Карьера
В 1924 году она и Джордж Баланчин уехал из России. Вскоре их подобрали Сергей Дягилев с Русские балеты; Данилова — танцовщица, Баланчин — хореограф. Данилова много лет гастролировала с Русские балеты под Сергей Дягилев, затем с Русский балет Монте-Карло после смерти Дягилева. С последней компанией Данилова и Фредерик Франклин создали одно из легендарных балетных трупп ХХ века. Данилова прославилась гламуром и красивыми ногами, а также трудолюбием и профессионализмом.
Представлен Русский балет Монте-Карло Gaîté Parisienne в США впервые на Метрополитен Опера, Нью-Йорк, 12 октября 1938 года, с Даниловой в качестве продавца перчаток. Изображая ее как жизнерадостную, гламурную, утонченную женщину мира, Данилова в Gaîté стал одним из аттракционов Русского балета, и балет часто завершал вечер открытия сезона. В ночь открытия труппы сезона 1941 года в Нью-Йорке, когда Данилова впервые появилась на сцене, ей спонтанно аплодировали, и представление прекратилось. С тех пор такие зрелищные овации стали традицией каждого премьера. Gaîté с Даниловой.
Данилова заставила ее Бродвей дебют в 1944 году Песня Норвегии; ее последний балетный спектакль был в 1957 году. Она заставила ее музыкальная комедия дебют в 1958 году в О капитан!. Она появилась в единственной сцене, танце со звездой шоу, Тони Рэндалл. (Год спустя они исполнили его в эпизоде Шоу Дины Шор Chevy, сохранив его для потомков.) К сожалению, О капитан! не имел коммерческого успеха и был закрыт через несколько месяцев. Она была в затруднительном финансовом положении, когда в 1964 году наткнулась на Баланчина на улице. Когда он услышал о ее бедственном положении, он немедленно нанял ее преподавать в Школа американского балета. В 1965 году она попросила и получила одобрение от Баланчина на постановку весеннего семинара для студентов
Эти мастер-классы стали важной превью для многих выдающихся танцоров. Данилова оставалась там до выхода на пенсию в 1989 году
В 1972 году она поставила Балет Нью-Йорка постановка романтического балета Les Syphides, под первоначальным названием, Шопениана. Два года спустя, в 1974 году, Баланчин поставил хореографию Коппелия для Балет Нью-Йорка. Ассистировала ему Данилова, много раз исполнявшая заглавную партию за свою танцевальную карьеру. Поставила хореографию Петипа для второго акта.
У Даниловой была небольшая, но ностальгически восхитительная роль (особенно для тех, кто знал ее ранние работы) в фильме 1977 года. Поворотный момент в качестве тренера по балету будущих балерин.
В 1986 году она опубликовала автобиографию под названием Чура, ее собственный ник. Книга выиграла 1986 год. приз де ла Торре Буэно.
Career
In 1924, she and George Balanchine left Russia. They were soon picked up by Sergei Diaghilev’s Ballets Russes; Danilova as a dancer, Balanchine as a choreographer. Danilova toured for years with the Ballets Russes under Sergei Diaghilev, then with the Ballet Russe de Monte Carlo after Diaghilev’s death. With the latter company, Danilova and Frederic Franklin created one of the legendary ballet partnerships of the twentieth century. Danilova became known for her glamour and beautiful legs, as well as her work ethic and professionalism.
The Ballet Russe de Monte Carlo presented Gaîté Parisienne in the U.S. for the first time at the Metropolitan Opera House, New York, on 12 October 1938, with Danilova as the Glove Seller. Portraying her as a vivacious, glamorous, sophisticated woman of the world, Danilova in Gaîté became one of the attractions of the Ballet Russe, and the ballet often concluded a season’s opening-night performance. On the opening night of the company’s 1941 season in New York, when Danilova made her first entrance she was given a spontaneous ovation that stopped the show. Such show-stopping ovations thenceforth became a tradition of every opening-night Gaîté with Danilova.
Danilova made her Broadway debut in 1944’s Song of Norway; her last ballet performance was in 1957. She made her musical comedy debut in 1958 in Oh, Captain!. She appeared in a single scene, a dance with the show’s star, Tony Randall. (A year later, they performed it on an episode of The Dinah Shore Chevy Show, thus preserving it for posterity.) Unfortunately, Oh, Captain! was not a commercial success and closed a few months later. She was in financial straits when she came across Balanchine on the street in 1964. When he heard of her plight he instantly hired her to teach at the School of American Ballet. In 1965, she sought and received approval from Balanchine to produce a spring workshop performance for the students. These workshops became an important preview for many outstanding dancers. Danilova remained there until her retirement in 1989.
In 1972, she staged a New York City Ballet production of the romantic ballet Les Syphides, under the original title, Chopiniana. Two years later, in 1974, Balanchine choreographed a version of Coppélia for the New York City Ballet. He was assisted by Danilova, who had performed the title role many times during her dancing career. She staged the Petipa choreography for Act II.
Danilova had a small role but nostalgically delightful role (especially for those who knew her earlier work) in the 1977 movie The Turning Point as a ballet coach for upcoming ballerinas.
In 1986 she published an autobiography called Choura, her own personal nickname. The book won the 1986 de la Torre Bueno Prize.
Statements
instance of
human
1 reference
imported from Wikimedia project
Russian Wikipedia
image
Alexandra Danilova — VanVechten.jpg2,796 × 3,671; 1,023 KB
0 references
sex or gender
female
1 reference
imported from Wikimedia project
German Wikipedia
country of citizenship
United States of America
0 references
Russian Empire
1 reference
imported from Wikimedia project
Russian Wikipedia
Wikimedia import URL
given name
Alexandra
0 references
Alexandra
0 references
family name
Danilova
0 references
date of birth
20 November 1903Gregorian
6 references
imported from Wikimedia project
English Wikipedia
stated in
Internet Movie Database
IMDb ID
retrieved
13 October 2015
stated in
Encyclopædia Britannica Online
Encyclopædia Britannica Online ID
subject named as
Alexandra Danilova
retrieved
9 October 2017
stated in
Internet Broadway Database person ID
subject named as
Alexandra Danilova
retrieved
9 October 2017
stated in
Find a Grave
Find a Grave memorial ID
subject named as
Alexandra Danilova
retrieved
9 October 2017
stated in
BnF authorities
Bibliothèque nationale de France ID
subject named as
Alexandra Danilova
1904
1 reference
reference URL
place of birth
Petergof
1 reference
imported from Wikimedia project
German Wikipedia
date of death
13 July 1997
6 references
imported from Wikimedia project
English Wikipedia
stated in
Internet Movie Database
IMDb ID
retrieved
13 October 2015
stated in
Encyclopædia Britannica Online
Encyclopædia Britannica Online ID
subject named as
Alexandra Danilova
retrieved
9 October 2017
stated in
Internet Broadway Database
Internet Broadway Database person ID
subject named as
Alexandra Danilova
retrieved
9 October 2017
stated in
Find a Grave
Find a Grave memorial ID
subject named as
Alexandra Danilova
retrieved
9 October 2017
stated in
BnF authorities
Bibliothèque nationale de France ID
subject named as
Alexandra Danilova
1997
1 reference
reference URL
place of death
New York City
1 reference
imported from Wikimedia project
Russian Wikipedia
image of grave
Alexandra Danilova gravestone.jpg2,051 × 2,534; 4.48 MB
0 references
unmarried partner
George Balanchine
0 references
languages spoken, written or signed
Russian
1 reference
stated in
Czech National Authority Database
NL CR AUT ID
retrieved
1 March 2022
English
1 reference
stated in
Czech National Authority Database
NL CR AUT ID
retrieved
1 March 2022
occupation
choreographer
0 references
ballet dancer
0 references
ballet teacher
1 reference
imported from Wikimedia project
Russian Wikipedia
Wikimedia import URL
pedagogue
1 reference
stated in
Czech National Authority Database
NL CR AUT ID
retrieved
23 May 2023
field of work
ballet
1 reference
stated in
Czech National Authority Database
NL CR AUT ID
retrieved
7 November 2022
theatre
1 reference
stated in
Czech National Authority Database
NL CR AUT ID
retrieved
7 November 2022
educated at
Vaganova Academy of Russian Ballet
0 references
student
Asami Maki
1 reference
stated in
Japanese Wikipedia
archives at
Library of Congress Music Division
1 reference
reference URL
award received
Capezio Dance Award
point in time
1958
0 references
Kennedy Center Honors
point in time
1989
0 references
described at URL
0 references
documentation files at
SAPA Foundation, Swiss Archive of the Performing Arts
subject named as
Danilova, Alexandra
1 reference
stated in
performing-arts.ch
SAPA ID
retrieved
29 August 2022
Commons category
Alexandra Danilova
1 reference
imported from Wikimedia project
Spanish Wikipedia