Symphony No. 4 (d-moll), Op. 120
Композитор
Роберт Шуман
Год создания
1851
Дата премьеры
15.05.1853
Жанр
симфонические
Страна
Германия
Состав оркестра: 2 флейты, 2 гобоя, 2 кларнета, 2 фагота, 4 валторны, 2 трубы, 3 тромбона, 3 литавры, струнные.
История создания
В 1841 году, в самую счастливую пору жизни, когда после многолетней борьбы Шуман соединился с любимой Кларой Вик, он написал две симфонии: си-бемоль мажор, первоначально носившую название Весенняя, и ре минор, созданную в течение нескольких дней сентября. Тогда же они прозвучали впервые в исполнении лейпцигского оркестра Гевандхауза, но произвели различное впечатление. Первая, под управлением Мендельсона, понравилась. Ре-минорная, премьера которой состоялась 6 декабря 1841 года под руководством концертмейстера оркестра Ф. Давида, успеха не имела. И хотя Шуман был уверен в ее достоинствах, отказался от издания и последующих исполнений. Лишь десять лет спустя, в декабре 1851 года композитор сделал новую редакцию и, поскольку за эти годы написал еще две симфонии, обозначил окончательный вариант симфонии ре минор № 4 и опусом 120. Ее премьера состоялась в Дюссельдорфе 15 мая 1853 года под управлением автора.
Брамс, друг и духовный наследник Шумана, считал истинно шумановским именно ранний вариант: «Я нахожу восхитительным, что это прелестное произведение сразу было облечено в наиболее красивое и соответствующее ему одеяние. На то, что позднее Шуман его так утяжелил, его мог соблазнить скверный дюссельдорфский оркестр, но все его прекрасное, свободное и грациозное движение стало невозможным в этом неуклюжем наряде». Благодаря Брамсу (и вопреки воле Клары, вдовы Шумана), первая редакция была издана в 1891 году.
Четвертая симфония — наиболее новаторская не только в творчестве Шумана, но и вообще в немецком романтическом симфонизме первой половины XIX века. Автор назвал ее «симфонической фантазией» и мыслил как одночастное сочинение из пяти эпизодов (интродукция и четыре раздела), которые следуют без перерыва и объединены общими темами. Темы эти, наиболее личные, лирические среди всех симфоний Шумана, мастерски варьируются, демонстрируя самые разные возможности, вплоть до рождения контрастных образов, подобно Шотландской симфонии Мендельсона.
Музыка
Медленную интродукцию (вступление) открывает напевная, задумчивая тема; она развертывается постепенно, неторопливо. Лишь к концу интродукции движение ускоряется, и в арабесках скрипок вырисовывается типично шумановская тема, единственная в экспозиции сонатного аллегро. В миноре — это главная партия, в мажоре — побочная. Дальнейшее варьирование в разработке приводит к рождению темы совсем иного склада — яркой, маршевой, с пунктирным ритмом. Она мощно излагается всеми духовыми инструментами в сопровождении литавр, струнные же повторяют арабески главной партии. В центре разработки — совершенно новая лирическая тема с размашистой мелодией у скрипок, образующая контраст ко всем ранее звучавшим. В коде она трансформируется в марш, а легкие арабески главной партии превращаются в торжественные унисоны.
Без перерыва начинается вторая часть, названная Шуманом «Романсом». Его поэтичную мелодию в духе народной баллады поют солирующий гобой и виолончели. Как естественный припев баллады звучит
певучая тема интродукции. А контрастный средний раздел образуют узорные вариации на тему интродукции в мажоре в исполнении скрипки соло.
Третья часть — скерцо — вызывает прямые ассоциации с Девятой симфонией Бетховена. Их темы — энергичные, упругие, напористые — удивительно похожи, но шумановская мягче, лишена героического, воинственного оттенка. Как нередко у Шумана, в скерцо два трио, однако второе почти точно повторяет музыку первого: это мажорные вариации у скрипок на тему интродукции, подобные середине романса. Последнее (третье) изложение начального раздела скерцо заменено медленным эпизодом, который служит переходом к финалу, аналогично переходу от интродукции к сонатному аллегро.
Начинающийся без перерыва финал тематически перекликается с первой частью: главная партия — марш из разработки, торжественно звучащий tutti. Другие темы не нарушают общего ликующего настроения. Разработкой служит фугато с четким пунктирным ритмом, незаметно переходящее в репризу, где отсутствует главная партия. Завершает симфонию стремительная кода.
А. Кенигсберг
Симфоническое творчество Шумана →
Premiere and reception of Schumann’s Fourth Symphony
Robert and Clara Schumann in 1847, lithograph with a personal dedication
The new symphony greatly contrasted with the first. And that meant more than just its revolutionary structure. Instead of a sunny invocation of spring, it was a more brooding and dramatic work in D minor.
If he expected to duplicate the success of his first symphony, he was disappointed. The relative failure did not result from a lack of effort. He enlisted Franz Liszt to perform a duet with Clara, herself a famous virtuoso, on the December 6 premiere of the symphony.
Mendelssohn, however, was not available to conduct that concert. Concertmaster Ferdinand David prepared the symphony. Clara complained that the orchestra under his leadership did not play it well.
Nonetheless, the symphony received favorable reviews. Schumann’s publisher, however, declined to accept it. The First Symphony was selling very well. A new symphony so soon after a lackluster premiere might interfere with sales. So Schumann set it aside for more than ten years. During the interval, he composed and published two more symphonies.
Revision and success
After the completion of the last of these, Schumann began to prepare for posthumous publication of a D minor symphony by Norbert Burgmüller. That work inspired him to return to his own D minor symphony, but he didn’t simply dust it off and have it performed. He revised it considerably.
The premiere of the new version on May 13, 1853 at the Lower Rhine Music Festival met with great enthusiasm. It was one of the last public triumphs of his career before he descended into madness.
Clara Schumann considered the revision far superior to the original. Johannes Brahms, on the other hand, preferred the first version. Over Clara’s objections, he had it published. Today, the revised version is the more often performed and recorded, but the original version still has its champions.
Analysis of Schumann’s Fourth Symphony
The standard four-movement symphony opens with a movement in sonata form. It’s usually a fast movement that may or may not have a slow introduction. A slow movement usually comes second. Classical symphonies usually used a minuet for the third movement. Multiple forms served for the fourth movement.
Except for his first and eighth symphonies, Beethoven substituted a much faster movement in triple time for the minuet. In the second and third symphonies, he labeled it “scherzo.” Although he didn’t call his other similar symphonic movements scherzos, it became a common designation.
Schumann discovered and promoted Schubert’s Great C Major Symphony, usually numbered the ninth. It follows that standard form, with a scherzo.
All of Schumann’s symphonies show Schubert’s influence and all have scherzos, although, except for the first symphony, he does not use the standard order of movements.
The D minor symphony marks Schumann’s most radical departure from the model he inherited from Beethoven and Schubert. Most analyses I have seen describe it in four movements played without pause, but from the start, Clara Schumann described it as a single movement.
Not quite the first movement
Incipit of Schumann’s Fourth Symphony. The descending four-note figure is the Clara Theme
It opens with what seems like the standard slow introduction and moves to what seems like the opening of a fast movement. The opening is based on the so-called Clara Theme. Clara wrote Romance varié for solo piano and had it published as her op. 3 in 1833. Robert Schumann and Brahms both used the theme extensively. It appears in various guises throughout the symphony.
A standard first movement of a symphony would introduce a theme in the tonic and move to a new theme in a contrasting key. There would be a development followed by a recapitulation of the basic thematic material, all in the tonic. That’s not what happens.
The opening section does indeed modulate to the contrasting key of F major, but it doesn’t introduce a new theme. In this way, it resembles the monothematic sonata forms of Haydn. In the revised version, but not the original, this opening section repeats.
It’s what looks on the surface like a development section that introduces new thematic material. The trombones proclaim a dramatically dissonant theme before more lyrical music, a typical second theme, appears. This section eventually winds up in D major.
Not quite the second and third movements
Instead of providing the expected recapitulation, Schumann moves immediately to the slow Romanze. Most of it comprises an oboe and cello duet, but the center section returns to the Clara Theme of the slow introduction. Then a totally new violin solo leads back to the duet.
The scherzo, like standard scherzos, introduces a very fast dancelike idea and moves to a middle section. Except this one uses the violin solo from the Romanze, now played by all the violins, for that purpose. The opening of the scherzo reappears as expected, but so does the violin melody.
Finale, but not quite the fourth movement
A quiet passage that corresponds to nothing in a standard symphony leads back to the finale. But it starts out with some of the new themes introduced in the “development.” The finale provides the recapitulation expected earlier, except it omits much of the expected thematic material. Much of it is also in D major, sort of an extended Picardy third.
The recapitulation of an ordinary sonata form resolves all the dramatic tension that comes earlier. Schumann’s doesn’t. The open ending may be one of the most thoroughly Romantic aspects of his radical form.
Sources:
Radical romanticism: Schumann’s Symphony No. 4 / Calvin Dotsey, Houston Symphony Orchestra. October 2018Schumann and Brahms: musical depictions of Clara / Timothy Judd, The Listener’s Club. September 9, 2019Schumann: Symphony no. 4 in D minor, op. 120 (final version) / C. Kenneth Woods. October 2013