Бетховен: творчество для театра

Фиделио / fidelio

Краткое содержание

Действующие лица:

  • Фернандо, министр (баритон, бас-баритон)
  • Дон Пизарро, начальник тюрьмы (баритон)
  • Флорестан, узник (тенор)
  • Леонора (Фиделио), жена Флорестана (сопрано)
  • Рокко, смотритель тюрьмы (бас)
  • Марселина, его дочь (сопрано)
  • Жакино, привратник (тенор)
  • Первый узник (тенор)
  • Второй узник (баритон)
  • офицеры, стража, узники, народ.

Действие происходит в испанской тюрьме, близ Севильи, в конце XVIII века.

Действие первое

Двор испанской тюрьмы-крепости. Дочь смотрителя, Марселина, занята работой по дому. За девушкой ухаживает привратник Жакино, он хотел бы жениться на ней, но ей нравится Фиделио, новый помощник отца.

Старый тюремный смотритель Рокко — добрый, честный бедняк, которого долгая служба в тюрьме сделала несколько безразличным ко всему. Главная его забота — дочь Марселина. Рокко тоже доброжелательно относится к новому помощнику, надежному, молчаливому, прилежному юноше, и охотно видел бы в нем своего зятя и преемника. Приходит Фиделио. Никто и не подозревает, что это не мужчина, а женщина, Леонора, долгие годы ищущая своего исчезнувшегося супруга и из-за этого поступившая на службу в эту страшную тюрьму. Она слышит, что ее хозяин много шепчется о каком-то загадочном заключенном, которого держат глубоко под землей, совершенно отдельно от других. Никто, кроме Рокко, не смеет войти в эту подземную темницу, — как гласит приказ начальника тюрьмы, дона Пизарро.

Начальник тюрьмы узнает, что из Мадрида выехал министр, дон Фернандо, который хочет появиться в крепости без предупреждения, неожиданно, так как до него дошли слухи, будто здесь без суда, вопреки закону держат в кандалах невинных жертв. Но и дон Пизарро не теряет времени: таинственный узник должен умереть. Однако смотритель ни за какое вознаграждение не согласен на убийство. Поэтому начальник сам берется совершить подлое деяние и требует от Рокко лишь одного: вырыть могилу, внизу, в скалистом подземелье, чтобы от таинственного, безымянного узника не осталось и следа.

Леоноре-Фиделио удается подслушать — разговор, и, подозревая, что таинственный узник — ее муж, она умоляет старика разрешить помочь ему в тяжелой работе. Тюремный смотритель сначала противится, он боится нарушить строгий запрет, но в конце концов уступает мольбам. Так храбрая женщина получает возможность сопровождать его.

Чудесная солнечная погода. Рокко, которого мучает совесть при мысли о приближающейся кровавой расправе, по просьбе Фиделио на короткое время выпускает узников на прогулку. Однако Пизар-ро тут как тут: он призывает смотрителя к ответу за поблажку узникам, но тот ссылается на день рождения короля. Начальника тюрьмы удовлетворяет ответ, к тому же смотрителю известно о задуманном убийстве, и разумнее быть снисходительным к нему.

Действие второе

Картина первая.

Рокко и Фиделио спускаются в подземелье вырыть могилу для несчастного узника. Флорестан, прикованный бесчеловечными прислужниками Пи-зарро к скале, умоляет Рокко известить обо всем его жену, Леонору. Запуганный, дрожащий за кусок хлеба тюремщик, хотя и жалеет узника, но отвечает ему отказом. Фиделио-Леонора по голосу сразу же узнает своего исчезнувшего супруга. Но она еще не может открыться мужу. Вместе со стариком она роет могилу.

Входит Пизарро. Он уже собирается убить Флорестана, но в этот момент Фиделио приставляет к его груди пистолет. Внезапно раздается звук трубы, возвещающий о прибытии в крепость министра. Вот уже приближается гонец, и подлый убийца, отбросив в сторону кинжал, спешит наверх, навстречу министру.

Флорестан обнимает свою верную супругу.

Картина вторая.

Ликующий народ приветствует министра. Раздается речь Фернандо: «Я пришел к вам, страдальцы…» Король помиловал всех осужденных, Леонора сама выводит на солнечный свет бледного Флорестана, и министр узнает в нем своего друга, пламенного борца за правду, которого считал давно умершим.

Марселина, которая уже знает, что Фиделио — женщина, верная супруга Флорестана, смущенная, но счастливая, протягивает руку Жакино. Пизарро постигает заслуженная кара: его бросают в то самое подземелье, в котором он мучил своих пленников.

Beethoven: Fidelio — Jones, King, Neidlinger — Böhm

  • Order:
  • Duration: 1:51:45
  • Uploaded Date: 09 Aug 2016
  • views: 116372

Ludwig van Beethoven
FIDELIO

Leonore — Gwyneth Jones
Florestan — James King
Don Pizarro — Gustav Neidlinger
Rocco — Josef Greindl
Don Fernando — Martti Ta…
Ludwig van Beethoven
FIDELIO

Leonore — Gwyneth Jones
Florestan — James King
Don Pizarro — Gustav Neidlinger
Rocco — Josef Greindl
Don Fernando — Martti Talvela
Marzelline — Olivera Miljakovic
Jaquino — Donald Grobe
Erster Gefangener — Barry McDaniel
Zweiter Gefangener — Manfred Röhrl

Chor und Orchester der Deutschen Oper Berlin
Conductor : Karl Böhm
Stage director : Gustav Rudolf Sellner

Subtítulos en español
https://wn.com/Beethoven_Fidelio_Jones,_King,_Neidlinger_Böhm

Действие 2

№11. Интродукция и Ария: «Gott, Welch Dunkel hier! — In des Lebens Frühlingstagen»

№12. Мелодрама и Дуэт (Рокко и Леонора: «Wie kalt ist es in diesem unterirdischen Gewölbe! — Nur hurtig fort, nur frisch gegraben»

Диалог: «Er erwacht»

№13. Терцет: «Euch werde Lohn in besseren Welten»

Диалог: «Alles ist bereit»

№14. Квартет: «Er sterbe! Doch er soll erst wissen — Vater Rocco! Der Herr Minister ist angekommen — Es schlägt der Rache Stunde»

№15. Дуэт, Леонора и Флорестан: «O namenlose Freude!»

Ouvertüre «Leonore III» (в издании Deutsche Grammophon 1991 г.)

№16. Финал: «Heil sei dem Tag — Bestrafet sei der Bösewicht — O Gott! Welch ein Augenblick! — Wer ein holdes Weib errungen»

Wiener Staatsoperchor
Wiener Philharmoniker, Leonard Bernstein

Fidelio, Ludwig van Beethoven’s only opera, takes as its subject a theme close to the composer’s heart: the defeat of tyranny through man’s innate desire for liberty. The first version of the opera, premiered in 1805 under the title Leonore (the name of the heroine), was staggeringly unsuccessful. This was largely the result, however, of circumstances beyond Beethoven’s control: Vienna was then occupied by Napoleon’s troops, who made up a large part of the audience. It seems likely that the Beethoven-loving but troubled Viennese had more pressing concerns than attending such an entertainment. And the members of Napoleon’s army might not have appreciated the opera’s themes, which ran counter to the soldiers’ very presence in Vienna.

Beethoven retooled the opera in 1806, shuffling certain sections and making cuts. In this form Leonore was revived with considerable success, although Beethoven withdrew the opera from performance because of suspicions that he was not receiving his full share of the proceeds. In 1814 Beethoven revised the opera yet again, changing its name to Fidelio. This final version was a success, both in the theater and in the composer’s own esteem, and it is this version that is generally regarded as the «definitive» incarnation of the opera. Each of the three «Fidelios» featured a different overture: the first version used what is now called the Leonore Overture No. 2; the second, Leonore No. 3; and the final used the Fidelio Overture. (Beethoven composed Leonore No. 1 for a Prague staging which never took place.) Though rarely heard in performances of the complete opera, each of the «Leonore» overtures has retained a place in the concert repertory.

The original libretto was fashioned by Joseph Sonnleithner after Jean Bouilly’s Leonore (1798). The text for the final version was reworked by the Leipzig-born playwright and poet Georg Friedrich Treitschke, whom Beethoven had met in 1811. The story concerns Leonore, who is trying to free her political-prisoner husband, the Spanish nobleman Florestan, from the prison of the evil Pizarro by disguising herself as a man, Fidelio, and working in the prison.

Highlights from the score include the Act One quartet «Mir ist so wunderbar,» which is certainly the most famous excerpt from the opera; Marcellina’s Act One aria, «O wär’ ich schon mit dir vereint,» in which she discloses her burgeoning love for Fidelio; Florestan’s Act One aria, «In des Lebens Frühlingstagen,» which he sings in his cell thinking of his wife; and the lovely «O namenlose Freude,» a moving duet between Florestan and Leonore that follows her foiling of the murder plot. There is much spoken dialogue throughout Fidelio; some have cited this aspect in criticism, saying that it robs the work of its momentum. That view is a minority one, however, and Fidelio has generally been held in high critical esteem; despite its sometimes shaky plot, the music is unassailably great and blazes with Beethoven’s steadfast commitment to liberty and humanity. Fidelio makes explicit the strand of political idealism that seems to simmer beneath the surfaces of many of his other works, and if it does not have the universal appeal of some of his better-known orchestral classics, it nevertheless seems very close to Beethoven’s own heart.

Beethoven: Fidelio (English Subtitles)

  • Order:
  • Duration: 2:11:10
  • Uploaded Date: 21 Nov 2022
  • views: 5738

QueenCityOpera.org
To make a tax-deductible donation: https://www.paypal.com/us/fundraiser/charity/2196646
Artistic Director and Conductor: Isaac Selya
Pianist …
QueenCityOpera.org
To make a tax-deductible donation: https://www.paypal.com/us/fundraiser/charity/2196646
Artistic Director and Conductor: Isaac Selya
Pianist and Assistant Conductor: Gongming Sam Jiang
Stage Director: Rebecca Herman
Set Fabrication: Lizzy DuQuette, Sean McGhee, David Salada
Set Construction Assistants: Leif Fairfield, Sso-Rha Kang
Costume Designer: Brooke Arthur
Lighting Designer: Larry Csernik
Wig and Makeup Designer: Jerome Horng
Wig and Makeup Assistant: Amy Whitaker
Stage Manager: Rosie Burns-Pavlik
Assistant Stage Manager: Sarah Patisaul
Supertitles Coordinator: Mike Goist

Cast in order of appearance:
Jaquino: M. Andrew Jones
Marzelline: Erin Keesy
Rocco: Kenneth Shaw
Leonore: Mithra Mastropierro
Pizzaro: Brandon Morales
First Prisoner: Travis Pierece
Second Prisoner: John Mburu
Florestan: Brent Reilly Turner
Don Fernando: Thomas Dreeze

Queen City Opera Chorus

Soprano
Madeline Jentsch
Rachel Kobernick
Claudia Neff

Alto
Kate Gardin
Grace Kiver

Tenor
Henry Benson
Haksung Lee
Travis Pearce
Matt Tschimperle

Bass
Jason Holmes
John Mburu

Queen City Opera Orchestra

Flauti
Annie Gordon
Chia-Jui He
Amelia Dicks (piccolo)

Oboi
Austin Smith
Axl Pons

Clarinetti
Laura Sabo
Kristen Welke

Fagotti
Coltan Foster
Andrea Bragiel
Eric Louie (Contra)

Corni
Rachel Hockenberry
Mica Redden
Brad Granville
Emily Toth

Clarini
Audrey Schmid
Dave Zeng

Tromboni
Jett Walker
Sean McGhee

Timpani
Kyle Lamb

Violin 1
Jordana Greenberg
Pin-Hsuan Chen
Lu Li
Yu-Kun Hsiang
Alexis Shambley
Yen-Ju Young

Violin 2
Alistair Watson
Marion Peraza
Hyeji Jeong

Viola
Yu-Ting Huang
Cristian Díaz
Michael Siyu Jiang
Peter Gorak

Cello
Laura Jekel
Shu-Li Cheah
Michaela Hibbard

Bass
Maurice Todd
Ben Grabell

Recorded and engineered by Brandenburgh Productions https://brandenburghproductions.com/about
https://wn.com/Beethoven_Fidelio_(English_Subtitles)

Stage@Seven: Beethoven: Fidelio (Ouverture) – Andrés Orozco-Estrada

  • Order:
  • Duration: 6:48
  • Uploaded Date: 02 Jul 2020
  • views: 83800

Frankfurt Radio Symphony and Frankfurt Radio Big Band live!

Stage@Seven on Tour

Frankfurt Radio Symphony
Andrés Orozco-Estrada, Conductor

Ludwig van Beet…
Frankfurt Radio Symphony and Frankfurt Radio Big Band live!

Stage@Seven on Tour

Frankfurt Radio Symphony
Andrés Orozco-Estrada, Conductor

Ludwig van Beethoven:
Fidelio – Ouverture

Charity Concert for the Rheingau Music Festival
Eberbach Monastery, 19 June 2020

Note:
In accordance with the current restrictions imposed by the Corona pandemic in Germany, this livestream series currently only features ensembles up to chamber orchestral size. The required minimum distances are respected. Streaming is also carried out in a reduced setting.
____________

Hinweis:
Entsprechend den derzeit geltenden Einschränkungen im Rahmen der Corona-Pandemie in Deutschland treten in dieser Livestream-Reihe aktuell nur Ensembles bis kammerorchestraler Größe auf. Die erforderlichen Mindestabstände werden dabei respektiert. Auch das Streaming erfolgt in einem reduzierten Setting.
https://wn.com/Stage_Seven_Beethoven_Fidelio_(Ouverture)_–_Andrés_Orozco_Estrada

ДЕЙСТВИЕ II

Сцена 1. В своей мрачной подземной темнице Флорестан, прикованный к камню, погружен в тяжелые раздумья о своем положении. Позади него длинный ряд ступеней, ведущих к двери. Он поет трогательную арию «In des Lebens Frtihlingstagen» («Боже, что за мрак»), в которой сокрушается по поводу своей печальной участи и смиряется с мыслью о смерти, которая, очевидно, недалека. Ему грезится, будто он видит ангела в образе Леоноры, ведущего его на небеса. Изможденный, он впадает в забытье.

Входят Рокко и Фиделио (Леонора). Они готовятся рыть могилу у стены камеры. Сцена эта сочинена в стиле, который с точки зрения техники и его литературной основы именуется «мелодрамой», иными словами здесь разговорные диалоги чередуются с оркестровыми эпизодами. Пока тюремщики трудятся, Леонора старается разглядеть черты лица узника, но у нее нет уверенности, что это ее муж — даже тогда, когда Рокко заводит разговор с ним и предлагает ему глоток вина. Несколько мгновений спустя она, однако, уже уверена, что это действительно Флорестан, ее муж. И теперь, когда с разрешения Рокко она предлагает ему кусок хлеба, она не может перенести того, что даже он, ее любимый Флорестан, не узнает ее. Нежной мелодией он выражает свою благодарность помощнику тюремщика (то есть Леоноре, своей жене) за оказанное ему благодеяние.

Теперь Рокко подает условленный сигнал Пизарро, Флорестан узнает наконец, кто послал его сюда, его охватывает предчувствие, что его жизнь в опасности. Пизарро закутанный в плащ, спускается по лестнице. Какой-то момент он со злорадством глядит на Флорестана, который с полным достоинством теперь смотрит в глаза смерти. Но в тот самый момент, когда Пизарро, уже обнажив кинжал, готов вонзить его во Флорестана, Леонора бросается ему наперерез, крича: «Если должен пасть Флорестан, то убей сначала его жену!» Все замирают пораженные. А когда Пизарро намеревается совершить двойное убийство, Леонора выхватывает пистолет из потайного кармана и направляет его на Пизарро. Мгновение спустя за сценой слышится призывный звук трубы, который каждый помнит по частым исполнениям увертюры «Леонора №3». Мгновение тишины (другой отрывок из музыки увертюры), и вновь звучит труба — на сей раз ближе. Врывается Жакино, он приносит новости: премьер-министр уже прибыл, он у ворот. Звучит короткий квартет, Пизарро и Рокко удаляются, и сцена обычно завершается полным радости дуэтом, в котором муж и жена вновь соединяются.

В партитуре и либретто имеется короткая разговорная сцена после дуэта, в которой Рокко возвращается и говорит о списке заключенных, поданном премьер-министру, в котором имя Флорестана не значится. Это доказывает, что Флорестан был жертвой личной мести Пизарро. Поскольку этот эпизод не является необходимым для драматического действия, и к тому же отдаляет окончание сцены, занавес обычно опускается после дуэта Флорестана и Леоноры.

Сцена 2. В короткой заключительной сцене премьер-министр дон Фернандо зачитывает собравшимся заключенным и горожанам указ короля о помиловании, узнает своих старых друзей — Флорестана и Леонору — и приказывает надеть наручники на Пизарро и увести его в камеру. Опера завершается всеобщим хором ликования во славу Леоноры и супружеской любви, которая является темой всего произведения («О Gott! О welch ein Augenblick» — «Сияет нам свободы свет!»).

Beethoven — Fidelio, op 72 (1814) — Janowitz, Kollo, Popp, Sotin; Bernstein, Schenk

  • Order:
  • Duration: 2:27:07
  • Uploaded Date: 06 May 2020
  • views: 54360

One of the best stage production of Beethoven’s opera «Fidelio», op.72, 1814.

Act I — Ouverture 2:50
Scene I 9:50
Scene II — Marcellina, alone 14:47
Scene III …
One of the best stage production of Beethoven’s opera «Fidelio», op.72, 1814.

Act I — Ouverture 2:50
Scene I 9:50
Scene II — Marcellina, alone 14:47
Scene III — Marcellina, Rocco, Jacquino, carrying garden implements into Rocco’s House 19:47
Scene IV — Enter Leonora, as Fidelio. She carries a basket with provisions, and on her arm fetters, which she deposits on the ground. At her side a tin box hangs by a ribbon 20:03
Scene V — Rocco, Pizarro, Officers, Guards. During the March, the principal door is opened from without. Officers enter with a detachment of Troops, then Pizarro. The gate is shut again 38:56
Scene VI — Enter Leonora, in violent agitation, from the side opposite to that on which Pizarro and Rocco have gone off, having overheard the intention of Pizarro 48:40
Scene VII — Marcellina enters from the House followed by Jacquino 57:27
Scene VIII — Enter Rocco and Leonora from the Garden
Finale — Scene IX — Chorus of Prisoners 58:11
Scene X — Rocco and Leonora 1:05:04
Scene XI — The same — Marcellina and Jacquino rush in, out of breath 1:09:50
Scene XII — Enter Pizarro, two Officers, and Guards 1:10:27
 
ACT II — 1:16:00
Scene I — A dark subterranean Dungeon. To the left a cistern or reservoir, covered with stones and rubbish. In the background, several openings in the wall, guarded with gratings, through which can be seen the steps of a staircase, leading from above. To the right, the doo into the Prison. A lamp hanging 1:19:50
Scene II — Rocco, Leonora, Florestan. The two former, who have been seen through the openings coming down the stairs, carry a pitcher and implements for digging. The back door opens, and the Stage is half lighted 1:28:10
Scene III — The same — Pizarro, disguised in a mantle 1:41:34
Scene IV — The same. Enter Jacquino, two Officers, and Soldiers with torches 1:44:49
Scene V — Leonora, Florestan 1:46:58
Scene VI — The same — enter Rocco

Leonore III ouverture — 1:49:52

Scene VII — Parade before the Castle. Enter the Guard, marching; then the Minister, Don Fernando, accompanied on one side by Pizarro and Officers. The People crowd around. On the other side appear the State Prisoners, accompanied by Jacquino and Marcellina. They all throw themselves on their knees before Don Fernando. Afterwards Rocco, with Florestan, press through the Guard and the People 2:05:13
Finale — Scene VIII — Chorus of Prisoners and People; The same — Rocco, Leonora and Florestan 2:14:38
https://wn.com/Beethoven_Fidelio,_Op_72_(1814)_Janowitz,_Kollo,_Popp,_Sotin_Bernstein,_Schenk

Beethoven: «Fidelio» Overture, Op. 72 (with Score)

  • Order:
  • Duration: 6:34
  • Uploaded Date: 21 May 2019
  • views: 106127

Ludwig van Beethoven:
«Fidelio» Overture, Op. 72 (with Score)
Composed: 1814
Conductor: Claudio Abbado
Orchestra: Vienna Philharmonic Orchestra

Beethoven stru…
Ludwig van Beethoven:
«Fidelio» Overture, Op. 72 (with Score)
Composed: 1814
Conductor: Claudio Abbado
Orchestra: Vienna Philharmonic Orchestra

Beethoven struggled to produce an appropriate overture for Fidelio, and ultimately went through four versions. His first attempt, for the 1805 premiere, is believed to have been the overture now known as «Leonore No. 2». Beethoven then focused this version for the performances of 1806, creating «Leonore No. 3». The latter is considered by many listeners as the greatest of the four overtures, but as an intensely dramatic, full-scale symphonic movement it had the effect of overwhelming the (rather light) initial scenes of the opera. Beethoven accordingly experimented with cutting it back somewhat, for a planned 1808 performance in Prague; this is believed to be the version now called «Leonore No. 1». Finally, for the 1814 revival Beethoven began anew, and with fresh musical material wrote what we now know as the Fidelio overture. As this somewhat lighter overture seems to work best of the four as a start to the opera, Beethoven’s final intentions are generally respected in contemporary productions.

Leonore Overture No. 1, Op. 138 (1808) — https://www.youtube.com/watch?v=PHRKUJNj3tU
Leonore Overture No. 2, Op. 72a (1805) — https://www.youtube.com/watch?v=UxB_28XuaO4
Leonore Overture No. 3, Op. 72b (1806) — https://www.youtube.com/watch?v=_0pz7zkKcA0
Fidelio Overture, Op. 72 (1814) — https://www.youtube.com/watch?v=fq7g6du9S3s
https://wn.com/Beethoven_Fidelio_Overture,_Op._72_(With_Score)

Premise

Beethoven is a dog, who was first discovered by Emily Newton in her bedroom one morning. The whole family is soon introduced to the St. Bernard; however, the father George Newton has his moments with Beethoven, who ends up into different mishaps time after time. When not with the Newton family, Beethoven interacts with his puppies, or with animals outside of the house.

Unlike the movie, Beethoven could talk, at least among the other animals; incidentally he would also talk in the 2011 direct-to-video film, Beethoven’s Christmas Adventure. The same plot was used in another animated series Free Willy, where the main character also could talk. Some of the music was used for the DIC cartoon, What-a-Mess.

Fidelio-Ouvertüre, Op. 72c

Композитор
Людвиг ван Бетховен
Год создания
1814
Жанр
симфонические
Страна
Германия

Увертюра к опере «Фиделио»

Создав в «Леоноре № 3» гениальный образец программной увертюры, Бетховен не до конца разрешил проблемы увертюры оперной: достоинства «Леоноры № 3» как превосходной инструментальной драмы, отражающей чисто симфоническими средствами героический сюжет, оказались ее недостатками как вступительной пьесы к данной конкретной опере, которая начинается в духе бытового зингшпиля и лишь к концу I действия вступает в сферу драматическую. То же относится и к «Леоноре № 2».

Ромен Роллан писал по поводу обеих увертюр, что они «слишком громадны. Они подавляют первые сцены. Как спуститься от этих эпопей к болтовне семьи тюремщика?». Бетховен не мог этого не понять. Вот почему для новой редакции оперы он в 1814 году написал еще одну увертюру.

В ней он как будто отступил назад после своих собственных великих завоеваний, создав жизнерадостную, хотя не лишенную героической энергии, вступительную пьесу, непосредственно не связанную ни с тематизмом оперы, ни с ее драматургией. Однако такая увертюра, относительно «нейтрального» характера, не вступала в серьезное противоречие ни с одной из стилистических сфер оперы «Фиделио», и по­тому именно она до наших дней удержалась в качестве увертюры к опере, тогда как три остальные стали произведениями исключительно концертного репертуара.

В увертюре «Фиделио» Бетховен не только намеренно «облегчил» содержание, лишив его конфликтности, но создал всю музыку совершенно заново, ничего не заимствуя у трех прежних увертюр, даже тональности: теперь на смену до мажору трех «Леонор» пришел ми мажор (это — тональность большой арии Леоноры из первого действия, но других существенных связей с арией увертюра не имеет).

В итоге четыре бетховенские увертюры к одной опере продемонстрировали четыре разных подхода к проблеме оперной увертюры, что имело немаловажное значение для всей последующей эпохи. Очень скоро их сопоставление стало достоянием самых широких кругов: в 1840 году Ф

Мендельсон с оркестром Гевандхауза исполнил весь цикл увертюр. В своей статье по поводу этого исполнения Шуман писал: «Подобно тому, как это совершается в природе, мы видим… сначала сплетение корней, из которых во втором варианте поднимается исполинский ствол, простирающий направо и налево свои ветви; завершается все легкой цветущей вершиной».

Г. В. Крауклис

  • «Леонора» No. 1 →
  • «Леонора» No. 2 →
  • «Леонора» No. 3 →
  • Опера «Фиделио» →
  • Увертюры Бетховена →

The Very Best of Beethoven — Concerto & Symphony

  • Order:
  • Duration: 2:35:52
  • Uploaded Date: 10 Aug 2023
  • views: 39

0:00 — Symphony No. 5 In C Minor, Op. 67 I. Allegro Con Brio
5:35 — Symphony No. 3 in E-Flat Major, Op. 55 «Eroica»: III. Scherzo. Allegro vivace
11:31 — Allegr…
0:00 — Symphony No. 5 In C Minor, Op. 67 I. Allegro Con Brio
5:35 — Symphony No. 3 in E-Flat Major, Op. 55 «Eroica»: III. Scherzo. Allegro vivace
11:31 — Allegretto ur Symfoni nr 3
14:38 — Egmont, Op. 84: Overture
23:01 — Missa solemnis, Op. 123: Sanctus. Benedictus
39:30 — String Quartet No. 9 in C Major, Op. 59 No. 3 «Razumovsky»: IV. Allegro molto
44:40 — Violin Sonata No. 5 in F Major, Op. 24 «Spring»: Violin Sonata No. 5 in F Major, Op. 24, «Spring»: II. Adagio molto espressivo
50:25 — Piano Concerto No. 4 in G Major, Op. 58: III. Rondo. Vivace
1:00:23 — Violin Concerto in D Major, Op. 61: III. Rondo. Allegro (Excerpt)
1:11:38 — Andante in F Major, WoO 57 «Andante favori»
1:19:11 — Fidelio, Op. 72: Abscheulicher, wo eilst du hin
1:26:40 — Piano Sonata No. 8 in C Minor, Op. 13, «Pathétique»: II. Adagio cantabile
1:31:23 — Symphony No. 7 in A Major, Op. 92: II. Allegretto
1:39:34 — Piano Trio No. 7 in B-Flat Major, Op. 97 «Archduke»: II. Scherzo. Allegro
1:45:56 — Symphony No. 6 in F Major, Op. 68 «Pastoral»: I. Pleasant, Cheerful Feelings Aroused on Approaching the Countryside
1:57:01 — Piano Sonata No. 26 in E-Flat Major, Op. 81a: II. Abwesenheit. Adante espressivo
2:05:25 — Violin Sonata No. 9 in A Major, Op. 47 «Kreutzer»: III. Finale. Presto
2:11:51 — Klavierkonzert Nr. 5 Es-Dur, Op. 73: III. Rondo. Molto allegro
https://wn.com/The_Very_Best_Of_Beethoven_Concerto_Symphony

Background and production

During a performance in Cardiff on 15 December 2012, Union J announced that they had signed a recording contract with Sony Music. On 28 January 2013, it was revealed that the record label was that of sub-division RCA Records and that the group would be releasing their debut single in June. On 14 January, it was announced that Union J were in London recording their debut single that day. On 12 January 2013, the band announced news of recording their debut single via : «Recording or first single on Monday! So sorry Belfast but we have to change the gig date, things are moving so fast for us! We’ll be back! X». On 22 April, it was revealed that Union J’s debut single «Carry You» would be released on 2 June.

Действие 1

№1. Дуэт Марселины и Жакино: «Jetzt, Schätzchen, jetzt sind wir allein»

Диалог: «Armer Jaquino, ich war ihm sonst recht gut»

№2. Ария Марселины: O wär` ich schon mit dir vereint

Диалог: «Jaquino! / Ja, Meister Rocco?»

№3. Квартет: «Mir ist so wunderbar»

Диалог: «Höre, Fidelio!»

№4. Ария Рокко: «Hat man nicht auch Gold beineben»

Диалог: «Ihr habt recht, Vater Rocco»

№5. Терцет: «Gut, Söhnchen, gut»

№6. Марш

Диалог: «Drei Mann Schildwachen auf den Wall»

№7. Ария Пизарро с хором: «Ha! Welch ein Augenblick!»

Диалог: «Hauptmann! Besteigen Sie mit einem Trompeter sogleich den Turm»

№8. Дуэт Пизарро и Рокко: «Jetzt, Alter, hat es Eile!»

№9. Речитатив и Ария Леоноры: «Abscheulicher! Wo eilst du hin? — Komm, Hoffnung, lass den letzten Stern»

Диалог: «Marzelline / Nein, ich will nicht»

№10. Финал, хор узников: «O welche Lust, in freier Luft»

«Nun sprecht, wie ging’s? — Noch heute! — Ach, Vater, Vater, eilt! — Verwegner Alter»

«Leb wohl, du warmes Sonnenlicht»

Beethoven: Fidelio Overture. Ricardo Muti and the Filadelphia Orchestra

  • Order:
  • Duration: 6:51
  • Uploaded Date: 30 Oct 2012
  • views: 340156

Beethoven: Fidelio Overture. Ricardo Muti and the Filadelphia Orchestra
.Beethoven struggled to produce an appropriate overture for Fidelio, and ultimately …
Beethoven: Fidelio Overture. Ricardo Muti and the Filadelphia Orchestra
.Beethoven struggled to produce an appropriate overture for Fidelio, and ultimately went through four versions. His first attempt, for the 1805 premiere, is believed to have been the overture now known as «Leonore No. 2». Beethoven then focused this version for the performances of 1806, creating «Leonore No. 3». The latter is considered by many listeners as the greatest of the four overtures, but as an intensely dramatic, full-scale symphonic movement it had the effect of overwhelming the (rather light) initial scenes of the opera. Beethoven accordingly experimented with cutting it back somewhat, for a planned 1808 performance in Prague; this is believed to be the version now called «Leonore No. 1». Finally, for the 1814 revival Beethoven began anew, and with fresh musical material wrote what we now know as the Fidelio overture. As this somewhat lighter overture seems to work best of the four as a start to the opera, Beethoven’s final intentions are generally respected in contemporary productions.
While some believe that Gustav Mahler introduced the practice of performing «Leonore No. 3» between the two scenes of the second act, something which was common until the middle of the twentieth century, Cairns states that it goes back to the middle of the 19th century and was therefore prior to Mahler. In this location, it acts as a kind of musical reprise of the rescue scene that has just taken place. A new, modern-styled production that premiered in Budapest in October 2008, for example, features the «Leonore No. 3» overture in this location
source:wikipedia
https://wn.com/Beethoven_Fidelio_Overture._Ricardo_Muti_And_The_Filadelphia_Orchestra

Most Viewed

Pakistan arrests opposition leader for exposing official secrets, harming national interest

Khaleejtimes20 Aug 2023


AP / K.M. Chaudary

Niger junta supporters overwhelm call for volunteers

Rumble20 Aug 2023


AP / Sam Mednick

Pro-coup rally in Niger after military leader warns against foreign intervention

Eye Witness News20 Aug 2023


AP / Sam Mednick

Russia says Ukrainian drones attack three regions

Reuters20 Aug 2023


AP / Governor of Kursk region Roman Starovoit telegram channel

Tens of thousands flee western Canada wildfires

Urdu Point20 Aug 2023


AP / Noah Berger

Joao Felix to Barcelona or Man Utd? Atletico Madrid boss Diego Simeone responds to transfer talk raging around Portuguese forward

Goal20 Aug 2023


AP / Pavel Golovkin

North Korea’s new ICBM looks and works an awful lot like a Russian ICBM, experts say — Business Insider

WorldNews.com20 Aug 2023


AP / Ahn Young-joon

US urges China to cease Taiwan pressure as Lai slams election interference

Al Jazeera20 Aug 2023


AP / Basilio Sepe, File

Russia’s Luna-25 spacecraft suffers technical glitch in pre-landing maneuver

West Hawaii Today20 Aug 2023


AP / Roscosmos State Space Corporation

Former French colonies are still paying a ‘colonial’ tax

Mail Guardian South Africa20 Aug 2023


AP / Lewis Joly

Pence-the-candidate vs. Pence-the-witness: Can he do both in 2024 election, Trump trials?

USA Today20 Aug 2023


Creative Commons

Thousands of Crypto Scammers are Enslaved by Human-Trafficking Gangsters, Says Bloomberg Reporter — Slashdot

WorldNews.com20 Aug 2023


AP / Vincent Thian

Ecuadorians choosing a new president amid increasing violence that may intimidate voters

France2420 Aug 2023


AP / Dolores Ochoa

US southwest on high alert as Hurricane Hilary climbs Mexico coast

RTE20 Aug 2023


AP / Damian Dovarganes

Spain beats England to win Women’s World Cup, completing its rise to the sport’s summit

Yahoo Daily News20 Aug 2023


AP / Rick Rycroft

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Шесть струн
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: