Клаудио монтеверди

Claudio monteverdi - new world encyclopedia

Сочинения

Сочинения Монтверди идентифицируют по каталогу Манфреда Штаткуса (SV = Stattkus Verzeichnis). Первое издание каталога опубликовано в 1985. Второе (сокращённая версия первого, без нотных инципитов) опубликовано в сетевой версии в 2006 году. В 2013 году автор планировал выпустить третье, исправленное и дополненное, издание, но скоропостижно скончался в 2012 году.

Светская музыка для камерного ансамбля

Мадригалы

  • Книга 1 (1587), для 5 голосов
  • Книга 2 (1590), для 5 голосов
  • Книга 3 (1592), для 5 голосов
  • Книга 4 (1603), для 5 голосов
  • Книга 5 (1605), для 5 голосов
  • Книга 6 (1614), для 5 голосов
  • Книга 7 (1619): Concerto
  • Книга 8 (1638): Madrigali guerrieri, et amorosi con alcuni opuscoli in genere rappresentativo, che saranno per brevi episodi fra i canti senza gesto.
  • Книга 9 (1651): Мадригалы и канцонетты на 2 и 3 голоса (изданный посмертно сборник мадригалов и канцонетт, отчасти дублирующий более ранние публикации)

Прочие сборники

  • Scherzi musicali (1607), для 3 голосов, 2 скрипок и b.c. (16 пьес разных жанров); сокращённо обозначается Scherzi musicali I
  • Scherzi musicali cioè arie (1632), для 1-2 голосов и b.c. (7 пьес разных жанров); сокращённо Scherzi musicali II

Оперы

  • Орфей (L’Orfeo, 1607)
  • Возвращение Улисса на родину (Il ritorno d’Ulisse in patria, 1640)
  • Коронация Поппеи (L’Incoronazione di Poppea, 1642)

Церковная и духовная музыка

  • Месса «In illo tempore» («Во время о́но»; 1610)
  • Четырёхголосная месса a cappella (1641) (др. назв. «Месса in F»; из сб. «Selva morale e spirituale»)
  • Четырёхголосная месса a cappella (1650, посмертная публикация)
  • Вечерня Блаженной Девы (Vespro della Beata Vergine, часто сокращённо — «Вечерня»; 1610)
  • Cantiunculae sacrae (1582), сборник мотетов на латинские тексты
  • Духовные мадригалы (Madrigali spirituali), на 4 голоса (1583)
  • Selva morale e spirituale (букв. «Нравоучительный и духовный лес», 1640), сборник сочинений разных жанров на «духовные» тексты — месса, мотеты (в том числе три мотета на знаменитый текст Salve regina), два магнификата, духовные мадригалы и «нравоучительные» канцонетты.
  • Опера «Ариадна» (1608; либретто сохранилось)
  • Опера «Андромеда» (для Мантуи)
  • Опера «Мнимая безумная Ликори»
  • Опера «Похищение Прозерпины»
  • Опера «Свадьба Энея и Лавинии»

Legacy

Throughout the seventeenth century, two distinct approaches, «stile antico» (old style), exemplified by Palestrina, and «stile moderno» (modern style), were clashing. However, Monteverdi wrote in both with equal mastery. He lived and worked in a period of change, as the late Renaissance was giving way to the Baroque, and encouraged this transition by developing and transforming every aspect of music he came into contact with.

He was the first composer who wrote operas fully aware of the artistic potential of this musico-dramatic genre, which a modern audience can listen to with appreciation. He took the primitive means devised by the «camerata» and Peri and enriched them with imagination, dramatic force, and creative richness. He transformed «stile rappresentative,» or recitative, into rich, fluid, and varied melody with a longer line and more continuity. Compared to the archaic vocabulary and methods of Peri, which could hardly be revolutionized, his operas represented a new art. He used rhythm, discords, instrumental colors, and key changes to project dramatic action, interpret characters or project moods and emotions in a way unknown before or during his time. He devised instrumental techniques to create the kind of agitation, passion or emotional intensity («stile concitato») his dramas needed, such as pizzicato and tremolo. He was the first to grasp the role of the orchestra in an opera, realizing that wind instruments and percussion were good for projecting military moods, flutes for pastoral scenes, and violas and lutes for sentimental episodes. No composer before him had used these tools for mood painting and characterization, thus, he came to be known as «opera’s prophet» (Hale Publishing, 1966, 36).

In madrigals, Monteverdi introduced instrumental accompaniments and exploited to the full the dramatic possibilities of the medium. He employed music as an integral feature of the work, rather than mere decoration.

Monteverdi proved to be an inventor and a daring composer. His music followed modern trends, and, like his colleague in Venice, Dario Castello, he followed an inventive approach to music composition. While his inventions and treatment of harmony and counterpoint were accepted and even praised by the public, he was not always complimented for them by his colleagues.

Known as having a strong and exciting temperament, having “fire in his blood,” his music, full of excitement, lavishing harmonies, and exuberant tempos reflected such. Considered a «modern» composer, at the same time he knew how to “pay respect” to the older generation and their traditional principles. He published two completely different pieces in the same collection—Missa in illo tempore and Vespro della Beata Vergine, proving himself once again to be the «true maestro»—the master—of music, by utilizing a combination of vastly different styles and employing his wizardry in unifying them, while still maintaining their individual characteristics. So many ideas combined harmoniously together could be done only by a genius such as he – a person of daring and vision.

Personal Life

Claudio Monteverdi («Monteverdi» meaning «green mountain» in Italian) was born in Cremona in northern Italy. His mother, Maddalena, died when he was nine years old. His father then took a second wife, who died when Monteverdi was 16. The following year his father married for the third time. Monteverdi’s father was a chemist who actually practiced medicine secretly in an age when it was considered an illegal activity (at that time medicine was an illegal act usually undertaken surreptitiously from small shops or stalls). Soon after his third marriage, the authorities finally endorsed his medical work.

As a child, he served as a chorister and studied music under Marc Antonio Ingegneri, who was maestro di cappella at the cathedral in Cremona. Since there is no record of him singing in the cathedral choir, the music lessons are assumed to have been private.

A child prodigy, Monteverdi produced his first music for publication—some motets (a polyphonic composition usually in three parts, each sung at a different speed and using different words) and sacred madrigals—the major genre of Italian secular music in the sixteenth century, around the age of fifteen. At the age of twenty, he composed his first book of secular madrigals, and shortly thereafter began to seek work outside of his native town.

A job offer came in 1590 from the court of Duke Vincenzo I of Gonzaga in Mantua, where Monteverdi began working as a vocalist and viola player, and by 1602, he was promoted to conductor. The Gonzaga family was under the musical guidance of a Flemish composer, and Monteverdi soon became recognized to the point that he was made part of the Duke’s traveling court on his military expeditions in Europe, which brought the composer to the regions of the Danube River and to Flanders.

Monteverdi married the court singer Claudia de Cattaneis in 1599, and had two sons, Francesco (Baldassare) (bapt. Aug. 27, 1601) and Massimiliano (Giacomo) (bapt. May 10, 1604), as well as a daughter, Leonora (Carulla), who died in infancy.

Dramatic works

  1. Lasciatemi morire

Lamento d’Arianna, SV 107, 5vv, bc, pub. 1614

  1. Lasciatemi morire
  2. O Teseo, Teseo mio
  3. Dove, dove è la fede
  4. Ahi, che non pur risponde
  5. Misera ancor do loco
  • Il ballo delle Ingrate, SV 167, ballet, 4vv, 1608, pub. 1638
  • Prologue to L’Idropica, comedy with music, 1608 – lost
  • Tirsi e Clori, SV 145, ballet, 1616
  • Le nozze di Tetide, favola marittima, 1616 – work begun and abandoned, lost
  • Andromeda, opera, 1618–20 – lost
  • Apollo, dramatic cantata – lost
  • Combattimento di Tancredi e Clorinda, SV 153, dramatic scena, 3vv, 2vl, va, vc, cb, bc, 1624, pub. 1638   (2 editions available)
  • La finta pazza Licori, 1627 – lost
  • Gli amori di Diana e di Endimione, 1628 – lost
  • Mercurio e Marte, torneo, 1628 – lost
  • Proserpina rapita, SV 323, opera, 1630 – lost, aside from trio:
  • Volgendo il ciel per l’immortal sentiero, SV 154, ballet, ca 1636, pub. 1638   (2 editions available)
  • Il ritorno d’Ulisse in patria, SV 325, opera, 1640
  • Le nozze d’Enea con Lavinia, opera, 1641 – lost
  • La vittoria d’Amore, ballet, 1641 – lost
  • L’incoronazione di Poppea, SV 308, opera, 1642
  • Amici, è giunta l’ora, 1v, 3vv, bc
  • Pur ti miro, 2vv, bc

Литература

  • Bukofzer M. Music in the Baroque era. New York, 1947.
  • Schrade L. Monteverdi, creator of modern music. London, 1950.
  • Бронфин Е. Клаудио Монтеверди. — Л., Музыка, 1970.
  • Конен В. Д. Клаудио Монтеверди. Москва, 1971.
  • Arnold D. Monteverdi. London, 1975.
  • The letters of Claudio Monteverdi, ed. by D. Stevens. London, 1980.
  • Arnold D., Fortune N. The new Monteverdi companion. London, Boston, 1985.
  • Stattkus M.H. Claudio Monteverdi. Verzeichnis der erhaltenen Werke: kleine Ausgabe. Bergkamen, 1985 (SV).
  • Carter T. Music in late Renaissance and early Baroque Italy. London, 1992.
  • Скудина Г. Клаудио Монтеверди: Орфей из Кремоны. Москва, 1998.
  • Игнатьева Н. «Верный пастух» Гварини и мадригалы Монтеверди из Четвертой и Пятой книг // Научный вестник Московской консерватории, 2012, № 2, с. 18-33.
  • Whenham J., Wistreich R. The Cambridge companion to Monteverdi. Cambridge, New York, 2007.
  • Игнатьева Н., Насонов Р. «Божественный Киприан» против «Нового Пифагора» и другие «химеры» второй практики // Научный вестник Московской консерватории, 2017, № 3, с. 9-52.
  • Монтверди, Джулио Чезаре. Разъяснение письма, напечатанного в его Пятой книге мадригалов. Перевод и комментарий Н. Игнатьевой и Р. Насонова // Научный вестник Московской консерватории, 2017, № 3, с. 53-65.

Творчество и стиль

Творчество Монтеверди представлено тремя группами произведений: мадригалы, оперы и духовная музыка. Главная особенность композиционной техники Монтеверди — сочетание (нередко в одном произведении) имитационной полифонии, характерной для композиторов позднего Возрождения, и гомофонии, достижения новой эпохи барокко. Новаторство Монтеверди вызвало резкую критику со стороны видного теоретика музыки Джованни Артузи, в полемике с которым Монтеверди (и его брат Джулио Чезаре) обозначили свою приверженность так называемой «второй практике» музыки. Согласно декларации братьев Монтеверди, в музыке второй практики безраздельно господствует поэтический текст, которому подчиняются все элементы музыкальной речи, прежде всего, мелодия, гармония и ритм. Именно текст оправдывает любые нерегулярности последних.

До 40 лет Монтеверди работал преимущественно в жанре мадригала — при жизни были изданы 8 сборников («книг»); девятый, неавторский, сборник издан посмертно. Работа над первой книгой, состоящей из пятиголосных мадригалов (всего 21), заняла около 4 лет. Первые восемь книг мадригалов представляют громадный скачок от полифонии Ренессанса к гомофонии, характерной для музыки барокко. Чаще исполняются пьесы из поздних книг, написанные в стиле «второй практики», среди них чакона «Жалоба нимфы» (Lamento della ninfa, SV 163, из VIII книги).

Среди наиболее популярных сочинений Монтеверди — «Плач Ариадны» (итал. Lamento d’Arianna, инципит: «Lasciatemi morire») из оперы «Ариадна» (1608; музыка утрачена, либретто сохранилось полностью). На протяжении жизни Монтеверди опубликовал три его версии — в виде пятиголосного мадригала в VI книге мадригалов (1614), в виде одноголосной арии с basso continuo (1623) и латинскую контрафактуру последней (инципит: «Iam moriar mi fili») — в сборнике духовной музыки Selva morale (1640), под названием «Плач Мадонны» (итал. Lamento della Madonna).

Среди других популярных сочинений — мадригал (с чертами чаконы) «Zefiro torna» для 2 теноров и b.c., SV 251 (на текст О. Ринуччини), из сборника «Scherzi musicali» II.

Credits

New World Encyclopedia writers and editors rewrote and completed the Wikipedia article
in accordance with New World Encyclopedia standards. This article abides by terms of the Creative Commons CC-by-sa 3.0 License (CC-by-sa), which may be used and disseminated with proper attribution. Credit is due under the terms of this license that can reference both the New World Encyclopedia contributors and the selfless volunteer contributors of the Wikimedia Foundation. To cite this article click here for a list of acceptable citing formats.The history of earlier contributions by wikipedians is accessible to researchers here:

Claudio Monteverdi  history

The history of this article since it was imported to New World Encyclopedia:

History of «Claudio Monteverdi»

Note: Some restrictions may apply to use of individual images which are separately licensed.

Compositions

Monteverdi composed around 40 operas, of which only L’Orfeo, L’incoronazione di Poppea, Il ritorno, and the famous aria «Lamento» from his second opera L’Arianna have survived:

  • La Favola d’Orfeo, 1607
  • L’Arianna (Lamento d’Arianna), 1608
  • Il ritorno d’Ulisse in patria, 1641
  • L’incoronazione di Poppea, 1642

Other works include madrigals, secular and sacred compositions:

  • Vespro della Beata Vergine, 1610
  • Selva Morale e Spirituale, 1640
  • Madrigali Guirreri et Amorosi
  • Scherzi musicali, 1607
  • Il Combattimento di Tancredi e Clorinda, 1624
  • Lagrime d’amante al sepolcro dell’amata
  • Lamento della Ninfa «Amor»

Main publications

Opera

  • L’Orfeo, SV 318 (Venice, 1609, 1615)
  • Lamento d’Arianna, only surviving excerpt from L’Arianna (Venice, 1623)

Other dramatic works published in Scherzi musicali (1607), Madrigali guerreri et amorosi (1638), and Madrigali e canzonette (1651) below.Secular vocal

  • Canzonette a tre voci (Venice, 1584)
  • Il primo libro de madrigali a cinque voci (Venice, 1587)
  • Il secondo libro de madrigali a cinque voci (Venice, 1590)
  • Il terzo libro de madrigali a cinque voci (Venice, 1592)
  • Il quarto libro de madrigali a cinque voci (Venice, 1603)
  • Il quinto libro de madrigali a cinque voci (Venice, 1605)
  • Scherzi musicali (Venice, 1607)
  • Il sesto libro de madrigali a cinque voci (Venice, 1614)
  • Concerto: settimo libro de madrigali (Venice, 1619)
  • Scherzi musicali cioè arie et madrigali (Venice, 1632)
  • Madrigali guerrieri et amorosi… (Venice, 1638)
  • Madrigali e canzonette libro nono (Venice, 1651)

Sacred vocal

  • Sacræ cantiunculæ liber primus, 3vv (Venice, 1582)
  • Madrigali spirituali a quattro voci (Brescia, 1584)
  • Musica tolta da i madrigali (Milan, 1607; 24 madrigal contrafacta with sacred texts, 11 by Monteverdi)
  • Il secondo libro della musica… (Milan 1608; 8 madrigal contrafacta with sacred texts)
  • Il terzo libro della musica… (Milan 1609; 19 madrigal contrafacta with sacred texts)
  • Sanctissimæ Virgini Missa senis vocibus… ac Vesperæ pluribus decantandæ (Venice, 1610)
  • Selva morale e spirituale (Venice, 1641)
  • Messa a quattro voci, et salmi, concertati (Venice, 1650)

Click here to search for this composer on CPDL

Биография

Клаудио Монтеверди, ок. 1597, автор неизвестен, (Музей Ашмола, Оксфорд). Самый ранний из известных портретов Монтеверди. Здесь композитору около 30 лет, портрет написан в Мантуе.

Клаудио Монтеверди родился в 1567 году в Кремоне, городе Северной Италии, в семье Бальтазара Монтеверди — доктора, аптекаря и хирурга. Он был старшим из пяти детей. С детских лет обучался у М. А. Индженьери, капельмейстера кафедрального собора в Кремоне. Монтеверди постигал искусство музыки, принимая участие в исполнении литургических песнопений. Также он учился в Университете Кремоны. Его первые опубликованные сборники включали (латинские) мотеты и духовные (итальянские) мадригалы (Cantiunculae Sacrae, 1582; Madrigali Spirituali, 1583). За ними последовали сборники трёхголосных канцонетт (1584), позже две «книги» (сборники) пятиголосных мадригалов (1587; 1590). С 1590 (или 1591) до 1612 Монтеверди работал при дворе герцога Винченцо I Гонзага (1562—1612) в Мантуе сначала как певчий и гамбист, а с 1602 как капельмейстер, организатор всей музыкальной жизни при герцогском дворе.

В 1599 году Монтеверди женился на придворной певице Клаудии Каттанео, с которой прожил 8 лет (Клаудия умерла в 1607). У них родились три мальчика и две девочки, умершие вскоре после рождения.

В 1613 году Монтеверди переехал в Венецию, где занял пост капельмейстера собора Сан-Марко. В этой должности он быстро восстановил профессиональный уровень музыкантов хора и инструменталистов (капелла находилась в упадке из-за нерационального расходования средств предшественником, Джулио Чезаре Мартиненго). Управляющие базиликой были рады заполучить такого исключительного музыканта как Монтеверди, потому что музыкальная часть богослужений находилась в упадке с момента смерти Джованни Кроче в 1609 году.

Около 1632 года Монтеверди был рукоположен в священники. В последние годы жизни из-под его пера вышли два последних шедевра: Возвращение Улисса на родину (Il ritorno d’Ulisse in patria, 1641) и историческая опера Коронация Поппеи (L’incoronazione di Poppea, 1642), в сюжетную основу которой легли события из жизни Римского императора Нерона. Коронация Поппеи считается кульминацией всего творчества Монтеверди. Она сочетает трагические, романтические и комические сцены (новый шаг в драматургии оперного жанра), более реалистичные портретные характеристики персонажей и мелодии, отличающиеся необычайной теплотой и чувственностью. Для исполнения оперы требовался небольшой оркестр, и также отводилась небольшая роль хору. На протяжении долгого времени, оперы Монтеверди рассматривались только как исторический и музыкальный факт. Начиная с 1960-х, Коронация Поппеи вернулась в репертуар театров.

Монтеверди похоронен в Венеции в базилике Санта-Мария Глориоза деи Фрари.

ReferencesISBN links support NWE through referral fees

  • Ainsley, Robert, ed. The Ultimate Encyclopedia of Classical Music. London: Carlton Books, 1995. ISBN 0-747-52380-0
  • Arnold, Denis. Monteverdi. London: J.M. Dent & Sons Ltd, 1975. ISBN 0-460-03155-4
  • Bukofzer, Manfred. Music in the Baroque Era. New York, W.W.: Norton & Co., 1947. ISBN 0-393-09745-5
  • Carter, Tim. Music in Late Renaissance and Early Baroque Italy. Amadeus Press, 1992. ISBN 0-931340-53-5
  • Ewen, David, ed. The Complete Book of Classical Music. London: Hale Publishing, 1966. ISBN 0-709-03865-8
  • Gammond, Peter. Classical Music: An Essential Guide to the World’s Finest Music. New York: Harmony Books, 1989. ISBN 0-517-57094-7
  • Grout, Jay Grout and Claude V. Palisca. A History of Western Music. New York: Norton, 1988.
  • Schrade, Leo. Monteverdi. London: Victor Gollancz Ltd., 1979. ISBN 0-575-01472-5
  • Stanley, John. Classical Music: An Introduction to Classical Music Through the Great Composers and Their Masterworks. Pleasantville, NY: Reader’s Digest, 1994. ISBN 0-89577-606-5
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Шесть струн
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: