Альбан берг — alban berg

10 alban berg facts – interesting facts about alban berg

Credits

New World Encyclopedia writers and editors rewrote and completed the Wikipedia article
in accordance with New World Encyclopedia standards. This article abides by terms of the Creative Commons CC-by-sa 3.0 License (CC-by-sa), which may be used and disseminated with proper attribution. Credit is due under the terms of this license that can reference both the New World Encyclopedia contributors and the selfless volunteer contributors of the Wikimedia Foundation. To cite this article click here for a list of acceptable citing formats.The history of earlier contributions by wikipedians is accessible to researchers here:

Alban Berg  history

The history of this article since it was imported to New World Encyclopedia:

History of «Alban Berg»

Note: Some restrictions may apply to use of individual images which are separately licensed.

Последние годы творчества

1935 – перерыв в работе над оперой «Лулу». С апреля по август Берг работает над сочинением скрипичного концерта «Память ангела» для Манон Гропиус, умершей дочери Альмы Малер. Это двухчастное произведение, разделенное на разные темпы, следует тематическим замыслам реквиема. Как сольный концерт, это первый концерт, основанный на последовательном использовании одного двенадцатитонового ряда. Албан Берг не доживает до премьеры 19 апреля 1936 года в Барселоне.

Берг не смог закончить свою вторую оперу «Лулу» до самой смерти. Австрийский композитор Фридрих Черха добавил 3-й акт, а 3-хактная версия впервые была исполнена 24 февраля 1979 года в Париже.

В 1936 состоялась премьера скрипичного концерта в Барселоне у скрипача Луи Краснера и дирижера Германа Шерхена.

Advertisements

24 декабря 1935 года Берг умирает от фурункулеза в родной Вене.  

Legacy

The legacy that Alban Berg leaves is his distinct ability to use very expressive nuances in the structured stylisms of the forms developed by the composers of the Second Viennese School. Perhaps, an example of this adaptation is his best-known piece, the elegiac Violin Concerto. Like so much of his mature works, it employs a highly personal adaptation of Schoenberg’s twelve tone technique that enables it to combine stark atonality with more traditionally tonal passages and harmonies; additionally, it uses actual quotations of pre-existing tonal music, including a Bach chorale and a Carinthian folk song. The Violin Concerto was dedicated to Manon, the deceased daughter of architect Walter Gropius and Alma Schindler.

In his opera Wozzeck, Berg utilized tradition forms (Sonata, Passacaglia, Rondo, etc.) in the opera’s various scenes. This exemplifies Berg’s craftsmanship in handling traditional forms within a modern harmonic context.

Other well known Berg compositions include the Lyric Suite (seemingly a big influence on the String Quartet No. 3 of Béla Bartók), Three Pieces for Orchestra, and the Chamber Concerto for violin, piano and 13 wind instruments.

Berg and Serialism

Berg’s serialist colleague Anton von Webern held that «new laws asserted themselves that made it impossible to designate a piece as being in one key or another» (Webern 1963, 51), whereas musicologist Robert Fink has stated that all music is perceived as having a tonal center. Arnold Schoenberg’s now famous prediction in 1948 that the public’s resistance to atonality and «the emancipation of dissonance» would eventually diminish with repeated exposure held sway for nearly three decades. The move toward serialism and formulaic composition dominated the compositional landscape as a result. Berg’s craftsmanship of serial techniques was viewed as a prime example of the potential popularity of serial composition. History, however, has proven otherwise.

Musicologist Richard Turuskin’s observation that the lack of an underlying «deep structure» born out of the subconscious (as with natural languages) led to a condition where the disconnect between the «content of the utterance» and the «manner of its delivery» becomes a constant irritant to those seeking to find meaning and pleasure in their encounter with music.

This view is reinforced by Leonard Bernstein in his music/language analogy in the Harvard Lectures. Alluding to Schoenberg’s serial methods, Bernstein states: «The trouble is that the new musical ‘rules’ of Schoenberg are not apparently based on innate awareness, on the intuition of tonal relationships. They are like rules of an artificial language, and therefore must be learned. This would seem to lead to what used to be called ‘form without content,’ or form at the expense of content—structuralism for its own sake.» For some musicians the «new objectivity» that spawned atonal and hyper-intellectualized methods of composing with their emotionally arid characteristics, was antithetical to the philosophical legacy of their art form.

Consider the views of early twentieth-century German composer, Paul Hindemith, regarding the state of modern music in the first half of the century: There are composers «…who flatly deny the ethic power of music, nor do they admit any moral obligation on the part of those writing. For them, music is essentially a play with tones, and although they spend a considerable amount of intelligence and craftsmanship to make it look important, their composition can be of no greater value, as a sociological factor, than bowling or skating.» Hindemith’s concern was echoed by other prominent composers who shared his lack of enthusiasm for the dissonant utterances of atonal music.

In the historical view, neither of the extremes of prediction have come about. Atonality has neither replaced tonality, nor has it disappeared. There is, however, much agreement amongst many composers that atonal systems in the hands of less-talented composers will still sound weak expressively, and composers with a genuine tonal gift are capable of writing exquisite works using twelve-tone methods. In other words, both good and bad music can be created utilizing any particular system. At the end of the twentieth century serialism itself has been taken up by a few tonal composers as a modest replacement for the common practice tendencies of certain traditional forms to conform to certain tonal expectations.

Bibliography

Analytical writings

Adorno, Theodor W. Alban Berg: Master of the Smallest Link, Translated by Juliane Brand and Christopher Hailey. New York: Cambridge University Press, 1991.

Schmalfeldt, Janet. «Berg’s Path to Atonality: The Piano Sonata, Op. 1.» Alban Berg: Historical and Analytical Perspectives, Eds. David Gable and Robert P. Morgan, 79-110. New York: Oxford University Press, 1991.

Lauder, Robert Neil. Two Early Piano Works of Alban Berg: A Stylistic and Structural Analysis. Thesis. Chapel Hill: University of North Carolina, 1986.

Bruhn, Siglind, ed. Encrypted Messages in Alban Berg’s Music. New York: Garland Publishing, 1998.

Schweizer, Klaus. Die Sonatensatzform im Schaffen Alban Bergs. Stuttgart: Satz und Druck, 1970.

Wilkey, Jay Weldon. Certain Aspects of Form in the Vocal Music of Alban Berg. Ph.D. thesis. Ann Arbor: Indiana University, 1965.

Perle, George. The operas of Alban Berg. Berkeley: University of California Press, 1980.

Jarman, Douglas. «Dr. Schon’s Five-Strophe Aria: Some Notes on Tonality and Pitch Association in Berg’s Lulu.» Perspectives of New Music 8(2) (Spring/Summer 1970).

__________. «Some Rhythmic and Metric Techniques in Alban Berg’s Lulu.» Musical Quarterly 56(3) (July 1970).

__________. «Lulu: The Sketches.» International Alban Berg Society Newsletter 6 (June 1978).

__________. The Music of Alban Berg. Berkeley: University of California Press, 1979.

___________. Countess Geschwitz’s Series: A Controversy Resolved? Proceedings of the Royal Musical Association. 107 (1980/81).

___________. «Some Observations on Rhythm, Meter and Tempo in Lulu.» In Alban Berg Studien. Ed. Rudolf Klein. Vienna: Universal Edition, 1981.

__________. Lulu: The Musical and Dramatic Structure. Royal Opera House Covent Garden program notes, 1981.

___________. «The ‘Lost’ Score of the ‘Symphonic Pieces from Lulu’.» International Alban Berg Society Newsletter 12 (Fall/Winter 1982).

Biographical writings

Brand, Juliane, Christopher Hailey and Donald Harris, eds. The Berg-Schoenberg Correspondence: Selected Letters. New York: Norton, 1987.

Grun, Bernard, ed. Alban Berg: Letters to his Wife. London: Faber and Faber, 1971.

Redlich, H. F. Alban Berg, the Man and His Music. London: John Calder, 1957.

Reich, Willi. The life and work of Alban Berg. Trans. Cornelius Cardew. New York: Da Capo Press, 1982.

Monson, Karen. Alban Berg: a biography.’. London: Macdonald and Jane’s, 1979.

Carner, Mosco. Alban Berg: the man and the work. London: Duckworth, 1975.

Redlich, Hans Ferdinand. Alban Berg, the man and his music. London: J. Calder, 1957.

Leibowitz, René. Schoenberg and his school; the contemporary stage of the language of music. Trans. Dika Newlin. New York: Philosophical Library, 1949.

биография

Он родился в католической семье и, как и его старший на два года брат Антон Веберн , был учеником Арнольда Шёнберга . Под влиянием последнего он отказался от классических тональных функций в 1909 году и принял технику двенадцати звуков ( додекафонизм ) в 1926 году. Берг большую часть своей жизни прожил в Вене, где, благодаря своей финансовой независимости, он обрел свою жизнь. Музыка.

Это было в 1900 году, когда умер его отец, когда он самостоятельно сочинил свои первые пятнадцать песен .

В 1908 году он вернулся в ужасе от мирской природы паломничества в Байройт , как и его друзья Арнольд Шенберг и Антон Веберн .

Он женился на Хелене Наховски ( де: Хелен Берг ) (1885-1976) на3 мая 1911 г.его отчим отдал ему свою дочь против обращения в протестантизм . Мать невесты, Анна Наховски , была любовницей австрийского императора Франца Иосифа с 1875 по 1889 год, а Елена считалась биологической дочерью государя.

Это был тот же год, который он считал «Шенбергборгом».

В 1912 году он выпустил Альманах Голубого всадника с Василием Кандинским, в который вошли Кандинский , Франц Марк , Август Макке .

В 1910 году он создал ассоциацию литературы и музыки, которая позже стала частью компании «Verein für Kunst und Kultur» «Общество искусства и культуры» . Он работает вместе с Арнольдом Шёнбергом и Антоном Веберном из Второй школы Вены .

Библиография

  • Авторитетные записи  :
    • ( )
  • Теодор В. Адорно , Альбан Берг, мастер крошечного перехода , Галлимар, 1989.
  • Пьер Жан Жув и Мишель Фано, Воццек д’Альбан Берг , Plon, 1953; 18.10.1964; Кристиан Бургуа, 1999.
  • Моско Карнер ( пер.  Деннис Коллинз), Альбан Берг , Париж, Éditions Jean-Claude Lattès , колл.  «Музыка и музыканты»,1979 г., 367  с. ( OCLC   , уведомление BnF п о   )
  • Поль-Жильбер Ланжевен , Le Siècle de Bruckner , la Revue Musicale, номер 298-299, издания Ричарда Массе, 1975.
  • Этьен Барилье , Альбан Берг , Editions l’Age d’Homme, 1978.
  • Даниэль Банда, L’Attente vaine , Wozzeck and Lulu, Actes Sud, 1992.
  • Доминик Жаме , Берг , Париж, Éditions du Seuil, колл.  «Solfèges» ( п O  38),1980 г., 191  с. ( ISBN   , OCLC   )
  • Delume Каролина и Энн-Доминик Мерле, музыка из XX — го  века , Альбана Берга, Mnemosis, Время, 2001.

Детские годы композитора Alban Berg

Албан Берг родился 9 февраля 1885 года в Вене в семье среднего достатка. Помимо увлечения литературой, БЕРГ просто обожал музыку. Его отец – торговец предметами искусства и книгами, а мать – непризнанная поэтесса. Были понятно, почему литературный и музыкальный талант мальчика поощрялся с самых ранних лет. В 6 лет маленькому мальчику наняли преподавателя музыки, который учил его игры на фортепиано. Берг очень тяжело воспринял смерть отца в 1900 году. После этой трагедии он начал страдать астмой, которая мучала его до конца жизни. Композитор начал свои первые самостоятельные попытки сочинения музыкальных произведений в возрасте 15 лет.

Life and work

Berg was born in Vienna, the third of four children of Johanna and Conrad Berg. His family lived quite comfortably until the death of his father in 1900.

He was more interested in literature than music as a child and did not begin to compose until he was fifteen, when he started to teach himself music. He had very little formal music education until he began a six-year period of study with Arnold Schoenberg in October 1904 to 1911, studying counterpoint, music theory, and harmony; by 1906, he concentrated on his music studies full-time and by 1907, he began composition lessons. Among his compositions under Schoenberg were five piano sonata drafts and various songs, including his Seven Early Songs (Sieben frühe Lieder), three of which were Berg’s first publicly performed work in a concert featuring the music of Schoenberg’s pupils in Vienna that same year.

These early compositions would reveal Berg’s progress as a composer under Schoenberg’s tutelage. The early sonata sketches eventually culminated in Berg’s Piano Sonata (Op.1) (1907–8); while considered to be his «graduating composition,» it is one of the most formidable initial works ever written by any composer (Lauder, 1986). Schoenberg was a major influence on him throughout his lifetime; Berg not only greatly admired him as a composer and mentor, but they remained close friends for the remainder of his life. Many people believe that Berg also saw him as a surrogate father, considering Berg’s young age during his father’s death.

An important idea Schoenberg used in his teaching was what would later be known as developing variation, which stated that the unity of a piece is dependent on all aspects of the composition being derived from a single basic idea. Berg would then pass this idea down to one of his students, Theodor Adorno, who stated: «The main principle he conveyed was that of variation: everything was supposed to develop out of something else and yet be intrinsically different.» The Sonata is a striking example of the execution of this idea — the whole composition can be derived from the opening quartal gesture and from the opening phrase.

Berg was a part of Vienna’s cultural elite during the heady period of fin de siècle. Among his circle included the musicians Alexander von Zemlinsky and Franz Schreker, painter Gustav Klimt, writer and satirist Karl Kraus, architect Adolf Loos, and poet Peter Altenberg. In 1906, Berg met Helene Nahowski, singer and daughter of a wealthy family; despite the outward hostility of her family, the two married on May 3, 1911.

In 1913, two of Berg’s Five Songs on Picture Postcard Texts by Peter Altenberg (1912) were premiered in Vienna under Schoenberg’s baton. The pieces — settings of unpoetic, aphoristic utterances accompanied by a very large orchestra — caused a riot, and the performance had to be halted; the work was not performed in full until 1952 (and its full score remained unpublished until 1966).

From 1915 to 1918, he served in the Austrian Army and it was during a period of leave in 1917 that he began work on his first opera, Wozzeck. Following World War I, he settled again in Vienna where he taught private pupils. He also helped Schoenberg run the Society for Private Musical Performances, which sought to create an ideal environment for the exploration of unappreciated and unfamiliar new music by means of open rehearsals, repeated performances and the exclusion of all newspaper critics.

The performance in 1924 of three excerpts from Wozzeck brought Berg his first public success. The opera, which Berg completed in 1922, was not performed in its entirety until December 14, 1925, when Erich Kleiber directed a performance in Berlin. The opera is today seen as one of his most important works; a later opera, the critically acclaimed Lulu was left with its third act incomplete at his death.

Berg died on Christmas Eve 1935, in Vienna, apparently from blood poisoning caused by an insect bite. He was 50 years old.

Активное обучение Берга

После окончания средней школы Берг обучался счетоводству. В 1906 начал работать бухгалтером. Однако финансовая обеспеченность позволила ему жить как внештатный преподаватель композиции намного позже. В 1911 году он женился на Хелене Наховски. Помимо коротких командировок по работе, Берг всегда проводил время с осени до весны в Вене. Остальное время года – в Каринтии и Штирии.

В течение первых двух лет обучения у Шенберга БЕРГ все еще был государственным служащим в нижнем австрийском лейтенанте. А уже с 1906 года он посвятил себя исключительно музыке. После того, как Шенберг в 1911 году уехал из Вены в Берлин, БЕРГ работал на своего учителя и наставника. Среди прочего он сделал регистр для написания «Harmonielehre» (1911) и отличный аналитический справочник по «Gurre-Lieder».

Работает

С 1907 по 1911 год Альбан Берг, как самоучка, составил около восьмидесяти человек, из которых большая часть была запрещена. Только семь из них выбраны для оркестровки и аранжировки в циклы в 1928 году. И еще несколько сочинений для фортепиано в четыре руки под влиянием германского романтизма. Тогда среди его кумиров были Густав Малер и Рихард Вагнер .

В 1904 году в возрасте 19 лет он стал учеником Арнольда Шенберга , тогда казалось, что он не может выразить свой талант иначе, как голосом. Но под руководством этого революционного мастера современной музыки Берг преображается. Этот поворотный период в его жизни начинается с Sieben frühe Lieder, составленной между 1905 и 1908 годами, в которой он погрузился в новые техники, инициированные его учителем. Соната , ор. 1 (1908), для фортепиано, еще не атональная . В 1910 году со своим третьим опуса , то струнный квартет п о  1 , пусть ему пианино и голос , и принимает Атональность франку.

Именно с оперой творчество Берга достигает своего апогея, в частности с Воццеком , завершенным в 1922 году и премьера которого состоялась в 1925 году. Сюжет этой оперы, взятой из пьесы Георга Бюхнера , очень психологически выражен и развивает довольно типичную социальную жизнь. аспект экспрессионизма . Он смешивает традицию, иногда с использованием тональной музыки и романтических влияний, и модернизм, с атональностью и многими техниками, разработанными Шенбергом, такими как Sprechgesang, и даже с использованием серии , но пока еще не получил реального развития в двенадцатитонном смысле .

Именно со следующего произведения, « Каммерконцерт» ( «Камерный концерт» ), завершенного в 1925 году, он начинает свой двенадцатитоновый период, который продлится до конца его жизни. Затем он сочинил выдающиеся произведения, такие как « Лирическая сюита» (для струнного квартета, 1926 г.) и Концерт «Памяти ангела» для скрипки с оркестром в 1935 г. В последнем он вновь ввел тональные аккорды в двенадцатитонной композиции. язык, который позволяет ему восстановить связь с прошлым, цитируя хорал на Иоганна Себастьяна Баха , Es IST Genug (кантаты BWV 60), и популярной песни.

Его последняя работа « Лулу» — первая двенадцатитоновая опера в истории музыки. Опера была завершена только в 1979 году Фридрихом Черхой из-за смерти композитора в 1935 году от сепсиса, по- видимому, вызванного укусом пчелы. Как и в предыдущей опере, эта тема затрагивает психологические и социальные проблемы.

Хронологический список

Указанные даты относятся к датам написания, а не создания.

  • 1905–1908: Зибен фрюхе Лидер для меццо-сопрано и фортепиано. Эти семь молодежных песен были оркестрованы в 1928 году.
  • 1908: Соната для фортепиано , соч. 1.
  • 1910: Четыре песни для баритона и фортепиано, соч. 2, основанный на текстах Кристиана Фридриха Хеббеля и Момберта в 1910 году.
  • 1909-1910: Струнный квартет , соч. 3, посвященная Элен Наховски.
  • 1912: Альтенберг Лидер для сопрано с оркестром , соч. 4, по текстам Питера Альтенберга .
  • 1913: Четыре пьесы для кларнета и фортепиано , соч. 5.
  • 1915: Три пьесы для оркестра , соч. 6.
  • 1917-1922: Воццек , op. 7 (опера).
  • 1923-1925: Каммерконцерт ( Камерный концерт ), для фортепиано, скрипки и тринадцати духовых инструментов. В 1935 году он сделал переложение Адажио для скрипки, кларнета и фортепиано.
  • 1926: Лирическая сюита , для струнного квартета. Два года спустя он произвел аранжировку для струнного оркестра трех из шести частей , известных как Три пьесы из Лирической сюиты .
  • 1929: Der Wein , основная сюита для меццо-сопрано и оркестра по текстам Стефана Джорджа и Шарля Бодлера .
  • 1929-1935: Лулу (неоконченная опера)
  • 1934: Лулу-сюита , для сопрано с оркестром. Это симфонические фрагменты из оперы « Лулу» .
  • 1935: Концерт памяти ангела для скрипки с оркестром.

Стенограммы

  • 1911: Арнольд Шёнберг , op. 5, указ. 10, Камерная симфония и немного Gurre Lieder , переложение для фортепиано
  • 1921: Иоганн Штраус II , Wein, Weib, Gesang (на французском языке, любить, пить и петь ), op. 333, переложение Альбана Берга для струнного квартета и фортепиано. Транскрипция этого вальса была предназначена для концерта, направленного на улучшение финансового положения Ассоциации частных музыкальных представлений, созданной тремя годами ранее Арнольдом Шёнбергом, который также принимал участие в расшифровке вальса Роз с юга того же композитора.

Alban Berg исправлена оркестровка , что Кшенек сделал симфонию н о  10 из Малера , Малер не мог закончить.

Alban Berg: возвращение в Вену

После трех лет службы в австрийской армии (1915–1918) и окончания Первой мировой войны Албан Берг вернулся в Вену. Там ему предложили стать лектором в «Ассоциации частных музыкальных представлений». Ее в активные годы творчества основал Арнольда Шенберг. До 1921 года Берг трудился там, развивая свое музыкальное творчество. Ранние работы композитора в основном состоят из камерной музыки и сочинений для фортепиано. Они были написаны еще во время учебы у АРНОЛЬДА ШЁНБЕРГА. Особого упоминания заслуживает «Струнный квартет op. 3» (1910). Он считается первым обширным произведением атональности.

С 1920 Берг начинает успешную журналистскую деятельность. Эта работа приносит ему славу и неплохой доход. В основном он пишет о музыке и творчестве композиторов того времени. Журналистика так затянула музыканта, что долгое время он не мог решиться продолжать сочинять или полностью посвятить себя написанию музыки.


Alban Berg (Албан Берг): Биография композитора

Alban Berg: борьба с депрессией

1903 – Берг не проходит аттестат зрелости и впадает в депрессию. В сентябре он даже пытается покончить жизнь самоубийством. С 1904 года он шесть лет учился у Арнольда Шенбера (1874–1951), который обучал его гармонии и композиции. Именно занятия музыкой смогли вылечить его нервы и забыть об унинье. Первые публичные выступления произведений Берга состоялись с 1907 года на концертах школьников.

Его первое творение «Семь ранних песен» (1905-1908) все еще явно следовали традициям Р. Шумана и Г. Малера. Но фортепианная соната «В. op.1» (1907-1908) уже ориентировалась на композиционные новшества учителя. Его последняя работа под руководством Шенберга, которая уже демонстрирует явную независимость, – это Струнный квартет, соч.3, сочиненный в 1910 году. Композиция демонстрирует необычайную сгущенность и ослабление связи с тональностью мажор-минор.

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Шесть струн
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: