François couperin

Франсуа куперен - образование - 2023

Содержание

Франсуа Куперен (Французский IPA: ) (10 ноября 1668 — 11 сентября 1733) был французским композитором эпохи барокко, органистом и клавесинистом. Он был известен как «Couperin le Grand«чтобы отличить его от других членов музыкально одаренной семьи Куперен.

Франсуа Куперен преуспел как талантливый музыкант и был выдающимся музыкантом во Франции в начале восемнадцатого века. Его духовная музыка, камерные сочинения и пьесы для клавишных заняли важные позиции в истории французской музыки как примеры того, как духовная и светская музыка, то есть органные массы и музыка для клавесина, могут сосуществовать во взаимовыгодном партнерстве.

К концу восемнадцатого века Куперен приобрел репутацию крупной фигуры во французских музыкальных кругах и стал известен как «французский Бах». Сам Бах находился под сильным влиянием техники и теоретических работ Куперена, выраженных в его Искусство игры на клавесине. Такие композиторы, как Винсент д’Инди, Гектор Берлиоз, Иоганнес Брамс и Морис Равель были глубоко очарованы музыкой Куперена и воздавали ему должное, создавая или публикуя произведения на основе его произведений.

Selected discography[Edit][]

Fully harpsichord workEdit

  • There are complete recordings of the four harpsichord books published, performed on historical and/or copies of historical harpsichords by the harpsichordists Kenneth Gilbert (Harmonia mundi), Christophe Rousset (likewise Harmonia mundi), Olivier Beaumont (Erato), Scott Ross (Still), Blandine Verlet (Astrée) and Michael borgstede (Brilliant Classics)
  • Selections from the harpsichord works have been recorded by, among others, Gustav Leonhardt (Deutsche Harmonia Mundi CD 82876 70000 2; Philips 454 470-2 and Philips 420 939-2, with works by Louis and Armand-Louis Couperin) and Alan Curtis (Vox SVBX 5448, 3lp’s)

MotetsEdit

  • The ‘ Motets composé de l’ordre du Roy ‘, soloists, conducted by Christophe Rousset (FNAC Music 592244)
  • ‘ Motets ‘, soloists conducted by René Jacobs (Harmonia mundi HMA 1901150)

Leçons de TenebresEdit

  • Ensemble conducted by Laurence Boulay (along with Motet pour le Jour de Pâques and the Magnificat Erato 245012-2)
  • Semiario musicale, conducted by Gérard Lesne Ensemble Il (Harmonic Records H/CD 9140)
  • Les Talens Lyriques, conducted by Christophe Rousset (along with Motet pour le Jour de Pâques and the Magnificat Decca 466 776-2)

Concerts royauxEdit

  • Les Goûts-réunis, Les talens lyriques, conducted by Christophe Rousset (Decca 458 271-2)
  • Concerts Royaux – Nouveaux Concerts-L’Apothéose the Corelli – L’Apothéose de Lully – La sultane-La superbe – La Steinquerque, c. s. Sigiwald Kuijken (Philips 6 LPs 6747 174; later re-released on 5 cds
  • Le Parnasse ou L’Apothéose the L’apothéose Lulli and the Corelli, version for 2 harpsichords, William Christie and Christophe Rousset (Harmonia mundi HMC 9011269)

Pièces d’orguesEdit

  • Marie-Claire Alain, Moucherel-Formentalli-organ of the Cathedral Sainte Cécile in Albi (+ Clérambault, Suite du 2me tonnes; Erato 2292-45460-2)
  • Ton Koopman, Clicquot-organ Houdan (Telefunken-historical Clicquot-Orgeln in Frankreich; 2lp’s 6.35415 DX)

Pièces de violeEdit

  • Martha van der Velden, gamba, and Glen Wilson, harpsichord (+ 2 concerts royaux; Channel Classics CCs 18398)
  • Jay Bad, gamba, and Skip Sempé, harpsichord (+ other works by Couperin; Deutsche Harmonia Mundi DHM 05472 77315 2)
  • Jordi Savall, Ton Koopman, harpsichord, viol and Ariane Maurette, gamba (Astrée AS1)

использованная литература

  • Боссан, Филипп. Франсуа Куперен. переведена с французского Александрой Лэнд. Портленд, штат Орегон: Amadeus Press, 1990. ISBN 0-931-34027-6
  • Меллерс, Уилфрид Ховард. Франсуа Куперен и французская классическая традиция. Нью-Йорк: Dover Publications, 1968. OCLC 441204.
  • Тарускин, Рихард и Пьеро Вайс. Музыка в западном мире — История в документах. Бельмонт, Калифорния: Wadsworth Group, 1984. ISBN 0028729005

Избранные записи

  • Боргстеде, Майкл (клавесинист). Сочинения для клавесина. Brilliant Classics, дата выпуска: 2006 г. OLC 93082
  • Булез, Пьер (дирижер). Le Tombeau de Couperin. New York Philharmonic, SONY Classics, дата выхода: 1991 год. OLC 0104584210
  • Леонхардт, Густав (клавесинист). Пьесы де Клависен. Philips, дата выпуска: 1993 г. OLC 420939

Rating[Edit][]

At the peak of his musical career was Couperin considered a harpsichord and organ composer and teacher who had no equal. He was internationally known; Johann Sebastian Bach took his Les Bergeries (6th ordre, second book) in the Notenbüchlein für Anna-Magdalena Bach. In addition to his position at Court, that for the first quarter of the year gold (the other three quarters were the three other musicians-composers in function), had to Couperin also fulfill its obligations in the St. Gervais. A busy life, what for him, as he indicates in the preface, the late appearance of his first harpsichord book stated. In France wore contemporaries – Nicholas Siret, Louis-Antoine Dornel, the Painter Michel Montéclair – work to him.

Antoine Forqueray

Named after one of his pieces to Antoine Forqueray gamba him; and Couperin in turn one of his harpsichords pieces to him, La Superbe ou la Forqueray in the 17th ordre from the third book. Later composers also contributed work to him: Claude Debussy and Maurice Ravel are Études are Le tombeau de Couperin. Johannes Brahms gave, along with Chrysander, the first complete edition of Couperins harpsichord work. Richard Strauss arranged harpsichord works for his Suite for small orchestra from 1923. Interest in Couperin is significantly lower than elsewhere in Netherlands and if it here than it is an interest for Couperin for his uncle Louis Couperin. The strong sensual by François Couperins music, with sense of humor and not totally focused on rigorous reflection, makes that kind of compositions that Couperin wrote-and that of many of his French contemporaries and later by Dutch Baroque and Baroque roccococomponisten-lovers, too quick and easy, be dismissed if wuft and/or superficial.

L’Art de Toucher le Clavecin Couperins theoretical work (the art of playing the harpsichord) is invaluable, as it is both the point of view of an early-18th-century composer himself gives in the manner how he wants to see his work carried out, but also because it gives a wealth of information on the implementing praxis of keyboard music from the Baroque and that of the French in particular. The work is written in a sympathetic, almost endearing style in which the reader is addressed directly and includes eight preludesand an allemande. Couperin is not the composer of great music-architectural constructions as Bach’s Kunst der Fuge or Beethoven’s hammerklavier-sonate, but the Grand Master of the musical invention on the square centimeter, a miniaturist, who was able within a comparatively short musical cutlery a atmosphere that has no equal.

Organist of the Saint-Gervais-et-Saint-Protais Church[Edit][]

  • Saint-Gervais-et-Saint-Protais Church: façade

  • Saint-Gervais-et-Saint-Protais Church: organ 17th and 18th century

Saint-Gervais-et-Saint-Protais Church: ship

Michel-Richard Delalande

Charles Couperin died, like his brother, at a young age and the then 10-year-old François Couperin inherited his fathers organists post at St. Gervais in Paris. The organistJacques-Denis Thomelin took pity on him and brought him a solid basic knowledge of the counterpoint was on display at, knowledge spread in his first work, the Pièces d’orgue (1690). Would actually occupy the post until May 18 as Couperin he had become, but the interim organist, Michel-Richard Delalande, had seen his heavy function at the Court no objection to François Couperin was already previously installed. With the support of Delalande acquired Couperin in 1690 a ‘ privilège du Roi ‘, an official permit, in this case for publishing music. The previous year he was married to Marie-Anne Ansault, which had important family connections in social life: so are the first two harpsichord books dedicated to important government officials. The good connections ensured that he in 1693, as organist, got access to the Court, succeeding Jean-Baptiste Buterne-Denis Thomelin, next to Guillaume-Gabriel Nivers , Nicolas Lebègue and.

При дворе «Короля-Солнца»

В 1717 году Куперен стал придворным органистом и композитором, получив титул обыкновенная музыка из королевской комнаты. Со своими коллегами Куперен давал еженедельные концерты, обычно в воскресенье. Многие из этих концертов были в форме сюиты для скрипки, скрипки, гобоя, фагота и клавесина, на которых он был виртуозным исполнителем.

Куперен признан одним из немногих французских композиторов, высоко ценивших итальянские музыкальные традиции. Куперен признал свой долг итальянскому композитору Корелли (1653-1713). Он представил Франции форму трио-сонаты Корелли. Соната большого трио Куперина была снабжена субтитрами. Le Parnasse, ou l’Apothéose de Corelli (Парнас, или Апофеоз Корелли). В нем он соединил итальянский и французский стили музыки в наборе произведений, которые он назвал Les Gots réunis («Стили воссоединились»).

Musician at the Court of Versailles[Edit][]

He died in Paris in 1693 as Couperins designation du roi and revenues in France opened possibilities of when to achieve anywhere else were. Shortly after his arrival at the Court he was charged with giving harpsichord lessons to Louis XIV’s grandson, Louis of France, Duke of Burgundy, and other princes and princesses of the blood, such as Louis Alexandre, count of Toulouse, and his sister, Louise Françoise, nicknamed Mlle. de Nantes, both children of Madame de Montespan and Louis XIV. Also the daughters of Mlle. de Nantes got lesson of Couperin and life still persists in the harpsichords pieces which he dedicated to them: la Bourbonnaisela Charoloise and la Princesse de Sens. After just three years, he acquired the – to run his own weapon paid – privilege. Starting from 1700 Couperins were more varied musical activities and took part in concerts in Fontainebleau and Versailles, Sceaux. In 1717 he D’Anglebert’s eye problems were so serious that had to resign his position as hofklavecinist; Couperin was appointed as successor and from then on he was the Ordinaire de la Musique de la Chambre du Roi pour le Clavecin. As court composer Couperin was responsible not only for chamber music (the Concerts royaux, published in 1722, and Les goûts-réünis, published in 1724), but also for music for the Chapelle royale.

Marie Leszczyńska

The famous harpsichord books – with a total of over 240 pieces for harpsichord-published from 1713, after he in that year had obtained a printing permit for thirty years – enough, as it turns out, for the rest of his life. Previously circulated all harpsichords pieces by Couperin in script form and the Publisher Ballard had already included in anonymous pieces in 1707 Pièces choisis pour le clavecin. Couperin ranked its pieces according to show nature, but calling such a planning, if not only, suites or suites de pièces de clavecin, but ordres. After the death of Louis XIV in 1715, the Court on its work to put Couperin including harpsichord lessons to the Polish Princess Maria Leszczyńska, wife of the future King Louis XV and daughter of the displaced Polish Prince Stanisław Leszczyński. La Princesse Marie from the third harpsichord book musical yet reminds to her. In 1716, followed the second harpsichord book L’Art de toucher le clavecin and the. Between the first and the second book is as it were a pass mark.Premier Livre de Clavecin in style from 1713 is more severe and more in line with current harpsichord style in France. Starting from the second book are much more typical compositions and clearer ‘ Couperin’: very strong individual character pieces with a very strong melody. Also the first three Leçons de tenebres came out during this period.Couperin had a series of nine planned; whether they all actually been written is unknown, the last six were never published and they are also not in script form surrendered.The third harpsichord book appeared in 1722, with there in the four Concerts royauxincluded. Réünis ou Les goûts Nouveaux concerts came in 1724 from five to fourteen, numbered consecutively, as a sequel to the Concerts royaux. That was ‘ une grande Sonade and fourteenth concert Trio intitulée Le Parnasse ou l’Apothéose the Corelli’.That Sonata was in 1725 followed by the logical counterpart: Concert à la mémoire composé intrumental sous le titre d’Apothéose immortelle de l’incomparable Monsieur de Lully. The Italian and French taste were again United.

As was outlined above, in addition to the lute, the viol (viole in French) the instrument for the nobility and the emerging distinguished citizenry. Couperins share in quantity of music for this instrument is not large, in qualitative terms it is a highlight in the genre. In his Pièces de violes 1728 appeared In and last. In the preface also complains about his poor Health-Couperin in the music: a title from the 26th next item is «La Convalescente» (recovering). The same year gave Couperin are both hofverplichtingen on; his daughter Marguerite-Antoinette took the harpsichord tasks, Guillaume Marchand, Louis Marchands son, the tasks in the Royal Chapel. Three years later, on 11 september 1733 François Couperin, died in Paris.

Shortly before his death had Couperin are extended to the printing of privilege are not-published works as possible. None of his heirs has performed that task and thus is an important part of his works have been lost. There is little material left over that of Couperin any insight into the person Couperin. There is no correspondence preserved; letters he exchanged with Bach would have been used as jam jar closures (see Hale). Impressions of contemporaries are rare and he was not the man who played a prominent role in the society life.

Наследие

Как уже упоминалось выше, Франсуа Куперен был среди немногих французских музыкантов, которые смотрели на итальянских композиторов добрым взглядом и ухом. Зная о некоторой враждебности французской музыкальной элиты к итальянскому стилю, Куперен представил свою самую раннюю инструментальную сонату (для двух скрипок и бассо континуо) под итальянским псевдонимом (например, Руперчино), который на самом деле был анаграммой с использованием букв его собственное имя. Он придумал, что работа была заказана королем Сардинии, острова в Средиземном море недалеко от французского острова Корсика. Соната была воспринята французской публикой с большим энтузиазмом и принесла Куперену дополнительную уверенность в продолжении его развития стиля сонаты.

Композитор писал об этом эпизоде: «… мое итальянское имя вызвало у меня как бы за маской бурные аплодисменты. Мои сонаты, к счастью, пользовались достаточной популярностью, так что моя уловка не смутила меня. Я сравнивал эти первые сонаты с теми, которые я написал с тех пор, и я не счел нужным изменить … что-либо существенное … Надеюсь, публика ими довольна «. Куперен внес большой вклад в сближение французского и итальянского музыкальных стилей.

В более общем плане, его влияние на стиль игры и теорию Баха; и признательность, оказанная ему более поздними крупными композиторами, свидетельствует не только о его личном гении, но и о его непреходящем музыкальном наследии.

The Couperins[Edit][]

The Couperins were from Chaumes-en-Brie: François ‘ grandfather Charles was there skilled amateur organist of the local church and monastery, his three sons Louis Couperin (1626-1661), François, nicknamed ‘ L’Ancien ‘ (1631-1701) and Charles, the father of François Couperin (1638-1679) made a music career in Paris. Louis as organist at St. Gervais and later as one of the official organists of Louis XIV, François François Couperins father as organist and also as a violinist. All three were Jacques Champion de Chambonnièresthey pupil of Jean-Henry d’Anglebert , with one of the most important representatives of the first French harpsichord school. It was also to thank their stepping stone to the Chambonnières could make in the professional music life. After the death of Louis Charles followed his brother as organist of the Saint-Gervais-Saint-Protais Church. In the organists dwelling of that Church was François Couperin born. François was probably the first musical principles learned from his father.

Сочинения и техника игры на клавесине

Самая ранняя музыка, написанная специально для клавесина соло, была издана примерно в середине шестнадцатого века. Композиторы, написавшие сольную музыку для клавесина, были многочисленны на протяжении всей эпохи барокко в Италии, Германии и Франции. Со временем Франсуа Куперен стал ведущим представителем клавесинного репертуара во Франции. Он не только сочинял важные сольные произведения для инструмента, но и был пионером в разработке новых и изобретательных техник аппликатуры.

Самая известная книга Куперена, L’Art de toucher le clavecin (Искусство игры на клавесине, опубликованный в 1716 г.), содержал новые предложения по аппликатуре, прикосновению, орнаменту и другим особенностям клавишной техники. Фолиант Куперена оказал влияние на И.С. Бах и Бах переняли его систему аппликатуры, в том числе использование большого пальца, которую Куперен применил для игры на клавесине. Поскольку клавесин имеет ограниченный динамический диапазон из-за механики инструмента, что делает градации громкости и мягкости в музыкальном выражении практически невозможными, композиторы стремились найти другие средства, с помощью которых они могли бы варьировать музыкальное выражение. Орнаменты, украшения и приемы аппликатуры были одними из способов, которыми композиторы клавесинных композиций стремились достичь большей поэтической выразительности.

По словам историка музыки Ричарда Тарускина, клавесинные сочинения Куперина «часто считаются яркими примерами стиля роккоко, в котором героические размеры барокко были сокращены до более человеческого масштаба, а изящная декоративность и милая интимность выражения были превыше всего ценится состояние, при котором «лучше волноваться, чем удивляться».

Сам Куперен говорил об этом в своем эссе о технике клавесина: «Опыт научил меня, что (будучи) энергичным (и уметь) выполнять самые быстрые и легкие вещи, не всегда наиболее успешны в нежных и чувствительных пьесах, и я буду откровенно признаться, что мне нравится то, что возбуждает мои чувства гораздо больше, чем то, что меня удивляет ».

«Я всегда буду благодарен тем, кто благодаря безграничному мастерству, подкрепленному хорошим вкусом, преуспеет в создании инструмента, способного к выражению», — продолжил он. «Это было усилием моих предков, помимо хорошего мастерства их композиций: я пытался усовершенствовать их открытия, их работы по-прежнему пользуются популярностью у людей с утонченным вкусом».

Четыре тома музыки для клавесина Куперина содержат более 230 отдельных пьес, которые можно сыграть на клавесине соло или исполнить как небольшие камерные произведения. Их любил Дж. Бах и, намного позже, Рихард Штраус, а также Морис Равель, увековечивший память своего композитора Le Tombeau de Couperin (Памятник Куперину).

Многие клавишные пьесы Куперена имеют вызывающие воспоминания, живописные названия и выражают настроение через выбор ключевых слов, авантюрные гармонии и (разрешенные) разногласия. Их сравнивают с миниатюрными тональными стихотворениями. Эти черты привлекли Рихарда Штрауса, который организовал некоторые из них.

Фортепианная музыка Иоганнеса Брамса также находилась под влиянием клавишной музыки Куперена. Брамс исполнил музыку Куперена публично и внес свой вклад в первое полное издание его произведения. Pièces de clavecin Фридрихом Хризандером в 1880-х годах.

Как отметил эксперт по старинной музыке Жорди Саваль, Куперен был «поэтом-музыкантом». по преимуществу. «Он верил в» способность музыки (с большой буквы) выражать себя в в прозе и в разных версиях«(проза и поэзия). Куботерен считал, что если мы войдем в поэзию музыки, мы обнаружим, что это так».плюс красавица на бис que la beauté«(прекраснее самой красоты).

Куперен умер в возрасте 65 лет в Париже в 1733 году.

Les goûts-réunis: the French and Italian style connected[Edit][]

Arcangelo Corelli

Couperin also worked at the end of the 17th century to a collection of six Sonatas; Apart from La Steinquerque, La sultane and La superbe in 1726, the other three were later under another name, included in the collection Les Nations: La pucelle, La visionary et L’Astrée (respectively in Les Nations listed as La Française, La PiémontoiseandL’Espagnole ). In the preface of the sonatas, which he named sonade, he tells gallicized to tasty over the origin of the sonatas. It concerned the so-called new works by an Italian composer who him by his cousin Marc-Roger Normand Couperin, in service to the Court of Naples, were sent. Couperin made an anagram of his name that he originally wanted them back. The works are like the Couperins first compositions by Arcangelo Corelli, a highly regarded him admiration in 1724 reached its peak with Le Parnasse, ou L’apotheose the Corelli. Italian music was in France by the influence of the originally Italian – incidentally – composer Jean-Baptiste Lully not bon ton. In Italian music had the violin a leading place; the violin in France was an instrument of minstrels and for dance masters, domestic servants or’d ‘ autres gens de l ‘ (Beaus sant, 66), the nobility played lute or viol.

  • The lute composer Charles Mouton

  • Henriette de France, daughter of Louis XV, with viola da gamba

The violin was used as an ensemble instrument for opera and ballet, but not as an independent and full fledged instrument. The share in the recognition of the violin as a serious instrument by Couperin, of this ‘ Sadeghi passionné de l’Italie «(this dedicated servant of Italy, such as Anthony Lecerf called him; quoted in), was thus in a sense pioneering in France. Couperin succeeded in doing well in a style while maintaining Italian and French elements in a proper mixing, truly ‘ goûts réunis ‘. Especially in his motets is the musical to see which he did this in a balanced way, without imitation of ‘ la manière italienne ‘. French are the short phrases, the rhythm and melodic formulas from the airs sérieuix or dance, the careful decorations, Italian the lively musical images that support the text and that the drama help paint, the insertion of vocalises in the melody line, the abrupt change of tonality and the widely used chromaticism. Sometimes parts pure Italian in style, sometimes very French. Couperin wrote no grand motet, Delalande, like Lully or Campra did, with their pregnantere and their full psalm settings with much pomp and circumstance, but had preferred for displaying more intimate lyrical feelings within the petit motet (Anthony).

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Шесть струн
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: