талантливых композиторов Франции. Спустя некоторое время руководство Лондонской филармонии заказало у маэстро музыкальное сочинение. Он с удовольствием принялся за выполнение заказа. Вскоре состоялась презентация «Органной симфонии №3 до минор». После успешной премьеры в Англии, на композитора обрушилось признание. Представленное произведение возглавляет список самых популярных работ Камиля.

Тогда же завершилась работа над пьесой «Карнавал животных», которую маэстро начал сочинять ещё во время преподавания в музыкальной школе. Сюита была издана после кончины Камиля, поскольку это сочинение он считал «смешным и несерьёзным».

В начале нового столетия он много гастролировал по территории родной Франции. Специально для хорового феста он написал ораторию «Земля обетованная». Во время премьеры музыкального произведения он лично занял дирижёрский пульт. В последние годы своей жизни его концерты проходили не только во Франции, но и на территории Соединённых Штатов Америки.

Биография

Камиль Сен-Санс родился в Париже. Отец композитора — Виктор Сен-Санс был нормандец и служил в Министерстве внутренних дел, его жена была родом из Верхней Марны. Камиль родился в Рю дю Патио в шестом округе Париже и был крещён в близлежащей церкви Сен-Сюльпис. Менее чем через два месяца после крещения Виктор Сен-Санс умер от чахотки в первую годовщину своего брака. Маленького Камиля увезли из страны, чтобы укрепить его здоровье, и в течение двух лет он жил с медсестрой в 29 километрах к югу от Парижа в местечке Корбей. Когда Сен-Санс вернулся обратно в Париж, его воспитанием занимались мать и двоюродная бабушка, Шарлотта Мэссон. Прежде чем Камилю исполнилось три года, у него обнаружился абсолютный слух. Основам пианизма его обучала двоюродная бабушка, и в возрасте семи лет Сен-Санс стал учеником Камиля Стамати, бывшего ученика Фридриха Калькбреннера.

Будучи ещё ребенком, Камиль давал периодические концерты для маленьких зрителей в возрасте от пяти лет, пока ему не исполнилось десять лет, и тогда состоялся его официальный публичный дебют, в зале Плейель, с программой, которая включала Фортепианный концерт Моцарта (K450) и Третий концерт для фортепиано с оркестром Бетховена. Концерт прошёл с большим успехом, усилившимся благодаря тому, что Сен-Санс играл программу на память (что было нехарактерно для этой эпохи). Камиль Стамати рекомендовал Сен-Санса композитору Пьеру Маледану, которого Сен-Санс позднее назовёт «непревзойдённым учителем», и органисту Александру Пьеру Франсуа Боэли. Именно Боэль привил Сен-Сансу любовь к музыке Баха, который был тогда малоизвестен во Франции. Помимо музыки юный Сен-Санс живо интересуется французской историей, литературой, философией, религией, древними языками и естественными науками — математикой, астрономией и археологией. Свой интерес к ним он сохранит в течение всей своей жизни.

В 1848, в возрасте 13 лет, Сен-Санс поступает в Парижскую консерваторию. Директор, Даниэль Обер, занявший пост в 1842 году, после Луиджи Керубини, привнёс положительные изменения в режим обучения, хотя учебный план оставался весьма консервативным. Студентам, даже таким выдающимся пианистам, как Сен-Сансу, было предложено получить вторую специализацию органиста, поскольку карьера церковного органиста давала больше возможностей, чем карьера пианиста. Его учителем по органу был профессор Франсуа Бенуа, которого Сен-Санс считал посредственным органистом, но первоклассным педагогом. Среди учеников Бенуа были Адольф Адан, Сезар Франк, Чарльз Алкан и Жорж Бизе. В 1851 году Сен-Санс выиграл главный приз консерватории для органистов, и в том же году он начал обучение композиции. Его профессором был протеже Керубини — Фроманталь Галеви, среди учеников которого числились Шарль Гуно и Жорж Бизе.

Из студенческих сочинений Сен-Санса примечательна Симфония A-dur, написанная в 1850 году. В 1852 году Сен-Санс участвовал в конкурсе на Римскую музыкальную премию, но безуспешно. Обер считал, что приз должен был получить Сен-Санс как музыкант, имеющий больший потенциал, чем победитель, которым стал Леонс Коэн. В том же году Сен-Санс имел большой успех в конкурсе, организованном Обществом Святой Цецилии в Париже, где исполнялась его «Ода Святой Цецилии», за которую судьи единогласно присвоили Сен-Сансу первый приз.

Раннее творчество

По окончании консерватории в 1853 году, Сен-Санс принял должность органиста в древнем парижском храме Сен-Мерри, находящимся возле ратуши. Приход был значительным и включал около 26000 прихожан; обычно в год проходило более чем двести свадеб, на которых взималась плата для органиста. Также существовала плата за услуги органиста на похоронах, и всё это вместе со скромной базовой стипендией давало Сен-Сансу хороший доход. Орган, созданный Франсуа-Анри Клико, был сильно повреждён в период после Великой французской революции и недостаточно хорошо восстановлен. Инструмент был приемлемым для церковных служб, но не для пышных концертов, которые устраивались во многих парижских церквях.

Шарль-Камиль Сен-Санс (фр. Charles-Camille Saint-Saëns; 9 октября 1835, Париж — 16 декабря 1921, Алжир) —

Французский композитор, органист, дирижёр, пианист, критик и педагог. К наиболее известным произведениям композитора относятся: Интродукция и Рондо каприччиозо, Второй фортепианный концерт, Концерт для виолончели и фортепиано №1 и №3, симфоническая поэма «Пляска смерти», опера «Самсон и Далила», Третья симфония и сюита «Карнавал животных».

Early years[]

Saint-Saëns was born in Paris to a government clerk who died three months after his son’s birth. His mother, Clémence, sought the assistance of her aunt, Charlotte Masson, who moved in and introduced Saint-Saëns to the piano. One of the most talented child prodigies of his time, he possessed perfect pitch and began piano lessons with his great-aunt at two years old. He almost immediately began composition with his first, a little piece for the piano dated 22 March 1839. This piece is now kept in the Bibliothèque nationale de France. His precociousness was not limited to music, however, as he had learned to read and write by age three, and mastered Latin by seven.

His first piano recital was given at age five, when he accompanied a Beethoven violin sonata. At ten, Saint-Saëns claimed to be able to play any one of Beethoven’s 32 sonatas by memory. He went on to begin in-depth study of the full score of Don Giovanni. In 1842, Saint-Saëns began piano lessons with Camille-Marie Stamaty, a pupil of Friedrich Kalkbrenner, who had his students play the piano while resting their forearms on a bar situated in front of the keyboard, so that all the pianist’s power came from the hand and fingers and not the arms. At ten years of age, Saint-Saëns gave his debut public recital at the Salle Pleyel, with a performance of Mozart’s Piano Concerto No. 15 in B-flat major (K. 450), and various pieces by Händel, Kalkbrenner, Hummel, and Bach. As an encore, Saint-Saëns offered to play any of the 32 Beethoven piano sonatas from memory. Word of this incredible concert spread across Europe, and as far as the United States with an article a Boston newspaper.

In the late 19th Century, where he studied organ and composition, the latter under Jacques Halévy. Saint-Saëns won many top prizes and garnered a reputation that resulted in his introduction to Franz Liszt, who would become one of his closest friends. At the age of sixteen, Saint-Saëns wrote his first symphony; his second, published as Symphony No. 1 in E-flat major, was performed in 1853 to the astonishment of many critics and fellow-composers. Hector Berlioz, who also became a good friend, famously remarked, “Il sait tout, mais il manque d’inexpérience” (He knows everything, but lacks inexperience).

Legacy[]

Relationships with Other Composers

Saint-Saëns was either friend or enemy to Europe’s most distinguished musicians. He stayed close to Franz Liszt and maintained a fast friendship with his pupil Gabriel Fauré. But despite his strong advocacy of French music, Saint-Saëns openly despised many of his fellow-composers in France such as Franck, d’Indy, and Jules Massenet. Saint-Saëns also hated the music of Claude Debussy; he is reported to have told Pierre Lalo, music critic, and son of composer Édouard Lalo, «I have stayed in Paris to speak ill of Pelléas et Mélisande.» The personal animosity was mutual; Debussy quipped: «I have a horror of sentimentality, and I cannot forget that its name is Saint-Saëns.» On other occasions, however, Debussy acknowledged an admiration for Saint-Saëns’ musical talents.

Saint-Saëns had been an early champion of Richard Wagner’s music in France, teaching his pieces during his tenure at the École Niedermeyer and premiering the March from Tannhäuser. He had stunned even Wagner himself when he sight-read the entire orchestral scores of Lohengrin, Tristan und Isolde, and Siegfried, prompting Hans von Bülow to refer to him as, «the greatest musical mind» of the era. However, despite admitting appreciation for the power of Wagner’s work, Saint-Saëns defiantly stated that he was not an aficionado. In 1886, Saint-Saëns was punished for some particularly harsh and anti-German comments on the Paris production of Lohengrin by losing engagements and receiving negative reviews throughout Germany. Later, after World War I, Saint-Saëns angered both French and Germans with his inflammatory articles entitled Germanophilie, which ruthlessly attacked Wagner.

On 29 May 1913, Saint-Saëns stormed out of the première of Igor Stravinsky’s Le Sacre du printemps (The Rite of Spring), allegedly infuriated over the misuse of the bassoon in the ballet’s opening bars.

Reputation

Template:Npov-section
Saint-Saëns began his musical career as a musical pioneer, introducing to France the symphonic poem and championing the radical works of Liszt and Wagner at a time when Bach and Mozart were the norms. He had been the embodiment of artistic modernity during the 1850s and 1860s, but soon transformed himself into a somewhat bitter reactionary.Template:Fact By the dawn of the 20th century, Saint-Saëns was an ultra-conservative, fighting the influence of Debussy and Richard Strauss. This is hardly surprising—Saint-Saëns’ career began while Chopin and Mendelssohn were in their prime, and ended at the commencement of the Jazz Age; but his image endured for years after his death.

As a composer, Saint-Saëns was often criticized for his refusal to embrace romanticism and at the same time, rather paradoxically, for his adherence to the conventions of 19th-century musical language. Indeed, he was complimented in a back-handed way by Thomas Beecham who called him «the greatest writer of second-rate music who ever lived.»Template:Fact He is remembered chiefly for works such as Le Carnaval des Animaux, which was not published in full until after his death; the opera Samson and Delilah, the Symphony No. 3; the second, fourth and fifth piano concertos; the third violin concerto; the first cello concerto; and the first violin sonata.

Middle years[]

For income, Saint-Saëns worked playing the organ at various churches in Paris. In 1857, he replaced Lefébure-Wely at the eminent position of organist at the Église de la Madeleine, which he kept until 1877. His weekly improvisations stunned the Parisian public and earned Liszt’s 1866 observation that Saint-Saëns was the greatest organist in the world.

From 1861 to 1865, Saint-Saëns held his only teaching position as professor of piano at the École Niedermeyer, where he raised eyebrows by including contemporary music—Liszt, Gounod, Schumann, Berlioz, and Wagner—along with the school’s otherwise conservative curriculum of Bach and Mozart. His most successful students at the Niedermeyer were André Messager and Gabriel Fauré, who was Saint-Saëns’s favourite pupil and soon his closest friend.

Saint-Saëns was a multi-faceted intellectual. From an early age, he studied geology, archaeology, botany, and lepidoptery. He was an expert at mathematics. Later, in addition to composing, performing, and writing musical criticism, he held discussions with Europe’s finest scientists and wrote scholarly articles on acoustics, occult sciences, Roman theatre decoration, and ancient instruments. He wrote a philosophical work, Problèmes et Mystères, which spoke of science and art replacing religion; Saint-Saëns’s pessimistic and atheistic ideas foreshadowed Existentialism. Other literary achievements included Rimes familières, a volume of poetry, and La Crampe des écrivains, a successful farcical play. He was also a member of the Astronomical Society of France; he gave lectures on mirages, had a telescope made to his own specifications, and even planned concerts to correspond to astronomical events such as solar eclipses.

In 1870, Saint-Saëns was conscripted into the National Guard to fight in the Franco-Prussian War, which, though over in barely six months, left an indelible mark on the composer. In 1871, he co-founded with Romain Bussine the Société Nationale de Musique in order to promote a new and specifically French music. After the fall of the Paris Commune, the Society premiered works by members like Fauré, César Franck, Édouard Lalo, and Saint-Saëns himself, who served as the society’s co-president. In this way, Saint-Saëns became a powerful figure in shaping the future of French music.

In 1875, Saint-Saëns married Marie-Laure Truffot and they had two children, André and Jean-François, who died within six weeks of each other in 1878. Saint-Saëns left his wife three years later. The two never divorced, but lived the rest of their lives apart from one another.

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Шесть струн
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: