Benedetto marcello (1686-1739)

Литкульт — бенедетто марчелло

D

Da voi parto amati rai, S.79Dal cor ripieno di celeste fiamma, S.644Dal tribunal’augusto, S.642Deh fino a quando o Dio, S.612Deh quando afflitti lumi, S.413 (DEH когда их постигнет свет, S.413)Deh vanne al mar più lento, S.84aDeh vanne del mio cor sospiro ardente, S.85Deh volate all’idol mio, S.86 (Дех all’idol мои спринт, s.86)Del bel Tamigi in riva, S.88Della terra e di quanto in sè contiene, S.623Dimando a voi pietà, S.93Donde cotanto fremito, S.602Dorme Clori, aure tacete, S.96Dove trovar poss’io, S.99D’un’infelice pietà vi muova, S.477 (На несчастной жалости вы двигаетесь, S.477)

Cantatas

Alessandro Marcello’s Cantate da camera were published by Antonio Bortoli (Venice, 1708) under the composer’s Arcadian pseudonym, Eterio Stinfalico. They form a core to which other works in manuscript can be added, for a total of 18 surviving cantatas. All but three are scored for soprano and basso continuo.

The most elaborate ones are these:

Gli amanti fedeli, a pastoral for Irene, Fileno, and choruses of nymphs and shepherds (one only from an undated libretto).

Lontananza, crudel lontananza, for soprano, alto, strings, wind trio, and harpsichord. In the manuscript, cues indicate the singers to have been Checchino and Pasqualino, two castrati, the first of which would have been Francesco de Grandis, who was active until 1717.

Like Benedetto, Alessandro wrote his own poetry. The cantata «Ecco l’aurora che luminosa sorge dal Gange,» contains a manuscript cue to the castrato Farinelli (Carlo Broschi). Its opening «leaps up» in arpeggios to suggest the sun rising from the River Ganges.

Работает

Вокальная музыка

Оратории

  • La Giuditta (премьера в Венеции 1709?)
  • Иоаз (премьера в Венеции 1727 ?, Флоренция 1729)
  • Il pianto e il riso delle quattro stagioni dell’anno per la morte, esultazione e coronazione di Мария Ассунта в Cielo (премьера в Мачерата 1731)
  • Il trionfo della poesia e della musica nel Celebrarsi la morte, e la esultazione, e la incoronazione di Maria semper Vergine Assunta in Cielo (1733 г., производство неизвестно)

Священные произведения

  • Estro poetico-armonico: parafrasi sopra li primi venticinque salmi (перевод: Г.А. Джустиниани), 8 томов (Венеция 1724–1726)
  • 9 месс для 3–8 голосов, в том числе Реквием соль минор
  • 30 религиозных произведений: 4 Антифоны, 3 Выпускники, 1 Гимн, 1 постановка Плач пророка Иеремии (потеряно), 1 урок для Страстная неделя (потеряно), 2 Магнификаты для 3–4 голосов, 5 Misereres, 8 мотеты, 3 Предложения, 2 вечерня

Театральные работы

  • La morte d’Adone (Серената, премьера в Венеции 1710 или 1729)
  • La gara amorosa («Серената», премьера в Венеции ок. 1710–1712?)
  • Психе (intreccio scenico musicale, Либретто: Винченцо Кассани, премьера в Венеции 1711/12?)
  • Spago e Filetta (Интермецци за трагедию Лючио Коммодо, премьера в Венеции 1719?)
  • Le nozze di Giove e Giunone (Серената), 2 версии: Nasce per viver (премьера в Вене 1725 г. Карл VI, император Священной Римской империи ), Questo é ’l giorno (сокращенная версия, премьера в Вене 1716 г.?)
  • Калисто в Орсе (Пастораль, Либретто: Карминати?, Премьера 1725?)
  • Арианна (intreccio scenico musicale, Либретто: Кассани, премьера в Венеции около 1727 г.)

Прочие вокальные произведения

  • Canzoni madrigalesche et Ари на камеру для 2–4 голосов op. 4 (Болонья 1717 г.)
  • 380 кантат (с текстом часто сам Марчелло) для 1 голоса и бассо континуо, 22 со струнами (в т.ч. Кариссима фиглия, Дидона, Gran tiranno è l’amore, Percorelle Che Pascete, Senza gran pena)
  • 81 дуэт для 2-х голосов и бассо континуо, 2-х струнных (в том числе Тимотео, Клори и Далисо, Clori e Tirsi)
  • 7 трио для 3-х голосов и бассо континуо
  • 5 Мадригалы для 4–5 голосов

Инструментальная музыка

Концерты и симфония

  • 12 Concerti a cinque op. 1 (Венеция 1708 г.)
  • 5 концертов для скрипок, струнных и бассо континуо (ре мажор, ре мажор, ре мажор, ми-бемоль мажор, фа мажор)
  • Концерт фа мажор для 2-х скрипок, струнных и клавесина (1716/17)
  • Концерт ре мажор для флейты, струнных и клавесина
  • 7 симфоний (ре мажор, фа мажор, соль мажор, соль мажор, ля мажор, ля мажор, си-бемоль мажор)

Сонаты

  • 12 сонат для флейты и бассо континуо op. 2 (Венеция 1712 г.); неполное переиздание как op. 1 (Лондон 1732 г.)
  • 6 сонат для виолончели и бассо континуо op. 1 “(Амстердам, ок. 1732 г.); также как op. 2 (Лондон 1732 г.)
  • 6 сонат для 2-х виолончелей или виолы да гамба и бассо континуо op. 2 “(Амстердам, ок. 1734 г.)
  • Соната соль минор для скрипки и бассо континуо
  • Соната си-бемоль мажор для виолончели и бассо континуо
  • 4 сонаты для Flautino (блокфлейта сопрано) и бассо континуо (до мажор, соль мажор, соль мажор, соль минор; подлинность сомнительна)

Клавесинные произведения

  • 12 сонат для клавесина op. 3? (Венеция, ок. 1712-1717 гг.)
  • 35 сонат и сонатных частей для клавесина
  • 4 менуэты; Сюита с 30 менуэтами
  • Фантазия ditirambiva eroicomica (или Воло Пиндарико, 1708)
  • Lettera famigliare d’un accademico filarmonico et arcade (1716)
  • Sonetti: фортепиано cercai non già dal pianto onore (Венеция 1718 г.)
  • Il Teatro Alla Moda (Венеция 1720 г.)
  • А. Дио: Sonetti… con altre rime, d’argomento sacro e morale (Венеция 1731 г.)
  • Il Divino Verbo fatto Uomo, o sia L’universale redenzione (не менее 21 Канти )

Poetry and other writings

The three Marcello brothers—Alessandro, Gerolamo, and Benedetto—all wrote poetry and essays on abstract subjects. Almost certainly their motivation was presentation in an academic setting. Some of their works have been digitized by Google Books.

Benedetto’s first book of Sonetti (Venice, 1718) were said by the author to have been products of the «argent passions» of his youth.

In more sober middle age, Benedetto offered another series of sonnets called A Dio (Venice, 1732). Preserved in the National Library in Rome, it includes «other rhymes as well as sacred and moral arguments.»

Gerolamo Marcello (the middle brother) was the author of other religious writings, although he was mainly active as a lawyer in diplomatic outposts.

Il Teatro alla Moda (1720)

Pictorial satire of the violinist Antonio Vivaldi in a small boat with the impresario Giovanni Orsato at the prow.

Marcello’s satirical treatise on opera (Venice 1720) has never been out of print since its first appearance at the end of 1720. Much of the satire could be described as superficial. Its focus is on categories of people who made up the world of opera—singers, composers, copyists, «stage mothers», theater managers, instrumentalists, scenery painters, and so forth. Its front-page depiction of «a bear in a boat» (l’orso in peata) made fun of Vivaldi in his priest’s garb and an impresario named Giovanni Orsato (orso = bear), who is seen at the prow of the boat (peata). Subtitled «A Secure and Easy Method to compose and perform Good Operas in the Modern Style,» Marcello’s title page anagrams the names of several singers and one composer, although his ire was distributed broadly across many other colleagues who are identifiable from the content.

Alessandro Marcello was older than Benedetto and outlived him. He was far more of an extrovert. He occupied loftier positions in the Venetian hierarchy and scattered his talents between drawing and etching, writing poetry, cultivating friendships, and dabbling in musical composition with a strongly Arcadian flavor.

Музыка

Соната для флейты фа мажор

В исполнении Альберт Типтон (флейта) и Мэри Норрис (фортепиано)

Проблемы с воспроизведением этого файла? Увидеть помощь СМИ.

Марчелло сочинил разнообразную музыку, в том числе значительную церковную музыку, оратории, сотни соло кантаты, дуэты, сонаты, концерты и симфонии. Марчелло был младшим современником Антонио Вивальди в Венеции и его инструментальная музыка имеет вивальдианский колорит.

Как композитор Марчелло был самым известным при жизни, и сейчас его до сих пор помнят за его Estro poetico-armonico (Венеция, 1724–27), музыкальная установка для голосов, фигурный бас (непрерывная запись), а иногда и сольные инструменты первых пятидесяти псалмов, перефразированных по-итальянски его другом Дж. Джустиниани. Им очень восхищались Чарльз Ависон, с кем Джон Гарт выпустил издание с английскими словами (Лондон, 1757). Estro poetico-armonico также представляет собой важный вклад в историю еврейской литургической музыки. Одиннадцать псалмов составлены на мелодии, которые Марчелло, по-видимому, записал во время богослужений в нескольких венецианских синагогах. Одиннадцать мелодий — шесть из Ашкеназский традиции и пять из Сефардский традиции — одни из самых ранних письменных источников еврейской литургии, которым предшествуют только Саламоне Росси с Хаширим Ашер Л’Шломо. Пожалуй, самая известная из этих мелодий — это ашкеназская мелодия для Маоз Цур.

В библиотеке Брюссельской консерватории хранятся интересные тома камерных кантат, сочиненных Марчелло для своей хозяйки. Хотя Бенедетто Марчелло написал оперу под названием La Fede riconosciuta и произвел это в Виченца в 1702 году он мало симпатизировал этой форме композиции, о чем свидетельствуют его сочинения (см. ниже).

Музыка Бенедетто Марчелло «характеризуется воображением и прекрасной техникой и включает как контрапункт, так и прогрессивные, галантные черты» ( ).

С поэтом Антонио Шинелла Конти написал серию экспериментальных длинных кантат — дуэт, Il Timoteo, затем пять монологов, Кантон, Лукреция, Андромака, Арианна абандонната, и наконец Кассандра.

Satirical Music

Marcello’s satire on opera, Il teatro alla moda (1720), is a work that has not been out-of-print for 300 years. It is a slender volume that appeared at the start of the winter season 1720-21. To those involved in opera at the time, its targets were transparent. Succeeding generations have turned over and over Marcello’s comments (now seen as generic) on composers, prime donne, violinists, stage mothers, and other figures that populated theaters of his time.

Marcello also composed musical satires, for which he likely wrote the text.

Satirical madrigals

These madrigals, which are included in Op. 4, are likely to have been composed in 1715 or 1716. They satirize the relationship between a choir of mixed voices and a choir of castrati.
This pair, collectively called «Il flagello dei musici», are separately entitled:

  • No’ che lassù ne’ cori almi e beati («You, up there in the pious, blessed choirs»)
  • Si che laggiù nell’Erebo profondo («You, down there in the depths»)

The first, labeled a Capriccio for five voices (soprano, two tenors, two basses), is one of the most widely circulated of Marcello’s works. Its popularity was greatest in Italy and Germany, but the madrigal also found its way to England, Poland, and the United States. Tenors and basses predict that castrati will burn in eternal damnation.

The castrati respond gaily at the start of the second work, scored for two sopranos and two altos. They demonstrate their ability to sing in «good taste» (Marcello crusaded for singing uncluttered by endless ornamentation), then show their accuracy in singing contrapuntally. They then launch into a series of diminutions which lead them, at an ever faster tempo and an ever high pitch, to the final phrase, «Those who are castrati will be blessed.»
When they reach the second syllable («ah») of the word «beati», they find themselves lured into a musical maze from which they cannot escape.

Satirical cantatas and intermezzi

Letter cantatas were a minor sub-genre spun off from letter scenes in operas, where letters served to convey action that took place off-stage. Marcello’s «Carissima figlia» is an entirely different species of work.

Carissima figlia

This work purports to convey advice to the prima donna Vittoria Tesi from her father in Bologna. In it the singer satirizes the styles of several ranking donne of the time. It is the portrayal of the styles of each that gives the work its force. Since we have no recordings of singing at any time in the eighteenth century, it gives us a faint notion (probably exaggerated) of how each of the singers represented a unique style.

Spago e Filetta

In the performance of dramatic tragedies on stage, it was usual in the 1720s to separate the acts with musical intermezzi. As in opera, they were often farcical. Marcello’s intermezzi for Spago e Fileta, which was intended for performance with the tragedy Lucio Commodo (1719), is as much a satire on comic intermezzi in opera as it is an autonomous musical work. Comic intermezzi frequently focused on unlikely pairings (e.g. a serving maid in pursuit of a rich widower). Spago enters with the recitative, «How much would it cost me to get married?» and continues with the aria «I would like Fileta.» Fileta takes pride in her ability to teach other young women how to attract a man. To spark Spago’s interest, she demonstrates the steps of the minuet, recently imported from Paris, in response to which Spago makes unflattering asides.

O

O beati color cui l’opre inique, S.631O beato chi pietoso, S.640O ch’io viva, o ch’io mora, S.221bO di che lode di che stupore, S.608O d’immensa pietà, S.650O Dio perchè cotanto, S.603O d’un sasso umido figlio, S.222O fortunato quel fiumicello (О счастье, что поток)O genti tutte festose e liete, S.646O genti tutte voi che il vasto giro del mondo, S.648O gentil quanto bella leggiadra pastorella, S.228O prole nobile di magni principi, S.628O Signor chi sarà mai, S.614O tu limpido fonte nato dal sen, S.234Onda d’amaro pianto, S.242 (Волна горькими слезами, S.242)Or che condannami falsa calunnia, S.625

Жизнь

Рожден в Венеция Бенедетто Марчелло был членом дворянской семьи, и в своих произведениях он часто анонимно упоминается как Патрицио Венето (Благородный Венеции). Хотя он был музыкальным студентом Антонио Лотти и Франческо Гаспарини, его отец хотел, чтобы Бенедетто посвятил себя закону. Бенедетто удалось совместить юридическую и государственную жизнь с музыкой. В 1711 году он был назначен членом Совета Сорока (в центральном правительстве Венеции), а в 1730 году он отправился в Пола так как Provveditore (губернатор района). Из-за того, что его здоровье было «подорвано климатом» Истрия, Марчелло ушел на пенсию после восьми лет работы в должности Камерленго (камергер ) к Брешия где он умер от туберкулеза в 1739 году.

Бенедетто Марчелло был братом Алессандро Марчелло, также известный композитор. 20 мая 1728 года Бенедетто Марчелло женился на своей ученице-певце. Розанна Скальфи на секретной церемонии. Однако, как дворянин, его брак с простолюдином был незаконным, и после смерти Марчелло брак был объявлен государством недействительным. Розанна не смогла унаследовать его поместье и в 1742 году подала иск против брата Бенедетто Алессандро Марчелло, ища финансовой поддержки.

I

I cieli immensi narrano, S.618Il grande Iddio che l’universo regge, S.649Il maggior de’ miei mali, S.141 (Большинство «Мои бед, S.141)Il Signor s’è la mia luce, S.626 (Господь был мой свет, S.626)Il teatro alla moda (Театр моды)Il toscanismo e la cruscaIn due pupille nere, S.147 (В свое pupille Nere, S.147)In mezzo a’ tristi affanni, S.624In mezzo alle miserie, S.638In omnem terram exivit, S.651In quel sol che trabocca nell’onde, S.429In soccorso del core, S.148Ingratissima Clori, S.151Io fui tradita dalla speranza, S.154Io non posso lasciar d’adorarvi, S.155bIo sempre t’amerò, S.617 (Я всегда люблю тебя, S.617)

S

Saria pur dolce amor, S.301Se franger non potete, S.305Se i mesti miei sospiri, S.307aS’è il Signore mio pastore, S.622Se nel mondo vi è mai, SF 311 (Где в мире вы когда-нибудь, SF 311)Se non volete la morte mia, SF 464 (Если вы не хотите моей смерти, SF 464)Sentite il mio dolore, S.318Senza gran pena, S.321Senza il caro e dolce sguardo, S.322Sfortunati miei sospiri, S.323Signor dall’empia gente, S.615Signor poichè ti piacque, S.629Signor quando arde il foco, S.606Signor quando la fiamma del giusto tuo furor, S.637Signor se fosti ogn’ora, S.630Signor tu dammi aita e ponmi in salvo, S.611Son sì care le catene, S.329Sopra d’un verde prato, S.331Sopra i nemici miei, S.634Spiegasti troppo alto, S.466Sprezzata mi credei ma non tradita, S.338Stagion bella e lusinghiera, S.339

C

Calisto in Orsa, S.245 (Calisto в Орса, S.245)Cantan lieti nei boschetti, S.48Cantan lieti nei boschetti, S.48aCanzoni madrigalesche et arie per camera, Op.4Cassandra, S.240bCello Sonata in A minor, Op.19 No.1Che volete di più care pupille, S.401 (Что еще вы хотите Дорогие учащиеся, S.401)Chiuse in placida quiete, S.61aCleopatra, Cleopatra infelice!, S.62Colombe innamorate il so che sospirate, S.67a-bConcerto a cinque in D major, S.784Concerto for 2 Violins in F major, S.797 (Концерт для 2 скрипок фа мажор, S.797)Costanza in lontananza è pace del mio cor, S.75Cresci col pianto mio, S.77

L

La bianca agnella, S.162bLa fonte del mio ciglio, S.163La gara amorosa, S.498La Giuditta (Джудит)La pastorella sul primo albore, S.164Lasciato avea l’adultero, S.169Lassa ch’io sento amor, S.170Lassa passato è il giorno, S.171Le fresche erbette, S.173Le voci querule del labbro supplice, S.605Legato da un bel crin, S.174 (Связанных между собой красивыми локонами, S.174)Lieve zefiro si stende, S.177bLontan dall’idol mio in F major, S.437 (Lontan dall’idol млн фа мажор, S.437)Lontananza e gelosia, S.179aLontananza per me troppo acerba, S.438 (Расстояние для меня слишком кислая, S.438)Lumi dolenti, tempo è di piangere, S.180L’uomo coll’opre sue, S.635L’uomo cui cieca passion estinse, S.613L’usignolo ch’il suo duolo, S.161a

Serenatas

Marcello’s legitimately attributed serenatas were few. We can count four serenatas on pastoral subjects and four of an encomiastic nature. Most were probably performed only once for a specific occasion. Several works of the time are falsely attributed to Marcello. The legitimate ones include Calisto in orsa for five voices and strings (1725?); La gara amorosa for three voices and strings; La morte d’Adone for three voices, strings, and oboe (performed in Rome in 1709); two versions of Le nozze di Giove e Giunone for double chorus and strings (possibly 1720); a serenata (possibly spurious) for the name-day of the emperor Charles VI; and the intreccio scenico musicale (musical intrigue) called Psiché for five voices (1711?).

A

A te Signor che mio sostegno sei, S.627A voi donna volando, S.380A voi prati felici, S.4Ad onta del timore, S.6Ah ch’io sento in lontananza, S.8Ah Tirsi iniquo e traditore infido, S.10Ahi che in sentirlo io moro, S.384a (Ой, что чувствую, что я умру, S.384a)Ahi che in sentirlo io moro, S.384b (Ой, что чувствую, что я умру, S.384b)Al Signor in ogni tempo, S.633Allor che al nocchiero minaccia tempeste, S.16Alma d’amore non ti fidar, S.17Alme giuste alme innocenti, S.632Altre non amerò benché credessi, S.19Altro non bramo, S.20 (Мы желаем ничего более, S.20)Amor d’intorno mi sta scherzando, S.26Amor, barbaro amore, S.25Amore mi lusinga in due vezzosi rai, S.28Api che raccogliete, S.29 (Пчелы собирают, S.29)Arianna abbandonata, S.98 (Ариадна отказалась, S.98)Arianna, S.493 (Арианна, S.493)Arresta, arresta il piè, S.31Aure voi che leggiere da me partendo, S.39a

The Man

Born in 1686 to a noble Venetian family, Marcello was the youngest of three surviving sons. All three studied jurisprudence. All three indulged in various artistic and literary undertakings. Alessandro and Benedetto were musicians and composers, though between them Benedetto Marcello composed far more than his brother.

Their creative efforts can be distinguished from those of earlier and later generations by the intensity of their intellectual orientation, their attempts to excel in multiple areas of artistic enterprise, and, in the case of Benedetto and Gerolamo, their moralizing tone. Alessandro, the eldest, was as much a bon vivant as a man of letters. All three served in a variety of government offices, as was required by the sons of noblemen. (The Marcellos were one of the oldest families in Venice.)

By the time Benedetto Marcello was born, many distinguished families in the Venetian nobility were investing considerable time in their intellectual and cultural pursuits. The influence of the Republic of Venice was waning, its trade markets contracting in the face of Austria’s rise. Despite the decline of family fortunes, Marcello chose to commit his most important musical works to scores produced in elegant formats with utmost attention to graphical detail (and probably, therefore, at great personal expense). In comparison to Venetian music publishing, which had declined sharply in 1700, Benedetto chose to issue all of his printed music with Italian presses. Yet none of his secular or sacred vocal music was printed. This privilege was reserved for his early sonatas, his madrigals, and his Psalms of David as well as his satirical treatise on opera, Il teatro alla moda.

Contrasting Profiles: Marcello vs Vivaldi

Benedetto Marcello, a Venetian polymath, was a direct contemporary of Antonio Vivaldi (1678-1741). The difference between them could not have been greater. Marcello descended from a noble family that had made numerous contributions to the civic and governmental life of the Venetian Republic, while Vivaldi descended from a family of small merchants. Marcello was educated in the manner of most noble Venetian males: at the Colleggio dei Nobili and at the University of Padua. Vivaldi was a day student at a district seminary. Marcello was a cellist, Vivaldi a violinist. Marcello was also an accomplished keyboard player.

As adults, Marcello served in a long series of magistracies and government posts in Pula (then part of the Venetian peninsula, now within the borders of Slovenia) and, finally, in Brescia, where he died. He was something of an outcast in the last decade of his life. Vivaldi accrued one accolade after another as a virtuoso but increasingly involved himself in the world of opera. He too suffered various career setbacks in the final decade of his life and died a pauper in Vienna.

Marcello was sometimes envious of Vivaldi’s fame, particularly in the face of musical and theatrical practices the nobleman considered specious and superficial. Recent research suggests that there were deeper motives for this antagonism. They issued from confrontations between the two in the equivalent of small-claims courts. Many of Vivaldi’s operatic productions were financial disasters. Local magistracies had the duty of setting things to rights.

Marcello’s Music

The recent popularity of Vivaldi’s music has completely eclipsed the substantial repertory that Marcello created. Marcello’s numerous achievements fall in very different places from those of Vivaldi. The course of his career as a composer, which was interwoven with his career as a magistrate, moved from one genre to another.

Marcello’s music is wholly unlike Vivaldi’s. The genres in which he specialized reflect his learnedness as a Venetian nobleman. Many of his peers were far less bookish, but Benedetto’s family was one of the oldest in Venice. Other members of his family—especially his brothers Alessandro and Gerolamo and his mother, Paolina Capello—were all noted intellectuals. All centered their friendships on members of the learned academies they frequented. (Academies of the time were not institutions granting diplomas or degrees but groups of talented persons who met at frequent intervals to share interests, curiosities, and newly created works.)

R

Recorder Sonata in B-flat major, S.775Recorder Sonata in C major, S.759Recorder Sonata in D minor, S.762Recorder Sonata in E minor, S.764Recorder Sonata in F major, S.765Recorder Sonata in G major, S.768Recorder Sonata in G minor, S.771Recorder Sonata in G minor, S.772
WikipediaБенедетто Марчелло (итал. Benedetto Marcello; 31 июля 1686, Венеция — 24 июля 1739, Брешиа) — итальянский композитор, музыкальный писатель, юрист и государственный деятель, поэт. Брат композитора Алессандро Марчелло.
Родился в знатной венецианской семье, был одним из образованнейших людей Италии. В течение многих лет занимал важные государственные должности (член Совета сорока — высшего судебного органа Венецианской республики, военный интендант в городе Пола, папский камергер). Вместе с тем его всегда притягивала музыка. Музыкальное образование получил под руководством Франческо Гаспарини и Антонио Лотти. Уже в молодости Марчелло считался одним из лучших композиторов Венеции.
В 1728 году сочетался церковным браком со своей ученицей Розанной Скальфи.
Умер от туберкулёза в 1739 году.
Его имя носит Венецианская консерватория.
Бенедетто Марчелло сочинял в разных жанрах, создав весьма внушительное количество вокальных сочинений (в том числе 6 ораторий, около 400 сольных кантат, свыше 80 вокальных дуэтов, 9 месс и около 30 отдельных церковных песнопений), 7 небольших опер, множество инструментальных произведений (17 концертов и 7 симфоний для струнных, а также скрипичные, флейтовые, клавирные и трио-сонаты).
Наиболее знаменитым творением Б. Марчелло стали его 50 псалмов для 1—4 голосов и basso continuo (1724—1726) под названием «Поэтически-гармоническое вдохновение» (итал. Estro poetico-armonico).
Известен Марчелло и как автор опубликованного в 1720 году (без указания автора) знаменитого сатирического сочинения «Модный театр» (итал. ll Teatro alla moda), направленного против многочисленных условностей итальянской оперы того времени. В этой книге Марчелло писал, что музыка опер была плохой, а драма — просто жалкой.

Madrigals

Marcello’s Canzoni madrigalesche Op. 4 (Bologna, 1717) seem to have enjoyed almost as much respect as his Psalms of David. Marcello had made several visits to Bologna in connection with his acceptance by the Accademia Filarmonica (1711), the musical equivalent of a literary academy in which judgment was passed on newly presented works. (His acceptance was based on a mass in honor in Clement XI.) Marcello addressed his preface to «sages and wizards of counterpoint» (dotti e savii contrapuntisti). He held that there should be a difference between vocal chamber music and ecclesiastical music. With respect to the nomenclature of musical genres, Marcello said this volume contained canzoni (songs) and arie (arias), which collectively bore the label madrigali (madrigals). contained xx madrigals for various numbers of voices.

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Шесть струн
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: