General Information
Work Title | Liturgy of St John Chrysostom |
---|---|
Alternative. Title | Литургия святого Иоанна Златоуста (Liturgiya svyatogo Ioanna Zlatousta) |
Name Translations | Liturgie de saint Jean Chrysostome; Liturgy of St. John Chrysostom; 聖金口イオアン聖体礼儀; Литургия Святаго Иоанна Златоуста; Liturgia di San Giovanni Crisostomo; 聖金口約翰事奉聖禮 |
Authorities | |
Composer | Rachmaninoff, Sergei |
Opus/Catalogue NumberOp./Cat. No. | Op.31 |
I-Catalogue NumberI-Cat. No. | ISR 16 |
Movements/SectionsMov’ts/Sec’s | 20 numbers:
|
Year/Date of CompositionY/D of Comp. | 1910 |
First Performance. | 1910-11-25 — Moscow |
Language | Church Slavonic |
Average DurationAvg. Duration | 74 minutes |
Composer Time PeriodComp. Period | Romantic |
Piece Style | Romantic |
Instrumentation | mixed chorus (SATB) (+ Piano part for rehearsal purposes only)Nos.4, 14 and 19 can be performed by double chorus |
External Links | Wikipedia article |
Publication
On 1/13 and 2/14 November 1878, while stopping in Moscow on his way from Saint Petersburg to Kamenka, Tchaikovsky corrected the proofs of the Liturgy . When the Liturgy appeared in print early in 1879, its appearance on sale in Moscow and Saint Petersburg caused protests from the offices of the Director of the Imperial Chapel Choir, Nikolay Bakhmetyev, who began legal proceedings against Jurgenson, accusing him of publishing the Liturgy without the approval of the director of the chapel, and of violating a number of government and synodal decrees. Jurgenson had 143 of his plates of the Liturgy confiscated. and Bakhmetyev prosecuted him for allegedly breaking the law.
Although in June 1879 the Chief Administration for Printed Matter (Главное управление по делам печати) in Moscow authorized Jurgenson to publish the Liturgy, subject to the approval of the city’s church censor, Nikolay Bakhmetyev continued to protest. Then Pyotr Jurgenson took legal action against Bakhmetyev. Nevertheless, the continued circulation of the composition hindered Bakhmetyev and his supporters among the clergy. The judgement of the Interior Minister was finally made in December 1879, and this was also in favour of Jurgenson. Eventually, the confiscated plates were released in November and December 1880 on the orders of the Synod, who enacted a decree allowing the Moscow church censor to approve the publication of church music without reference to the Director of the Imperial Chapel Choir.
In 1887, Pyotr Jurgenson published the choral parts of the Liturgy; the choral score had been printed in 1885 . A second edition of the Liturgy appeared in 1896 .
The Liturgy (omitting the piano reduction) was published in volume 63 of Tchaikovsky’s Complete Collected Works (1990), edited by Lyudmila Korabelnikova and Marina Rakhmanova. The choral score and piano reduction were both included in Series V, Volume 1 of the Academic Edition of the Complete Works, edited by Archbishop Hilarion Alfeyev (2016).
Записи
Год | Дирижер | Хор | Солисты | Этикетка |
---|---|---|---|---|
1978 г. | Михил Мильков | Хор Болгарского Радио | Эмилия Максимова (сопрано) Веселина Зорова (контральто) Йордан Видов (тенор) Васил Стойцов (тенор) Иван Петров (бас) | Классика EMI |
1982 г. | Карл Линке | Johannes-Damascenus-Chor für ostkirchliche Liturgie, Эссен | П. Людвиг Пихлер, SJ (священник) Эрвин Лонайзен (диакон) Люсьен Ламка (лектор) | Christophorus Records |
1988 г. | Владимир Минин | Московский камерный хор | Мелодия (Мелодия) | |
1993 г. | Николай Корниев | Санкт-Петербургский камерный хор | Philips | |
1993 г. | Валерий Полянский | Российский Государственный Симфонический Капелльный Хор | Клавес | |
1994 г. | Мэтью Бест | Corydon Singers | Питер Скорей (диакон) | Гиперион |
1996 г. | Чарльз Браффи | Канзас-Сити Хорал | Отец Андре Папков (протодиакон) Дэвид Адамс (Челебрант) Памела Уильямсон (Сопрано) | Нимбус Рекордс |
2002 г. | Ольга Ступнева | Хор солистов Санкт-Петербургской филармонии «Рождество» | Ирина Михалкина Зоя Церерина Станислав Леонтьев (тенор) Виталий Золоторев Леонид Гладков | IMLab |
2004 г. | Стивен Клеобери | Хор Королевского колледжа, Кембридж | Питер Скорей (диакон) Тобиас Симс | Классика EMI |
2010 г. | Лоуренс Эквилби | Камерный хор Accentus & Eric Ericson (Отрывки) | Ева Эриксон Берглунд (Сопрано) Владимир Миллер (Basso Profundo) | Наивная классика (индиго) |
2010 г. | Сигвардс Клява | Latvijas Radio koris ( Хор Латвийского радио ) | Карлис Рутенталс (тенор, знаменитый священник) Гундрарс Дзилумс (бас, диакон) | Ундина |
2011 г. | Владислав Чернушенко | Хор Государственной капеллы Санкт-Петербурга | Екатерина Саватская (сопрано), Егор Семенков (тенор, священник), Олег Радченко (баритон), Владимир Миллер (Basso profundo, диакон) | IMLab |
2015 г. | Николас Финк | Rundfunkchor Берлин | Кларус |
История
Рахманинов написал работу в июле 1910 года в своем летнем имении Ивановка , после своего американского турне 1909. В письме к своему другу Никите Морозов, Рахманинов говорил о работе, «Я думал о Литургии в течение длительного времени и в течение длительного время я старался написать это. Я начал работать над этим как-то случайно, а потом внезапно увлекся этим. А потом я закончил это очень быстро. Не так давно я ничего не писал с таким удовольствием ».
Премьера произведения состоялась 25 ноября 1910 года в Москве. Русские православные церковные власти категорически возражали против «духа модернизма» произведения и отказались разрешить его использование во время церковных служб. Сам Рахманинов ничего не сделал для продвижения работы, и вскоре она стала безвестной.
Часть Литургии была дана в концертном исполнении в Нью-Йорке 24 января 1914 года мужским хором Русского Свято-Николаевского собора под управлением Ивана Горохова.
Новое издание, реконструированное по сохранившимся частям книги в православном монастыре в США и микрофильме в Библиотеке Конгресса США , было опубликовано Энтони Антолини в 1988 году. Эта реконструкция стала предметом документального фильма PBS под названием «Повторное открытие Рахманинова», снятого компанией Телевидение KTEH в Сан-Хосе, Калифорния.
Navigation etc.
Vocal Music by Sergei Rachmaninoff | ||
---|---|---|
Operas |
|
|
Solo Songs and Romances |
|
|
Choral |
|
|
Movements and Duration
The fifteen numbers are intended to be sung at specific points in the liturgy service.
- Amen. Lord Have Mercy (Амин. Господи помилуй)After the exclamation «Blessed is the Kingdom» (После возглашения «Благословенно царство») (50 bars).
- Glory to the Father and to the Son (Слава Отцу и Сыну)After the First Antiphon (После первого антифона) (63 bars).
- Come, Let Us Worship (Придите, поклонимся)After the Little Entrance (После малого входа) (56 bars).
- Alleleuja (Аллилуйя)After the Epistle Reading (После чтения апостола) (15 bars).
- Glory to Thee, O Lord (Слава тебе Господи)After the Gospel Reading (После чтения евангелия) (26 bars).
- Cherubic Hymn (Херувимская песнь) (98 bars).
- Lord Have Mercy (Господи помилуй)After the Cherubic Hymn (После херувимской песни) (16 bars).
- I Believe in One God, The Father, The Almighty (Верую во Единаго Бога Отца)The Creed (Символ веры) (92 bars).
- Merciful Peace (Милость мира)After the Creed (После Cимвола веры) (42 bars).
- We Hymn Thee (Тебе поем)After the exclamation «Thine Own of Thine Own» (После возглашения «Твоя от твоих») (39 bars).
- It is Truly Fitting (Достойно есть)After the words «Especially For Our Most Holy» (После слов «Изрядко о пресвятей») (55 bars).
- Amen. And With Your Spirit, Lord Have Mercy (Амин. И со духом твоим, Господи, помилуй)After the exclamation «And Grant That With Our Mouths» (После возглашения: «И даждь нам единеми усты») (13 bars).
- Our Father (Отче наш)The Lord’s Prayer (Молитва Господня) (44 bars).
- Praise the Lord from the Heavens (Хвалите, хвалите, Господа с небес)Communion Hymn (Причастный стих) (86 bars).
- Blessed is He Who Comes in the Name of the Lord (Благословен грядый во имя Господне)After the Exclamation «In the Fear of God» (После возглашения «Со страхом Божиим») (92 bars).
A complete concert performance lasts around 50 minutes.