Дискография студии
Год | Работа. Роль | Дирижер. Актеры | Лейбл |
---|---|---|---|
1957 | Ла sonnambula,. Тереза | Антонино Вотто. Мария Каллас. Никола Монти | EMI Classics |
1957 | Андреа Шенье,. Берси | Джанандреа Гаваззени. Рената Тебальди. Марио дель Монако | Декка |
1958 | Мадам Баттерфляй,. Судзуки | Туллио Серафин. Рената Тебальди. Карло Бергонци | Decca Records |
1959 | Джоконда,. Лаура | Антонино Вотто. Мария Каллас. Пьеро Капуччилли | EMI Classics |
1959 | Женитьба Фигаро,. Керубино | Карло Мария Джулини. Джузеппе Таддеи. Элизабет Шварцкопф | EMI Classics |
1959 | Реквием (Верди),. Меццо- Сопрано | Туллио Серафин. Борис Кристофф. Эухенио Фернанди | Testament Records |
1961 | Дон Карлос,. Эболи | Габриэле Сантини. Борис Кристофф. Антониетта Стелла | Deutsche Grammophon |
1963 | Il trovatore,. Azucena | Туллио Серафин. Карло Бергонци. Антониетта Стелла | Deutsche Grammophon |
1964 | Риголетто,. Маддалена | Рафаэль Кубелик. Рената Скотто. Дитрих Фишер-Дискау | Deutsche Grammophon |
1965 | Cavalleria rusticana,. Сантуцца | Герберт фон Караян. Карло Бергонци. Джангиакомо Гуэльфи | Deutsche Grammophon |
1967 | Медея,. Нерис | Ламберто Гарделли. Гвинет Джонс. Бруно Преведи | Decca Records |
1967 | Реквием ( Верди),. Меццо-Сопрано | Герберт фон Караян. Леонтин Прайс. Лучано Паваротти | Deutsche Grammophon. (аудио и видео) |
1968 | Cavalleria rusticana,. Santuzza | Герберт фон Караян.. Джангиакомо Гуэльфи | Deutsche Grammophon. (Фильм) |
1970 | Реквием (Верди),. Меццо-Сопрано | Сэр Джон Барбиролли. Монтсеррат Кабалле. Джон Викерс | EMI Classics |
1970 | Il trovatore,. Azucena | Зубин Мета. Ле онтин Прайс. Пласидо Доминго | RCA Records |
1972 | Norma,. Adalgisa | Карло Феличе Силларио. Монтсеррат Кабалье. Пласидо Доминго | RCA Records |
1973 | Suor Angelica,. La zia Principessa | Бруно Бартолетти. Катя Риччарелли. | RCA Records |
1974 | Un giorno di regno,. Маркаса дель Поджио | Ламберто Гарделли. Джесси Норман. Хосе Каррерас | Philips Records |
1974 | Аида,. Амнерис | Риккардо Мути. Монтсеррат Кабалье. Пласидо Доминго | EMI Classics |
1974 | Любимый,. Леонора | Ричард Бониндж. Лучано Паваротти. Габриэль Бакье | Decca Records |
1975 | Бал в масках,. Ульрика | Риккардо Мути. Мартина Арройо. Пласидо Доминго | EMI Classics |
1976 | Макбет,. Леди Макбет | Риккардо Мути. Шерил Милнс. Хосе Каррерас | EMI Classics |
1976 | Форза дель судьбы,. Прециосилла | Джеймс Левин. Леонтин Прайс. Plác ido Domingo | RCA Records |
1978 | Tancredi,. Tancredi | Габриэле Ферро. Лелла Куберли. Никола Гуселев | Warner Fonit |
1978 | Ари ди Верди,. Абигайль (Набукко ). Эльвира (Эрнани ). Медора (Иль Корсаро ). Эболи (Дон Карло ). Амелия (Un bal in maschera ) | Нелло Санти. Иво Винко | Warner Fonit |
Жизнь и карьера
Родился 22 апреля 1935 года, в Кресентино, провинция Верчелли, Италия, Коссотто посещал Туринскую Музыкальную академию и учился у Мерседес Льопарт. Она дебютировала в опере в роли сестры Матильды на мировой премьере оперы Пуленк Диалоги кармелитов в 1957 году в Ла Скала в Милане . Ее международный дебют состоялся на Уэксфордском фестивале 1958 года в роли Джованны Сеймур в Доницетти Анна Болена. Ее дебют в Ковент-Гарден состоялся в 1959 году в роли Нерис в фильме Керубини Меди с Марией Каллас в главной роли. Исполнение в 1962 году главной роли в La Favorita в Ла Скала привело к широкой известности, и она дебютировала в Америке в той же роли в 1964 году в Лирической опере Чикаго и Амнерис в Метрополитен-опера в 1968 году.
В период с 1967–68 по 1988–89 годы Коссотто дал 148 спектаклей в Метрополитене (исключительно главные роли). Она считалась экспертом в изображении главных ролей меццо / контральто в итальянской опере середины XIX века, таких как Favorita (La Favorita), Amneris (Aida ), Azucena (Il trovatore ).), Эболи (Дон Карлос ), Презиосилла (La forza del destino ), Маддалена (Маддалена ), Ульрика (Un балл в масках ) и Лаура (Джоконда ). Она также сыграла Кармен, Керубино Моцарта, Урбена в «Гугенотах» Мейербера , Ромео Беллини и Марфу в Хованщине.
В 2005 году Коссотто отпраздновал свое 70-летие спектаклем Супруга Анжелика в Королевском театре Льеж, Бельгия.
Коссотто был женат на итальянском басе Иво Винко более 40 лет (закончившийся разводом). У них родился сын.
Согласно книге «Опера», «Она и Джульетта Симионато были ведущими итальянскими меццо-сопрано 1960-х и 1970-х годов. Она получила одобрение в анналах оперной музыки. история ее прекрасного вокального тембра, ее совершенной техники пения и легкости, с которой она могла овладеть разными регистрами. Помимо исполнения великих меццо-ролей, она также взяла выдающиеся альтовые партии итальянского оперного репертуара ».
Помимо меццо и альта, Коссотто также исполнял партии сопрано, традиционно исполняемые меццо, такими как Сантуцца (Cavalleria Rusticana ) и Адальгиса (Норма ).
Она пела Адальгису рядом с Нормами Каллас, Джоан Сазерленд, Монтсеррат Кабалле, Лейлой Генсер и Элинор Росс
В ее репертуаре Метрополитен были Амнерис, Эболи, Адальгиса, Сантуцца, Азусена, Далила, Кармен (только в турне и на концертах в парке под открытым небом), Принципесса (Адриана Лекуврёр ) и Мистрис Быстро (которую она добавила в 1985 году пел с Джузеппе Таддеи as Фальстаф ).
“I could not believe where this voice came from… She had this melting, big sound.”
– Renata Scotto, soprano
Great Interpreters: Fiorenza Cossotto
Broadcast on Fine Music Radio on 22 November 2013.
Like her predecessors Ebe Stignani, Fedora Barbieri and Giulietta Simionato before her, Fiorenza Cossotto (born 1935) was considered one of the prime exponents of the heavy Italian mezzo-soprano roles of the middle 19th century. Cossotto’s tremendous instrument – one of the most powerful dramatic mezzo-soprano voices of the 20th century – was highly regarded for its impressive range, flexibility and for the consistency with which she managed to move through its different registers: from a blazing chest voice to an easy and nimble high register. According to Enzo Bordello, “Cossotto’s voice was ringing, rock-solid and massive. My eardrums vibrated for hours after one of her performances.” Hers was not merely a huge dramatic voice; rather, it was a sumptuous, well-schooled and fluid instrument capable of great agility.
Cossotto enjoyed a spectacular career of considerable duration. Between the seasons of 1967–68 and 1988–89 she gave altogether 148 performances of leading roles at the Metropolitan Opera. Her 1985 Amneris in the video of Leontyne Price’s farewell performance of Aida was as potent as it was at her debut, while Cossotto practically owned the part of Azucena in Il trovatore.
Cossotto will be remembered the annals of operatic history for the extraordinary power and unique timbre of her voice. Fortunately many of her “live” performances were recorded for prosperity and her recorded legacy encompasses a large catalogue of commercial recordings, augmented by many broadcasts and pirated performances available on CD and DVD.
In this On And Off The Record podcast, Adriaan Fuchs explores the phenomenal voice and artistry of Fiorenza Cossotto.
More Arias, Duets and Ensembles performed by Fiorenza Cossotto
428 Results
Page 1 of 15 1
Nr.
1L’amour est un oiseau rebelle (Habanera) Popularity:
Opera: CarmenComposer: BizetAct: 1.07
Type: ariaVoice: mezzoLanguage: French
Roles: Carmen
2Casta diva Popularity:
Opera: NormaComposer: BelliniAct: 1.09
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: Italian
Roles: Norma
3Mon coeur s’ouvre a ta voix Popularity:
Opera: Samson et DalilaComposer: Saint-SaënsAct: 2
Type: ariaVoice: mezzoLanguage: French
Roles: Dalila
4Sull aria Popularity:
Opera: Nozze di Figaro, LeComposer: MozartAct: 3.14-1
Type: duetVoice: S SLanguage: Italian
Roles: Susanna/Rosina
5Una voce poco fa Popularity:
Opera: Barbiere di Siviglia, IlComposer: RossiniAct: 1.12-1
Type: ariaVoice: contralto or mezzoLanguage: Italian
Roles: Rosina
6Ah! non credea mirarti Popularity:
Opera: Sonnambula, LaComposer: BelliniAct: 2.12
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: Italian
Roles: Amina
7Bella figlia dell’amore Popularity:
Opera: RigolettoComposer: VerdiAct: 4.04
Type: quartetVoice: S cA T BrLanguage: Italian
Roles: Gilda/Maddalena/Duke/Rigoletto
8Oh! quante volte Popularity:
Opera: Capuleti ed i Montecchi, IComposer: BelliniAct:
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: Italian
Roles:
9Pres des remparts de Seville (Seguidilla) Popularity:
Opera: CarmenComposer: BizetAct: 1.12
Type: ariaVoice: mezzoLanguage: French
Roles: Carmen/José
10O del mio dolce ardor Popularity:
Opera: Paride ed ElenaComposer: GluckAct:
Type: ariaVoice: mezzoLanguage: Italian
Roles: Paride
11Vogliatemi bene Popularity:
Opera: Madame ButterflyComposer: PucciniAct: 1.13-2
Type: duetVoice: T SLanguage: Italian
Roles: Pinkerton/Cio-Cio
12Spargi d’amaro pianto Popularity:
Opera: Lucia di LammermoorComposer: DonizettiAct: 3.09
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: Italian
Roles: Lucia
13Tacea la notte placida Popularity:
Opera: Trovatore, IlComposer: VerdiAct: 1.07
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: Italian
Roles: Leonora
14O patria mia Popularity:
Opera: AidaComposer: VerdiAct: 3.03-2
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: Italian
Roles: Aida
15Non so piu cosa son cosa faccio Popularity:
Opera: Nozze di Figaro, LeComposer: MozartAct: 1.12
Type: ariaVoice: mezzoLanguage: Italian
Roles: Cherubino
16Al dolce guidami Popularity:
Opera: Anna BolenaComposer: DonizettiAct: 2.18
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: Italian
Roles: Anna
17Stride la vampa Popularity:
Opera: Trovatore, IlComposer: VerdiAct: 2.02
Type: ariaVoice: mezzoLanguage: Italian
Roles: Azucena
18Martern aller Arten Popularity:
Opera: Entführung aus dem Serail, DieComposer: MozartAct: 2.08
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: German
Roles: Konstanze
19Vieni t’affretta Popularity:
Opera: MacbethComposer: VerdiAct: 1.06
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: Italian
Roles: Lady McB
20Mira o Norma Popularity:
Opera: NormaComposer: BelliniAct: 2.05-1
Type: duetVoice: S S/MzLanguage: Italian
Roles: Norma/Adalgisa
21D’amor sull’ali rosee Popularity:
Opera: Trovatore, IlComposer: VerdiAct: 4.02
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: Italian
Roles: Leonora
22Dunque io son Popularity:
Opera: Barbiere di Siviglia, IlComposer: RossiniAct: 1.19
Type: duetVoice: Br cA/MzLanguage: Italian
Roles: Figaro/Rosina
23Porgi amor qualche ristoro Popularity:
Opera: Nozze di Figaro, LeComposer: MozartAct: 2.01
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: Italian
Roles: Rosina
24Ritorna vincitor Popularity:
Opera: AidaComposer: VerdiAct: 1.10-1
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: Italian
Roles: Aida
25Dove sono i bei momenti Popularity:
Opera: Nozze di Figaro, LeComposer: MozartAct: 3.11
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: Italian
Roles: Rosina
26L’altra notte in fondo al mare Popularity:
Opera: MefistofeleComposer: BoitoAct: 3
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: Italian
Roles: Margherita
27Di tanti palpiti Popularity:
Opera: TancrediComposer: RossiniAct:
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: Italian
Roles:
28Tu che le vanita Popularity:
Opera: Don CarloComposer: VerdiAct: 4.01-1
Type: ariaVoice: sopranoLanguage: Italian
Roles: Elisabeth
29C’est toi C’est moi Popularity:
Opera: CarmenComposer: BizetAct: 3.14
Type: duet,choirVoice: Mz TLanguage: French
Roles: Carmen/José
30Manrico? Popularity:
Opera: Trovatore, IlComposer: VerdiAct: 3.09
Type: recitativeVoice: T TLanguage: Italian
Roles: Ruiz/Manrico
428 Results
Page 1 of 15 1
Podcast Track List
1) “S’apre per te il mio cor” (“Mon cœur s’ouvre à ta voix”) from Samson et Dalila (Saint-Saëns)
Fiorenza Cossotto (Dalila)
2) “Condotta ell’era in ceppi” from Il trovatore (Verdi)
Fiorenza Cossotto (Azucena)
Carlo Cossutta (Manrico)
Conductor: Riccardo Muti
Recorded: “live” in Florence, 1977.
3) “O mio Fernando” from La favorita (Donizetti)
Fiorenza Cossotto (Leonora di Gusmann)
Orchestra of the Teatro Comunale, Bologna
Conductor: Richard Bonynge
Recorded: 1978
4) “Habanera” from Carmen (Bizet)
Fiorenza Cossotto (Carmen)
Orchestra and Chorus of the Teatro La Fenice
Conductor: Peter Maag
Recorded: “live” in Venice, 1971.
5) Judgement Scene from Aida (Verdi)
Fiorenza Cossotto (Amneris)
Nicolai Ghiaurov (Ramfis)
Orchestra and Chorus of La Scala
Conductor: Claudio Abbado
Recorded: “live” in Milan, 4 October 1972.
6) “O don fatale” from Don Carlo (Verdi)
Fiorenza Cossotto (Eboli)
Vienna Philharmonic Orchestra
Conductor: Silvio Varviso
Recorded: “live” in Vienna, 17 June 1968.
7) “Una voce poco fa” from Il barbiere di Siviglia (Rossini)
Fiorenza Cossotto (Rosina)
Orchestra of La Scala
Recorded: “live” in Milan, 1964.
“O rimembranza” from Norma (Bellini)
Montserrat Caballé (Norma)
Fiorenza Cosotto (Adalgisa)
Turin Radio Orchestra
Conductor: Georges Prêtre
Recorded: “live”, 1971.
9) “Vieni t’affretta!” from Macbeth (Verdi)
Fiorenza Cossotto (Lady Macbeth)
New Philharmonia Orchestra
Conductor: Riccardo Muti
Recorded: 1976.
10) “Voi lo sapete” from Cavalleria rusticana (Mascagni)
Recorded: “live” in Moscow, 1964.
11) “E il tuo nocchiere” from La Gioconda (Ponchielli)
Maria Callas (Gioconda)
Fiorenza Cossotto (Laura Adorno)
Pier Miranda Ferraro (Enzo Grimaldo)
Orchestra of La Scala
Conductor: Antonino Votto
Recorded: 1959.
12) “Il Principe Gualtiero” from Suor Angelica (Puccini)
Katia Ricciarelli (Suor Angelica)
Fiorenza Cossotto (Zia Principessa)
Orchestra Stabile dell Accademia di Santa Cecilia
Conductor: Bruno Bartoletti
Recorded: 1973.
13) “Non so più cosa son, cosa faccio” & “Voi che sapete” from Le nozze di Figaro (Mozart)
Fiorenza Cossotto (Cherubino)
Philharmonia Orchestra
Conductor: Carlo Maria Giulini
Recorded: 1961.
14) “Nel giardin del bello” (Canzone del Velo) from Don Carlo (Verdi)
Fiorenza Cossotto (Eboli)
Rome Opera Orchestra
Conductor: Thomas Schippers
Recorded: “live” in 1969.