Постановки
Русский балет Дягилева
- — не осуществлённый балет «Литургия» в оформлении Н. С. Гончаровой
-
- «Менины» на музыку Л. Обера, Г. Форе, М. Равеля и Э. Шабрие; декорация К. Сократе, костюмы Х. М. Серта, Сан-Себастьян
- «Кикимора» на музыку А. К. Лядова, сценография М. Ф. Ларионова, Сан-Себастьян
-
- 12 апреля — «Женщины в хорошем настроении» на музыку Доменико Скарлатти, либретто и оформление Льва Бакста, Рим
- 11 мая — «Русские сказки» на музыку А. К. Лядова, либретто М. Ф. Ларионова и Л. Ф. Мясина, оформление М. Ф. Ларионова, театр Шатле, Париж
- 18 мая — «Парад» на музыку Эрика Сати, либретто Жана Кокто, оформление Пабло Пикассо, театр Шатле, Париж
-
- 5 июля — «Волшебная лавка» на музыку Джоаккино Россини, либретто Леонида Мясина, оформление Андре Дерена, театр Альгамбра, Лондон
- 22 июля — «Треуголка» на музыку Мануэля де Фальи, оформление Пабло Пикассо, театр Альгамбра, Лондон
-
- 2 февраля — «Песнь соловья» на музыку Игоря Стравинского, либретто по сказке Андерсена, оформление Анри Матисса, Гранд-опера, Париж
- 15 мая — «Пульчинелла» на музыку Игоря Стравинского, либретто Леонида Мясина, оформление Пабло Пикассо, Гранд-опера, Париж
- 14 декабря — «Весна священная» Игоря Стравинского, Париж
-
- 15 июня — «Зефир и Флора» на музыку В. А. Дукельского, либретто Бориса Кохно, сценография Жоржа Брака, Гетэ-Лирик, Париж
- 17 июня — «Матросы» на музыку Ж. Орика, либретто Бориса Кохно, сценография Педро Прюна, Гетэ-Лирик, Париж
- , 7 июня — «Стальной скок» на музыку Сергея Прокофьева, либретто и оформление Георгия Якулова, Театр Сары Бернар, Париж
- , 6 июня — «Ода» на музыку Николая Набокова на либретто Бориса Кохно, сценографы Павел Челищев и Пьер Шарбоннье
«Парижские вечера» (Soirées de Paris)
-
- 17 мая — «Прекрасный Дунай» на музыку произведений И. Штрауса и Й. Ланнера в оркестровке Р. Дезормьера, декорации В. Я. Полунина, костюмы Э. де Бомона, театр Сигаль, Париж
- 15 июня — «Меркурий» на музыку Эрика Сати, идея Этьена де Бомона, оформление Пабло Пикассо, театр Сигаль, Париж
Русский балет Монте-Карло
- — «Детские игры» на музыку Ж. Бизе (в энциклопедии «Балет» (1981) ошибочно указан Визе)
- , 13 апреля, Опера Монте-Карло — «Предзнаменования» на музыку Пятой симфонии Петра Чайковского, оформление Андре Массона
- , 24 июля, Ковент-Гарден — «Фантастическая симфония» на музыку одноимённой симфонии Г. Берлиоза, оформление К. Берара
-
- 5 апреля, Опера Монте-Карло — «Парижское веселье» на музыку Жака Оффенбаха, декорации Этьена де Бомона, костюмы Варвары Каринской
- 21 июля, театр «Друри-Лейн», Лондон — «Достославнейшее видение» на музыку Пауля Хиндемита, либретто Леонида Мясина и Пауля Хиндемита, оформление Павла Челищева
- , 9 ноября, Метрополитен-опера — «Вакханалия» на музыку из первого действия оперы Р. Вагнера «Тангейзер», либретто и оформление Сальвадора Дали; возобновление в новой версии года
- , 8 октября, Метрополитен-опера — «Лабиринт», сюрреалистический балет на музыку 9-й симфонии Ф. Шуберта, либретто и сценография С. Дали
- — «Гарольд в Италии» на музыку одноимённой симфонии Берлиоза (датирование годом представляется неточным)
- «Болеро» Мориса Равеля
Литература
- Крымский В. Приедет ли балет Дягилева в Нью-Йорк?: Беседа с Л. Ф. Мясиным // Новое русское слово.— Нью-Йорк, 1928.— 26 февраля (№ 5509).— С. 6.
- Камышников Л. «Школа танцев» — Карло Гольдони // Новое русское слово.— Нью-Йорк, 1934.— 1 января (№ 7645).— С. 3.
- Сазонова Ю. Сезон Балета: «Алеко» в Метрополитэн Опера: Антреприза С. Юрок // Новое русское слово.— Нью-Йорк, 1942.— 8 октября (№ 10821).— С. 3.
- Сазонова Ю. «Прекрасная Елена» и «Алеко» в Русском балете С. Юрока // Новое русское слово.— Нью-Йорк, 1943.— 8 апреля (№ 11003).— С. 3.
- Сазонова Ю. «Треуголка» Мануэля де Фалла в Русском балете С. Юрока // Новое русское слово.— Нью-Йорк, 1943.— 13 апреля (№ 11008).— С. 3.
- Сазонова Ю. «Спящая красавица» и «Русский солдат» в Русском балете С. Юрока // Новое русское слово.— Нью-Йорк, 1943.— 20 апреля (№ 11015).— С. 3.
- Сазонова Ю. Открытие балетного театра в Метрополитэн Хаузе: Мадемуазель Анго // Новое русское слово.— Нью-Йорк, 1943.— 12 октября (№ 11190).— С. 3.
- Сазонова Ю. Сезон балетного театра: «Картины Гойя» // Новое русское слово.— Нью-Йорк, 1943.— 15 октября (№ 11193).— С. 3.
- Сазонова Ю. Спектакли балетной труппы маркиза де Куэвас: «Сумасшедший Тристан» — «Трагедия в Вероне» // Новое русское слово.— Нью-Йорк, 1950.— 25 ноября (№ 14092).— С. 3.
- Домгер Л. Мясин в Нью-Йорке // Новое русское слово.— Нью-Йорк, 1966.— 28 июня (№ 19468).— С. 3.
- Скончался Л. Ф. Мясин // Новое русское слово.— Нью-Йорк, 1979.— 17 марта (№ 24832).— С. 1.
- Красовская В. М. Мясин Леонид Фёдорович // Балет : энциклопедия / Гл. ред. Ю. Н. Григорович. — М.: Советская энциклопедия, 1981. — 623 с.
- Красовская В. М., Суриц Е. Я. Мясин (Massine) Леонид Фёдорович // Русский балет : Энциклопедия / Ред. Е. П. Белова, Г. Н. Добровольская, В. М. Красовская, Е. Я. Суриц. — М. : Большая Российская энциклопедия, Согласие, 1997. — 632 с. — 10 000 экз. — ISBN 5-85270-099-1.
- Суриц Е. Артист и балетмейстер Леонид Мясин. — Пермь: Книжный мир, 2012. — 460 с. — ISBN 978-5-905550-04-1.
- «Есть час и день, когда все принимает свою действительную окраску…» Письма Л. Ф. Мясина А. П. Большакову (1914—1916). Публ., вступ. статья и коммент. Е. Я. Суриц // Мнемозина. Документы и факты из истории отечественного театра XX века / Ред.-сост. В. В. Иванов. Вып. 6. М.: Индрик, 2014. С. 211—242.
- «С островами у меня много хлопот» Л. Ф. Мясин. Письма брату. 1925—1937. Публ., вступ. статья и коммент. Е. Я. Суриц // Мнемозина. Документы и факты из истории отечественного театра XX века / Ред.-сост. В. В. Иванов. Вып. 6. М.: Индрик, 2014. С. 243—296.
- Dictionnaire de la Danse : : monographie imprimée / Sous la dir. de Philippe Le Moal. — Paris : Larousse-Bordas, 1999. — P. 156. — XV + 830 p. — ISBN 2-03-511318-0.
- Схейен, Ш. . — Москва: Азбука-Аттикус, 2014. — ISBN 978-5-389-12875-0.
Премьера[править]
Балет был поставлен в первый раз в рамках «Русских сезонов» С. П. Дягилева 5 июня 1919 года в Лондоне, Alhambra Theatre. Роли исполняли Лидия Лопухова — кукла-танцовщица; Энрико Чеккетти — хозяин магазинчика, Русский купец — Сергей Григорьев, Александр Гаврилов — помощник продавца, Станислав Идзиковский — сноб (пародия на английского денди), Вера Немчинова — дама червей, Любовь Чернышёва — Дама треф, Николай Зверев — Главный Казак. В спектакле были заняты: Леон Вуйциховский, Лидия Соколова — исполняли тарантеллу; Вера Кларк и Николай Кремнев — танцевали в паре Танец пуделей. Сам Леонид Мясин выступил в главной мужской партии куклы-танцовщика, причем в этой роли он изумительно исполнял канкан (в партнерстве с Л. Лопуховой), а прообразом для него послужил известный канканист из парижского кабаре «Мулен Руж» Валантен (Valentin le désossé; наст.имя Жак Реноден / Jacques Renaudin), прозванный за гибкость «Бескостным».
https://youtube.com/watch?v=2LLreZAwkTQ%3F
The Portland Ballet’s annual holiday production; хореограф John Clifford, 2003 (фрагменты)
https://youtube.com/watch?v=boDZ4qDgM7U%3F
Тарантелла, комп. Джоаккино Россини, использованная в балете. Концертное исполнение
https://youtube.com/watch?v=4JDTM5WSCP4%3F
Сюита из балета «La Boutique Fantasque» G. Rossini / O. Respigui
В дальнейших спектаклях на роль куклы-танцовщицы была введена Т. П. Карсавина.
Основные работы
- 1915: Soleil de Nuit ( Полуночное солнце, на музыку Н. Римского-Корсакова, декорации и костюмы М. Ларионова )
- 1916: Las Meninas (музыка Габриэля Форе )
- 1917: Добродушные дамы (музыка Доменико Скарлатти, аранжировка Винченцо Томмазини )
- 1917: Парад (музыка Эрика Сати )
- 1919: La Boutique fantasque (музыка Джоаккино Россини, аранжировка Отторино Респиги )
- 1919: Трехугольная шляпа (музыка Мануэля де Фальи )
- 1920: Пульчинелла (музыка Игоря Стравинского )
- 1924: Le Beau Danube (музыка Иоганна Штрауса, аранжировка Роже Десормьера )
- 1928: Ода (музыка Николая Набокова, сценарий Бориса Кочно, оформление Павла Челищева )
- 1930: Le Sacre du printemps (музыка Игоря Стравинского )
- 1933: Les предвещает (на музыку Симфонии № 5 по П.И.Чайковского )
- 1933: Choreartium (на музыку Симфонии № 4 по Иоганнеса Брамса )
- 1936: Фантастическая симфония (на музыку Фантастической симфонии по Берлиозу )
- 1938: Gaîté Parisienne (музыка Жака Оффенбаха, аранжировка Мануэля Розенталя )
- 1938: Седьмая симфония (музыка Людвига ван Бетховена )
- 1938: Nobilissima Visione (музыка Пола Хиндемита )
- 1939: Испанское каприччио (музыка Николая Римского-Корсакова ; снято в короткометражном фильме Warner Bros. 1941 « Испанская фиеста» )
- 1942: Алеко (музыка Петра Чайковского )
- 1943: Mam’zelle Angot (музыка, Шарль Лекок )
- 1944: Безумный Тристан (с декорациями, костюмами и работами Сальвадора Дали )
- 1948: Каприччио (музыка Игоря Стравинского )
- 1952: Laudes Evangelii (музыка Валентино Букки, снята для телевидения Джоан Кемп-Велч в 1961 году).
Col. de Basil’s Ballet Russe de Monte Carlo
After the death of Diaghilev in 1929 and the disbanding of his company, Massine became the choreographer and male lead dancer of the Ballet Russe de Monte Carlo, a dance company that succeeded the original Ballets Russes.
In 1933, Massine created the world’s first symphonic ballet, Les Présages, using Tchaikovsky’s Symphony No. 5. This caused a furor amongst musical purists, who objected to a serious symphonic work being used as the basis of a ballet. Undeterred, Massine continued work on Choreartium, set to Brahms’ Fourth Symphony, which had its premiere on 24 October 1933 at the Alhambra Theatre in London. He also choreographed a ballet to Hector Berlioz’s 1830 Symphonie Fantastique and danced the role of The Young Musician with Tamara Toumanova as The Beloved at its premiere at Covent Garden, London, on 24 July 1936 with Colonel Wassily de Basil’s Ballet Russe de Monte Carlo.
Major works
- 1916: Las Meninas (music, Fauré)
- 1917: Les Femmes de Bonne Humeur (music, Scarlatti, arr. Tommasini)
- 1917: Parade (music, Satie)
- 1919: La Boutique Fantasque (music, Rossini, arr. Respighi)
- 1919: Le Tricorne (music, de Falla)
- 1924: Le Beau Danube (music, Strauss)
- 1930: Le Sacre du Printemps (music, Stravinsky)
- 1933: Les Présages (music, Tchaikovsky)
- 1933: Choreartium (music, Brahms)
- 1936: Symphonie Fantastique (music, Berlioz)
- 1938: Gaîté Parisienne (music, Offenbach)
- 1938: Seventh Symphony (music, Beethoven)
- 1938: Nobilissima Visione (music, Hindemith)
- 1939: Capriccio Espagnol (music, Rimsky-Korsakov)
- 1942: Aleko (music, Tchaikovsky)
- 1943: Mam’zelle Angot (music, Lecocq)
- 1948: Capriccio (music, Stravinsky)
Major works
- 1915: Soleil de Nuit (Midnight Sun, to the music of Nikolai Rimsky-Korsakov, set and costumes by Mikhail Larionov)
- 1916: Las Meninas (music by Gabriel Fauré)
- 1917: The Good-Humoured Ladies (music by Domenico Scarlatti, arr. Vincenzo Tommasini)
- 1917: Parade (music by Erik Satie)
- 1919: La Boutique fantasque (music by Gioacchino Rossini, arr. Ottorino Respighi)
- 1919: The Three-Cornered Hat (music by Manuel de Falla)
- 1920: Pulcinella (music by Igor Stravinsky)
- 1924: Le Beau Danube (music by Johann Strauss, arr. Roger Desormière)
- 1928: Ode (music by Nicolas Nabokov, scenario by Boris Kochno, designe by Pavel Tchelitchew)
- 1930: Le Sacre du printemps (music by Igor Stravinsky)
- 1933: Les Présages (to the music of Symphony No. 5 by Pyotr Tchaikovsky)
- 1933: Choreartium (to the music of Symphony No. 4 by Johannes Brahms)
- 1936: Symphonie fantastique (to the music of Symphonie fantastique by Hector Berlioz)
- 1938: Gaîté Parisienne (music by Jacques Offenbach, arr. Manuel Rosenthal)
- 1938: Seventh Symphony (music by Ludwig van Beethoven)
- 1938: Nobilissima Visione (music by Paul Hindemith)
- 1939: Capriccio Espagnol (music by Nikolai Rimsky-Korsakov; filmed in Warner Bros.’ 1941 short Spanish Fiesta)
- 1942: Aleko (music by Pyotr Tchaikovsky)
- 1943: Mam’zelle Angot (music, Charles Lecocq)
- 1944: Mad Tristan (with sets, costumes, and artwork by Salvador Dalí)
- 1948: Capriccio (music by Igor Stravinsky)
- 1952: Laudes Evangelii (music by Valentino Bucchi, filmed for TV by Joan Kemp-Welch in 1961).
Massine & Blum’s Ballet Russe de Monte-Carlo
Leaving Col. de Basil’s company, in 1937 Massine and René Blum (himself a former associate of de Basil’s) acquired financing from Julius Fleischmann, Jr.’s World Art, Inc. to create a new ballet company, with Massine as the resident choreographer. Massine soon discovered that the ballets he had choreographed while under contract with Col. de Basil were owned by his company. Massine sued Col. de Basil in London to regain the intellectual property rights to his own works. He also sued to claim the Ballet Russe de Monte Carlo name. The jury decided that Col. de Basil owned Massine’s ballets created between 1932 and 1937, but not those created before 1932. It also ruled that both successor companies could use the name Ballet Russe — but only Massine & Blum’s company could be called Ballet Russe de Monte Carlo. Col. de Basil finally settled on the Original Ballet Russe.
The new Ballet Russe de Monte Carlo debuted in 1938; Massine choreographed Gaîté Parisienne, set to music by Jacques Offenbach, which premiered on 5 April at the Théâtre de Monte Carlo.Gaîté Parisienne was one of Massine’s most celebrated works during this time. Instead of a whole, singular composition for the score, Offenbach created a series of divertissements. This allowed Massine to use a wide variety of dancers and tempi, all while conveying a single narrative. Massine revived the piece for American Ballet Theater in 1970. Lorca Massine and Susanna della Pietra mounted an additional revival for ABT in 1988. In this production, the costumes were designed by Christian Lacroix, who created animated and eccentric costumes based on his own 1987 haute couture collection.
A month after premiering Gaîté Parisienne Massine produced Seventh Symphony, to Beethoven’s score. It premiered on 5 May 1938 in Monte Carlo, with Alicia Markova, Nini Theilade, Frederic Franklin, and Igor Youskevitch as the principal dancers.
Massine left Ballet Russe de Monte Carlo in 1943.
Biography
Léonide Massine was born in Moscow and was a ballet student at the Imperial Theater School in that city. From 1915 to 1921 he was the principal choreographer of Sergei Diaghilev’s Ballets Russes. Following the departure of Vaslav Nijinsky, the company’s first male star, Massine became the preeminent male star and took over Nijinsky’s roles. His first ballet, in 1915, called Le Soleil de Nuit, used Russian folklore as elements. In 1917, Massine collaborated with composer, Erik Satie and artists Picasso to create the ballet, Parade. One of his most famous ballets, Le Tricorne, in 1919, displayed his talent in character dances. His collaborators, all Spanish, helped to make this ballet more authentic to its subject matter. Picasso worked on sets and costumes again, composer, Manuel de Falla, wrote the music and the story was based on Pedro Antonio Alarcon’s novel, El Sombrero de trespicos. Massine spent a lot of time in Spain doing anthropological research for Le Tricorne, in order to understand authentic Spanish dances and their style. After the death of Diaghilev in 1929 and the disbanding of his company, Massine became the choreographer and male lead dancer of the Ballet Russe de Monte Carlo, one of the companies that succeeded the original Ballets Russes.
Massine created the world’s first symphonic ballet, Les Présages, in 1933 using Tchaikovsky’s Symphony No. 5. This caused a furore amongst musical purists, who objected to a serious symphonic work being used as the basis of a ballet. Undeterred, Massine continued work on Choreartium, set to Brahms’s Fourth Symphony, which had its premiere on 24 October 1933 at the Alhambra Theatre in London. He also choreographed a ballet to Hector Berlioz’s 1830 Symphonie Fantastique and danced the role of the Young Musician with Tamara Toumanova as the Beloved at its premiere at Covent Garden, London, on 24 July 1936 with Colonel W. de Basil’s Ballets Russes. Two years later he produced Seventh Symphony, to Beethoven’s great score. It premiered on 5 May 1938 in Monte Carlo, with Alicia Markova, Nini Theilade, Frederic Franklin, and Igor Youskevitch as the principal dancers.
Besides his «symphonic ballets,» Massine choreographed many other popular works during his long career, some of which were serious and dramatic and others lighthearted and romantic.He created some of his most famous roles in his own comic works, among them the Can-Can Dancer in La Boutique Fantasque, the Hussar in Le Beau Danube, and, perhaps best known of all, the Peruvian in Gaîté Parisienne.
Massine appeared in two films by the British directors Michael Powell and Emeric Pressburger: The Red Shoes (1948) and The Tales of Hoffmann (1951); and in a cameo in Powell’s later Honeymoon (1959). He also starred in several ballet short subjects. For Warner Brothers, he starred with the Ballet Russe de Monte Carlo in short Technicolor films of his ballets Gaîté Parisienne and Capriccio Espagnol titled, respectively, The Gay Parisian (1941) and Spanish Fiesta (1942). He choreographed and danced in the 1947 20th Century Fox color film Carnival In Costa Rica, and also choreographed and appeared as Punchinello in the film Carosello Napoletano.
In his youth, Massine was the protégé and lover of Diaghilev, although he was not homosexual. In later life he enjoyed numerous love affairs with beautiful women and had four wives. His first two wives, Vera Savina (née Vera Clark) and Eugenia Delarova, were both ballet dancers. With his third wife, Tatiana Orlova, he had two children, a son, Lorca, and a daughter, Tatiania. He and Orlova divorced in 1968. He subsequently married Hannelore Holtwick, with whom he had two sons, Peter and Theodor, and made his home in Borken, Germany, where he died on 15 March 1979.
Massine was inducted into the National Museum of Dance’s Mr. & Mrs. Cornelius Vanderbilt Whitney Hall of Fame in 2002.
Русские балеты
С 1915 по 1921 год Мясин был главным хореографом Сергей Дягилев с Русские балеты.
После отъезда Вацлав Нижинский, первая звезда труппы, Мясин стал выдающейся мужской звездой и взял на себя роли Нижинского. Его первый балет в 1915 г. Le Soleil de Nuit, использованы элементы русского фольклора. Балет Парад Премьера балета состоялась 18 мая 1917 года в Театре Шатле в Париже. Балет основан на либретто Жана Кокто. Парад — это группа артистов цирка, которые пытаются заманить упорную публику в палатку перед началом представления. Декорации и эскизы костюмов были созданы Пабло Пикассо, который разработал большие кубистические конструкции для танцев. Партитура была написана Эриком Сати, который использовал звуки двигателя самолета, выстрелы из пистолета и корабельную сирену для сопровождения музыки.Le Tricorn, более известный как Трехгранная шляпа, Премьера состоялась в театре Альгамбра в Лондоне 22 июля 1919 года. Мануэль де Фалья сочинил партитуру и Пабло Пикассо разработала декорации и костюмы. Коллеги Мясина, все испанцы, помогли сделать этот балет более аутентичным по своей тематике. Le Tricorn имел триумфальный успех. История была вдохновлена романом Сомбреро де трэс пикос (1874) по Педро Антонио де Аларкон. Чтобы достоверно изобразить испанские характерные танцы, Мясин тщательно изучил подлинный испанский характерный танцевальный стиль.
Фильмография
- — танцовщик, «Голубой Дунай», реж. Герберт Уилкокс
- — Перуанец, «Весёлый парижанин» (фильм-балет)*, реж. Жан Негулеско
- — Ревнивый кавалер, «Испанская фиеста» (фильм-балет)*, реж. Жан Негулеско
- — Роберто, «Карнавал в Коста-Рике»*, реж. Григорий Ратов
- — Гриша Любов, «Красные башмачки» (также хореограф партии башмачника во вставном балете «Красные башмачки»), реж. Майкл Паэулл и Эмерик Прессбургер
- — Спаланцани / Шлемиль / Франц, «Сказки Гофмана», реж. Майкл Паэулл и Эмерик Прессбургер
- — «Аида» (фильм-опера), реж. Клементе Фракасси
- — Антонио Петито, «Неаполитанская карусель»*, реж. Этторе Джаннини
- — Дух, «Медовый месяц»* (в балете «Любовь-волшебница», хореография Антонио; хореография балета «Любовники из Теруэля» для Людмилы Чериной), реж. Майкл Паэулл
- — Иоанн Креститель, Laudes Evangelii* (фильм-балет?), реж. Джоан Кемп-Уэлч
- (*) — фильмы, в которых Мясин выступил также как хореограф.
References
- Janet Sinclair, «Massine, Léonide,» in International Dictionary of Ballet, edited by Martha Bremser (Detroit: St. James Press, 1993), vol. 2, pp. 918–22. Includes biographical facts, an interpretive essay, and extensive chronologies of roles performed and works created.
- Lynn Garafola, Diaghilev’s Ballets Russes (New York: Oxford University Press, 1989).
- Au, Susan (1988). Ballet and Modern Dance (2nd ed.). London: Thames & Hudson LTD (pg 106–108)
- Norton, Leslie (2004). Jefferson, North Carolina: McFarland & Company Inc, Publishers (pgs 1–3)
- Au, Susan (1988). Ballet and Modern Dance (2nd ed.). London: Thames & Hudson LTD (pg 110–111)
- Léonide Massine, My Life in Ballet (London: Macmillan, 1968).
- Vicente García-Márques, The Ballets Russes: Colonel de Basil’s Ballets Russes de Monte Carlo, 1932-1952 (New York: Knopf, 1990).
- ^
- Jack Anderson, The One and Only: The Ballet Russe de Monte Carlo (New York: Dance Horizons, 1981), p. 281.
- Frederic Franklin, interviewed by John Mueller, Cincinnati, Ohio, October 2004; bonus material on Gaîté Parisienne, a film (1954) by Victor Jessen on DVD (Pleasantville, N.Y.: Video Artists International, 2006).
- Norton, Leslie (2004). Jefferson, North Carolina: McFarland & Company Inc, Publishers (pgs 198-204)
- Norton, Leslie (2004). Jefferson, North Carolina: McFarland & Company Inc, Publishers (pgs 229-331)
- García-Márquez, Massine (1995), p. 381.
Early life and education
Massine was born into a musical family on 9 August 1895 in Moscow, Russia. His mother was a soprano in the Bolshoi Theater Chorus and his father played the French horn in the Bolshoi Theater Orchestra. Leonid was one of five children. He had three brothers, Mikhail, Gregori, and Konstantin – as well as one sister — Raissa. Due to their small age difference, Leonid and Konstantin were very close during childhood. Beginning when Leonid was seven, the Massine family spent most summers at their summer dacha in Zvenigorod-Moskovsky.
In 1904, Leonid successfully auditioned for the Moscow Imperial Theater School. At only eight years old, he began his formal dance training. The next year, the director of the Bolshoi Theater, Alexander Gorsky, was looking for a small boy to play the role of Chernomor in the ballet Ruslan and Ludmilla. Leonid was selected for the role. This performance and rehearsal period ignited his lifelong passion for acting. Leonid was selected for three more professional roles at the Bolshoi and Maly Theaters through the 1908–1909 season.
In 1909, Konstantin was killed during a hunting accident. Leonid never seemed to fully recover from the shock and devastation of this personal tragedy.
In August 1913, Massine graduated from the Moscow Imperial Theater School and almost immediately joined the Bolshoi Ballet. In December of the same year, Serge Diaghilev came to Moscow in search of a dancer for a new production of The Legend of Joseph. His lover, Vaslav Nijinsky, had originally been cast in the role, but Diaghilev terminated Nijinsky’s contract upon his marriage to Romola de Pulszky. Diaghilev was attracted to Massine’s onstage presence and acting, and invited him to audition for the choreographer, Mikhail Fokine. After the audition in St. Petersburg, Massine joined Diaghilev and his Ballets Russes.
Major works
1915: Soleil de Nuit (Midnight Sun, music, Rimsky-Korsakov, set and costumes, Mikhail Larionov).
1916: Las Meninas (music, Fauré)
1917: The Good-Humoured Ladies (music, Scarlatti, arr. Tommasini)
1917: Parade (music, Satie)
1919: La Boutique fantasque (music, Rossini, arr. Respighi)
1919: The Three-Cornered Hat (music, Falla)
1920: Pulcinella (music, Stravinsky)
1924: Le Beau Danube (music, Strauss, arr. R. Desormière)
1930: Le Sacre du printemps (music, Stravinsky)
1933: Les Présages (music, Tchaikovsky)
1933: Choreartium (music, Brahms)
1936: Symphonie fantastique (music, Berlioz)
1938: Gaîté Parisienne (music, Offenbach, arr. M. Rosenthal)
1938: Seventh Symphony (music, Beethoven)
1938: Nobilissima Visione (music, Hindemith)
1939: Capriccio Espagnol (music, Rimsky-Korsakov)
1942: Aleko (music, Tchaikovsky)
1943: Mam’zelle Angot (music, Lecocq)
ранняя жизнь и образование
Мясин родился в музыкальной семье 9 августа 1895 года в Москве, Россия. Его мать была сопрано в хоре Большого театра, а отец играл на валторне в оркестре Большого театра. Леонид был одним из пяти детей. У него было три брата, Михаил, Грегори и Константин, а также одна сестра — Раиса. Из-за небольшой разницы в возрасте Леонид и Константин в детстве были очень близки. Начиная с семи лет, когда Леониду было семь лет, семья Мясиных большую часть лета проводила на своей даче в Звенигороде-Московском.
В 1904 году Леонид успешно прошел пробы в Московское Императорское театральное училище. Всего в восемь лет он начал свое формальное обучение танцам. В следующем году директор Большого театра Александр Горский искал маленького мальчика на роль Черномора в балете. Руслан и Людмила. Леонид был выбран на роль. Этот спектакль и репетиции зажгли его страсть к актерскому мастерству на всю жизнь. Леонид был отобран еще на три профессиональные роли в Большом и Малом театрах в сезоне 1908–1909 гг.
В 1909 году Константин погиб во время несчастного случая на охоте. Леонид, казалось, так и не оправился от потрясения и разрушения этой личной трагедии.
В августе 1913 года Мясин окончил Московское Императорское театральное училище и практически сразу поступил в балетную труппу Большого театра. В декабре того же года Серж Дягилев приехал в Москву в поисках танцора для новой постановки спектакля. Легенда об Иосифе. Его любовник, Вацлав Нижинский, изначально был приглашен на эту роль, но Дягилев расторг контракт с Нижинским после женитьбы на Ромоле де Пульски. Дягилев был привлечен присутствием и игрой Мясина на сцене и пригласил его на прослушивание к хореографу Михаилу Фокину. После прослушивания в Санкт-Петербурге Мясин присоединился к Дягилеву и его «Русским балетам».
Film work
Massine appeared in two feature-length films by the British directors Michael Powell and Emeric Pressburger: The Red Shoes (1948) and The Tales of Hoffmann (1951). He also had a cameo appearance in Powell’s later film Honeymoon (1959). Massine starred in several films of ballet short subjects. For Warner Brothers, he starred with the Ballet Russe de Monte Carlo in a short Technicolor film of his ballet Capriccio Espagnol, entitled Spanish Fiesta (1942). He choreographed and danced in the 1947 20th Century Fox color film Carnival in Costa Rica, and also choreographed and appeared as Pulcinella in the film Carosello Napoletano.In 1941, Warner Bros made an attempt at a film version of the ballet of Gaîté Parisienne, entitled The Gay Parisian. The attempt was not well received, partly due to the fact that the signature role, played by Alexandra Danilova in the original work, was recast on a lesser dancer, Milada Mladova.